• MSW

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

passionsblomman skrev 2012-11-13 21:28:06 följande:
    Hvidis,

Tinker, matte i väntan på att starta eget-kursen jag egentligen trodde jag skulle gå blir av.

Dagens tankenöt:

Greta har får och hönor.
    Tillsammans har de 40 ben och 14 huvuden.
    Hur många näbbar har de?

Sug på den ni, och berätta sedan gärna hur ni räknade ut svaret.
    Jag vill liksom följa tankevägen genom era huvuden.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Om alla huvud skulle vara höns så blir det  28 ben. Då har jag 12 ben kvar att göra av med. För att göra får av hönorna behöver jag två ben till på varje och då räcker dessa 12 ben till att göra får av sex hönor.

Om sex stycken är får går det åt 24 ben till dessa och det är då kvar 16 ben till höns. Höns har två ben och därför räcker 16 ben till 8 hönor.

Men jag kan ingen snygg formel till det (som jag antar finns,..)

STORTgrattis till ank-familjen!

Och hoppas det går bra för hvidis!

Och fru sy, dina kläder är verkligen superfina! Är så sugen på att beställa någon klänning till min lillhöna, men eftersom hon är en sån liten plutt har hon precis börjat med storlek 74, så vi får väl se om jag någonsin kan bestämma mig för att beställa något..
  • MSW

Men visst är det så att kyrkan firar nytt år vid advent?

Lanovia: låter som det är ett jobbigt beslut ni bearbetar..

Här är vi precis tillfrisknande från en dos magsjuka som drabbade hela familjen..

• MSW

Tittar in och vinkar lite! Och säger heja heja till FruE här också!

Så roligt att här har varit lite mer fart, fast lite svårt att hänga med för mig som bara kollar in ibland haha!

September: Jag tänkte på dig bara härom veckan och undrade hur det var med er! har Lilla gått på dagis länge? Vi håller på och skolar in vår lilla nu, första veckan har gått över förväntan, hoppas så att det fortsätter så... Hoppas det går smidigare med att få med en trea nu då!

Jag känner också att jag vill ha en trea, (men inte precis nu..) maken tycker väl mer att det är bra som vi har det nu, så jag hoppas att han inte har lika stark känsla som jag har...

Annars håller jag tummarna för allt som det ska vara bra för och skickar kramar till allt som det behövs för!

• MSW

Men fina passionsblomman! Hoppas du har det bra och att du snabbt blir piggare!! Kramar!

• MSW

Inga blom-rapporter idag?

Ninnis: hoppas att allt är under kontroll! Krya på er alla sjuklingar!!

• MSW

Ninnis: usch då! Men skönt de har koll! Inte aktuellt med igångsättning i alla fall? För han(?) är väl ganska snart "färdig bakad"?

Pb: skönt att vara hemma! Hoppas att det inte visar sig vara något alldeles för dumt! Kram

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård