• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kängu

Ru har ätit samma mat som oss (i vissa fall modifierad, förstås) sen han var runt 9-10 månader. Vi har alltid extra creme fraiche, matlagningsgrädde och dyl. hemma för att kunna "såsa till det" om det behövs. Vi är försiktiga med saltet, men annars kryddar vi som vanligt (självklart inte jättestarkt!).

Telis, risotton skulle han nog gillat, men inte chokladfondanten tror jag. Men om du köper hem några glasspinnar också så kan ju barnet få det till efterrätt om inte chokladfondanten faller i smaken.

• viktualia
    kängu skrev 2010-10-29 12:10:12 följande:
    Telis, treåringen kan väl äta det ni äter? Det gör ju min 1,5 åring iaf... tips är att köpa hem typ ett paket köttbullar och lite makaroner som ni kan göra i "reserv" om barnet absolut inte kan äta den mat som ni har.
    Jag hade nog gjort så jag också och frågat föräldrarna lite diskret vid ankomsten. Kallrökt lax kanske inte är nån barnfavvis -det är ju en ganska skarp (men otroligt god) smak. Så köttbullar som snabbt kan värmas är en lagom beredskap!

Och Lappis - det ligger ju i föräldrarnas ansvar att flagga för behovet av specialmat också! Som evig specialmatsätare så berättar jag det i förväg när jag blir bjuden...

• kängu

Och förresten Telis, jag vill också komma hem till er på middag någon gång! Det lät ju urgott det där!!! *dreglar*

• Telis

Specialmat tolkar jag som om man har allergier eller är vegetarian och det är ju en sak. Men för mig iallafall är det självklart att jag inte har sprit i maten, små jordnötter, fisk med ben i eller liknande om det kommer barn på besök, utan att föräldrarna säger till. Och jag skulle nog förvänta mig att våra kompisar gjorde samma sak om dom bjöd Televinken på mat.

Jag är lite tveksam till laxen, som Vickan säger, men risotton kanske funkar bra och med ett par köttbullar i frysen blir det nog bra.

Tack för hjälpen, ni är ovärderliga som vanligt!

• Telis

kängu, titta förbi när du är i krokarna så lovar jag att du ska få det där. Så himla gott men världens enklaste mat! (Det är därför jag gör den. )

• kängu

Det var ngn som frågade vad jag ville läsa- har tänkt att vidareutbilda mig inom psykologi, det jag sökt nu är två kurser i neuropsykologi. Jag är också väldigt sugen på att läsa mer socialantropologi, har läst medicinsk antropologi och tyckte det var superkul!

Alltså jag räknade på det igår, och OM jag ska läsa så sparar vi 5500 kr i månaden på att jag har Ru hemma och pluggar kvällskurser... (får 3000 kr i vårdnadsbidrag, sparar 1500 kr i pendling eftersom jag och maken kan pendla på samma kort, sparar ca 1000 kr i dagisavgift). Det sammantaget med att jag väldigt gärna skulle vilja ha honom hemma ett tag till gör ju att det inte är så mkt att fundera på. Min mamma och syster ställer dessutom gärna upp som barnvakter...

MEN jag har sökt ett jobb, och om jag skulle få det så kommer jag nog att tacka ja (låter som ett väldigt kul jobb). Och då blir det ju dagis förstås.

• Lapinette

Jag brukar fråga efter allergier och vad som gäller till barnet som kommer på besök. Då blir det aldrig några tveksamheter och det har alltid funkat hittills .. förutom en gång och då gjorde jag en knepig meny, visste inte om att ett barn skulle följa med förrän dagen innan och mamman sa att åhhh... han äter allt. Skulle ha ändrat menyn i sista för han tyckte inte om något!

Annars har barnen oftast ätit innan de kommit till oss (för att de är hungriga och vill äta tidigare) och sen har de suttit med vid bordet och ätit om de velat och det som de tyckt om men då inte varit superhungriga och griniga. Resterande barn har varit så pass små att det varit välling för hela slanten.

Inser att vi ofta har barnfamiljer på middag men i helgen blir det barnfritt ... härliga 50 plussare som kommer över.

• kängu

Väldigt vad det är tomt i tråden i dag förresten?? *hoho*

• viktualia
    kängu skrev 2010-10-29 13:02:06 följande:
    Väldigt vad det är tomt i tråden i dag förresten?? *hoho*
    hohoooo

slöVickan har just ätit lunch och funderar nu över dagens promenadmål... och helgens meny..

• kängu

Nämen vad trevligt att jag har sällskap... jag springer mellan datorn och städningen, har ett viktigt mail som jag väntar på.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!