• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Snaily - verkligen skönt att det såg fint ut på UL!

PB - massor med stödkramar och hoppas jag med på toppägg!

AM - det finns en dambutik ute i Gudö / Haninge (Modevillan) som tydligen har snordyra kläder och bra koll på sina kunder. Lite old-fashion kundvård sådär. Kanske kan de klä dig för både lunch o middag? Fast det kan nog butikerna på Ö-malm med förstås.

Piggelin - vilken dag som helst...   Spännande! Vad gäller kläder så blir Mindre 3 år vid nyår, och vi bytte precis till strl 92 i överdelar. 86 i byxor funkar fint för det mesta, de långa modellerna. 24 i skor.

Sweet - lider lite med er o er familjesituation. kan ibland känna att det är samma sak med makens familj. Vi åker o hälsar på dem, men de är väldigt sällan här. Visst försvåras det av att det inte är riktigt bekvämt att bo hos oss, men ändå.

Nu ska jag hitta nåt skoj på tv, nåt gott o äta, och njuta av att det för tillfället är lugnt hemma. Skiter i att fixa finanserna idag med.

• Oupsie

Hej Sweet!

Lite sådär om jag ska vara ärlig, har hemtenta men känner att jag har svårt att orka med för när jag suttit ett tag så får jag väldigt ont i fogarna. Bröt ihop innan idag när jag insåg att jag kanske inte kommer att hinna med alla uppgifter (det är svårt att koncentrera sig när det gör ont så allt går sååå långsamt). Men sen såg jag att vi hade fått ett mail om att omtentan kommer att vara samma frågor som vi har nu! Lite märkligt men jag klagar inte, så i värsta fall får jag väl lämna in nästa omgång, men det är ju inget som blir ogjort arbete eftersom allt jag får gjort nu kan jag ändå lämna in även om det blir lite senare. Men målet är i alla fall att bli klar denna omgången så jag slipper ha det släpande. Så därför borde jag inte sitta här .

• Parnassia

Oupsie! Hej! Japp, det var jag som undrade vad du läste!

Och tråddaten kan bli av i Värnamo ev 4/12. Vad säger du!

• sweetstreet

AM,

hm vet inte????? Men finns det inte ngn ekologisk bonde som säljer potatis på "Bondens marknad" i stan på helgena? kansk kan du få en billigt där...?

Liten,

Tack vad gullig du är!!!

• kängu

Ru har 92 på de flesta byxor och 86 på tröjor... och han är 16 mån! Vinterskor köpte jag strl 24. Samma som Mindre då med andra ord

• Liten med Mindre

Måste förresten bifoga vårt modiferade recept på kladdiga kakor från Buffé. Vi förmildrade o förenklade (vaniljsocker o nescafé) kakorna o la till lite vit choklad. Uselt för formen...

Chokladkladdkakor 

Ingredienser, 24 stycken 200 g mörk choklad (ca 45 % kakaohalt) 1/2 vaniljstång eller 1 tsk vaniljsocker 1 ½ msk espressokaffe eller 1 krm nescafé-pulver 2 ½ dl vetemjöl 1 ½ dl kakao (för mildare kakor, byt mot ¼ dl vetemjöl) 1 tsk bakpulver ½ tsk salt 50 g rumsvarmt smör 1 ¼ dl socker 1 ¼ dl farinsocker 2 ägg salt (100 g hackad vit choklad) Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°C.
    2. Bryt chokladen i bitar och smält i en skål över vattenbad eller i mikro.
    3. Skär ett snitt i vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Ta chokladen från värmen. Tillsätt fröna i chokladen tillsammans med kaffet. Blanda runt och låt stå. (Nescafé rörs i den smälta chokladen, utan vätska.)
    4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och 1/2 tsk salt i en skål.
    5. Vispa smör, socker och farinsocker lätt och pösigt med en elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget, under fortsatt vispning. Tillsätt  chokladsmeten, lite i taget under vispning, tills det är slätt. Sänk hastigheten och blanda ner mjölblandningen och sist hackad choklad. Låt vila i 10 minuter.
    6. Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Klicka ut smeten med hjälp av en sked, ca 4 cm ifrån varandra.
    7. Grädda i ugnen 10–12 minuter. Låt kakorna svalna.

• sweetstreet

Nu ska jag lämna jobbet för en stund för en hårklippningsdate med maken! Han är sjukt långhårig (för att vara korthårig och dessutom tunnhårig.... så det är dags tt klippa till honom lite....

• Oupsie

Parnassia, du är inboxad!

Värnamo, jag får fundera på det. Det kan bli aningens långt att åka. Men vem vet, foglossningen kanske har gått över till den 4/12.

• Oupsie

Man lever ju på hoppet!

Fick testa akupunktur i tisdags förresten. Tror att det gjorde lite skillnad och ev. ska jag få imorgon också av min BM.

Kram till alla! Förlåt om jag har glömt något viktigt, har lite svårt att koncentrera mig som sagt.

• kängu

Varning för total-ego: Jag sitter och lurar på om jag ska vara hemma ett halvår till med Ru?! Verkar ju inte som att det dyker upp ngt jobb... och jag var och hälsade på på min gamla arbetsplats idag och kände att jag har ABSOLUT ingen lust att börja jobba där igen. Anade nog att jag skulle känna så, men bra att få det bekräftat. Som det ser ut nu så ska jag plugga på heltid, men det är två st kvällskurser jag ska läsa. Alltså skulle det funka att ha Ru hemma, maken kunde gå ner lite i arbetstid och ta honom de kvällarna jag har kurs. Jag är rätt van att ha lite tid att läsa/jobba på (jobbar just nu 25% fast har barnpassning 3 h i veckan, när jag pluggade heltid jobbade jag halvtid samtidigt). Jag skulle verkligen tycka det var härligt att vara hemma ett tag till... Men risken är ju att det blir för stressigt.

Till saken hör att det inte verkar som att vi får plats på vår önskade förskola, vilket ju också är ett skäl att vänta. Dock har vi redan tackat nej till en plats en gång, så frågan är vad som händer om vi tackar nej igen???

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!