Daa skrev 2012-11-07 14:24:39 följande:
Har jag berättat att Fälga varit på neo-uppföljning igen? Jag var så säker på att det skulle vara den sista och att hon skulle bli avskriven därifrån. Men icke. Fälga har hoppat upp en kurva på längden men inte på vikten (tidigare har hon legat två kurvor under medel och när hon föddes var hon ännu mindre än så) och det bekymrade barnläkaren. Jag blev tillsagd att förstärka hennes mellanmål, att hon ska vägas en extra gång på bvc och att barnläkaren ska få ta del av resultatet. Om hon inte har ökat nog i vikt blir det tal om dietist.
Det var några saker jag inte fann mig att påpeka:
Har du sett hur Fälgas pappa ser ut? (vi är ganska så finlemmade varelser båda två)
Fälga äter ungefär lika mycket som sin större tvillingbror.
Hade du reagerat öht om hon inte hoppat upp en kurva på längden?
Några jag har pratat med tycker att vi inte ska bry oss om vad läkaren sade och jag håller med dem, men som vanligt har jag ändå svårt att släppa det. Neoläkaren, borde hon inte veta vad hon pratar om? Jag har svårt att vara cool (som har varit min plan hela tiden... ) när Fälga firar det hela med att börja äta betydligt sämre än innan. Å andra sidan har Axel också börjat göra det. De kanske inte har tid; jag tror bestämt att jag har hört dem yttra varsin tvåords-mening.
Men varför spelar det någon roll om Fälga ligger en kurva under på vikten? Vår BVC-sköterska har alltid sagt att det inte spelar någon roll vilken kurva man ligger på, bara man följer sin egna kurva. N ligger på en kurva ovanför "mitten" på längden och mellan "mitten"-kurvan och en kurva under på vikten.
Jag tycker inte du ska oroa dig för det! Om Fälga (normalt) äter bra och ni inte har oroat er för hennes matlust så är väl allt bra? De äter mindre och sämre i perioder. De har ju feber nu också och då är ju inte aptiten på topp!