Välkomna till Tivoli Empatia!
Jag tror på, och använder mig av, minsta motståndets lag när det gäller Ynglas sömn. Hon ammas och buffas (samtidigt) till sömns varje kväll. Och så kan man ju inte hålla på för evigt, men när någon av oss känner för att ändra metod så gör vi väl det då. Det går säkert att hitta en lösning även om man "vant dem" vid att somna på ett visst sätt. Inte så många tonåringar som ammas och buffas till sömns, till exempel. Eller bärs för den delen. Sen kan det ju ordna sig alldeles av sig självt också innan man behövt ta till några sömnmetoder, bebisen kanske plötsligt är mogen att somna själv och bara gör det en vacker kväll. Jag är inte alls säker på att det blir svårare att ändra sätt ju längre man väntar. Inser att mina åsikter i frågan är helt motsatta Litens men ville bara dela med mig av mitt tänk.
Y är förresten också redo för att sova ca 2 h efter att hon vaknat på morgonen, läst att det är normalt att de har sin kortaste vakenperiod direkt efter nattsömnen, lite motsägelsefullt kan tyckas. Så är det oavsett om hon sovit 9,5 eller 12 h på natten.
Nu när jag tänker efter så brukade hon somna 2 h efter hon vaknat tidigare också, men då hade det ju hunnit bli förmiddag, så det kändes som att hon hade varit uppe längre. Men det är tänder på gång just nu också, så att hon inte sover lika bra nu skulle ju kunna ha med det att göra också. Ikväll försökte vi få henne att somna lite tidigare, så får vi se hur länge hon sover i natt .