Ankan, jag såg att det är på sin plats att gratulera!
Lanovia, ja, jag sa ju det-ni har en sådan där vinter man blir helt slut av! Jag önskar dig en vår där krafterna får fyllas på och immunförsvaret kommer igen.
För övrigt får ni andra principfasta mammor stå för mitt dåliga samvete vad gäller sockermoral och dåliga vanor.
Jag är uppvuxen under en tid då eftermiddagsfika och mellanmål inte var dåligt, utan kanelbullar och mjölk och bakande mammor var självklart. Liksom rabarberkräm, nyponsoppa, sirapslimpa och oboý.
Godis var iofs absolut och utan ifrågasättanden reserverat för lördagar, liksom fredagsmys med ostbågar eller popcorn hörde till Dallas och Familjen Macahan. Men fika oavsett om det var en våffla till tiokaffet hos mormor, eller muffins och hemkokad saft på eftermiddagen när mamam pausade i allt annat hon gjorde, det har jag inte tänkt på förrän jag mött alla dagens mammor och all moral runt socker som finns idag, att det var något fel med.
Jag brukar konstatera att det är helt sjukt hur MYCKET av allt det blivit, och hur stora alla bakverk är, och också hur många produkter som är massor av socker i helt i onödan, men jag är inte alls konsekvent och min son har inte varit ett av de barn som inte fått något socker under sina första år. Han var förövrigt bara drygt tre månader då min papap stoppade en sked glass i munnen på honom-utan att be om lov. Några av er hade nog låtit honom veta att han levde tror jag...
Hur som helst, jag är en sockergris. Det är min son och min mamma också. Men däremot, skulle jag inte dra det så långt som att säga sockerberoende. För jag ser just det som ett steg värre. Något som beskriver mer än sötsug och ett problem jämförbart med andra beroenden, som rökning, alkohol och så vidare.
Men jag strävar mot att både jag och min son ska ta vår näring ur vettiga källor och inte åka blodsockerbergochdalbana hela dagarna.
Fast jag dricker aspartamsötad cola zero och det känns ju ungefär som att erkänna att man knarkar. Jag vet ju likaväl som alla andra att det är noll nytta med det och jag har inte mer till övers för Coca colas världsherravälde än någon annan.