• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

telis - Jag tycker att man ofta underskattar barns smak! Många gånger när vi är bortbjudna är det egen mat till barnen, och gärna korv med bröd eller något annat smaklöst och tråkigt (tycker jag - och mina barn), och så förväntas det att barnen ska äta just det medan vi vuxna äter jättegod mat...
    Conny är generellt väldigt liten i maten tyvärr, men älskar t ex indisk mat och thai. Lillebror äter i princip allt man ställer framför honom.  
    Kontentan är att jag också tycker det är bra att ha t ex köttbullar som backup, men att gärna erbjuda samma som de vuxna ska äta i första hand.

Hej kängu! Vad härligt att du har två positiva alternativ, och inte behöver välja så mycket själv heller.

• kängu

Kokosen, ja visst är det skönt att slippa ta beslut själv

Nu MÅSTE jag stänga av datorn och få lite mer gjort innan Ru vaknar! Ha en fin fredag!

• Piggelin1

Tjing, tjing - här är jag!

Har varit ute en vända på stan & fixat en massa ärenden - gött att komma ut en sväng efter två lugna dgr hemma. Förhoppningsvis hjälper traskandet till att påminna bebisen om att det är dags att komma ut...

Telis - jag kan bara hålla med Koko, Lappis & Kängu i allt det som sagts ang bjudmaten & att ha ngt annat i reserv eventuellt. Vi brukar laga det som vi känner för & sen om det bara är Amanda eller flera barn här som ska äta, så får de smaka & ta av det de gillar. Likadant om vi är bortbjudna.

Amanda äter vanligtvis alla möjliga mer eller mindre konstiga grejor, även om hon just nu är inne i en loop då hon är aningen kinkigare, men det går förhoppningsvis över. Ngt som hon älskar ena dagen, har hon bestämt sig för nästa dag att hon inte gillar, typ

Enda riktigt ordentliga undantaget vi kört var i somras när hollandsbrorsan var här en dag med sin familj, då körde vi korv med bröd & sen glass till lunch, eftersom deras barn är så otroligt kinkiga med maten, & korv visste vi att det är en av få saker som går hem... Gången innan då de var här, en kväll i maj - då hade de gett sina barn mat innan de kom, just för att de själva visste hur kinkiga de kan vara & då var detta den enklaste lösningen för dem (även om jag minns att vi gjort extra "snäll mat", just för att det skulle kunna funka för dem med, men jaja, vi fick en extra lunchlåda själva istället...).

Telis - tack för tipset om berättelsen på Nennes blogg, men jag tänker INTE läsa den innan vår bebis anlänt, för säkerhets skull...

• Piggelin1

Kängu - kurserna du sökt låter superintressanta! ...och om du pluggar till våren, då kan ju dessutom vi ses då & då! (japp, jag är egoistisk & vill ha dig som sällskap )

...vilket förresten påminner mig om att jag måste skicka in betyg på de distanskurser jag sökt till våren! 

Vickan - hoppas att du njuter av din sista mammalediga dag idag!

• passionsblomman

Min son har ätit precis samma som vi redan från att man lämnat det totala puréstadiet. Det har petas in det som passat från den erbjud´na maten, både hemma och borta.
    Jag har som Lappis aldrig någonsin gjort egen mat till ungarna.

Håller HELT med Koko om att vi ofta underskattar barns smak och vilja att äta. Min son var medoss på middag hos en kille som är kock och lagar underbar mat. Han var8 år då och förväntades äta korv med bröd i köket med de 2-3 åringar som var där också. Han var påtagligt besviken eftersom han när kockan sa varsågod genast satte sig till brods vid der "riktiga bordet" som var fint dukat med härlig förrätt och där det sdan skulle ätas oxfilé. Det blev lite pinsamt faktiskt för vi var ju tvunga att säga att han inte fick sitta där...

Han har i egenskap av enda barnet nästan alltid varit med oss på restaurang och har numera mer och mer börjat kika på vuxenmenyerna och det är inte alls givet att de mesiga klassikerna på barnmenyn faller honom på läppen längre.
    Faktum är att det blivit lite av ett kriterium i vårt betyggsystem att vi tycker en bra restaurang ska kunna ebrbuda den "vuxna" maten i barnportion.

Kolla förresten Tingas pojkar, hur många skulle tippa Ädelost som enda accepterade föda?

De gånger sonen inte velat äta av allt så har det väl blivit mest potatis eller ris eller om det funnits gott mjukt bröd till.
    Jag tycker mig ha märkt att många barn gillar det ganska "rent" så att de ser vad saker är för något. Men även det är ju olika.

Och OFTA har det blivit helt länsade fat på saker där jag trott att man mest behöver beräkna på de vuxna, exempel på det är Salami, Caprese, Vitlöksbröd osv.
    Själv tryckte jag i mig försvarliga mängder sill som 1-åring till min farfars förtjusning. Min son har käakat sushi sedan ung samma ålder.

Man vet aldrig vad barn gillar ifall de inte får pröva!

Hehe, ett litelt nätt inlägg i matdiskussionen..

• Piggelin1

Ni som bor i hus förresten & förväntas få påringningar från Halloween-klädda barn i helgen - öppnar ni? Amanda blev fullständigt vettskrämd förra året, den stackaren, & var livrädd i minst en vecka efteråt så fort ngn ringde på dörren... När vi bodde inne i stan existerade ju inte detta bekymmer - inga barn som ringde på alls...

Har köpt lite godis idag iaf, så det finns lite om ngn kommer.

Tack för input om klädstorlekar förresten! Alla hennes skor är stl 23 & där verkar hon ligga i lä jämfört med många andra av barnen här, så där måste vi nog dubbelkolla en extra gång, så att de inte är för små

• Piggelin1

PB - mitt i prick - precis så som vi resonerar med!

• Piggelin1

...och om inte annat så är jag/vi alldeles för lata/bekväma för att stå & laga specialmat till barnen

Några roliga saker som A verkligen gillar är parmesan, chevre, brie, feta, kalamataoliver, rå rödlök osv. Mesiga ostar utan smak göre sig icke besvär!

• Lapinette

Vad härligt! Och själv är jag bortskämd med brorsans barn (som numera är näst intill vuxna) som alltid ätit samma mat som oss andra. Där har det aldrig gjorts någon specialare à la barnmat så jag är nog van vid det .. och förresten, detsamma när vi är i Frankrike. Ungarna där (3 och 7 år) äääälskar foie gras och allt annat vi vuxna äter.

• Telis

Alltså, nu känns det som ni har fattat helt fel. Jag skulle ALDRIG ställa mig och göra särskilt mat till barnet och jag skulle ALDRIG servera korv med bröd till middag.

Vad jag undrade var om jag skulle byta ut tex något som kallrökt lax mot något "snällare" som tex fläskfile med potatisgratäng. Jag tycker att det är schysst att fundera lite på vad mina gäster kan tänkas tycka om och inte och inte bara köra på sånt som jag själv gillar och inte. Jag gör ju tex fondanten till dessert trots att jag inte är så förtjust i choklad själv just för att jag vet att det är många som gillar det.

Men som sagt, nu kör vi på kängus tips om kallrökt lax med frysta köttbullar som backup.

Kan vi lämna den här matfrågan nu?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!