I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Förresten MSW - shit redan?! Hur mår du då?
Förresten MSW - shit redan?! Hur mår du då?
Läste ikapp på bussen påväg hem från babysimmet, återkommer med svar.
Här bara ett snabbt livstecken innan jag måste fixa middag till mig och Moa medan bebbarna sover sista skvätten, maken är på gruppmöte till sent ikväll.
EA: jag har dansat "embryodansen" för att det lilla pyret (el båda) ska boa in sig och stanna kvar. Gah, det måste gå!
Fru Bygg: hur gammal är din stora tjej? Moa tyckte också det var jobbigt att få syskon. "Ni tar bara hand om syskonen" var vanligt att hon sa i början. Vi har försökt stärka hennes storasysterroll och ge henne lite fördelar pga det. Tex pratar vi om att det ju bara är hon som får glass; småsyskonen är för små. Banalt exempel men i princip. Vi gör saker bara med henne ibland (tex åker en av oss till badhuset med henne vilket hon älskar). Men jag tror ändå det tar tid för dem att finna sig till rätta och förstå att de fortfarande är en viktig del av familjen. Så tid är en faktor... Vi upplever att Moa är betydligt mer harmonisk nu 5 mån efter födseln, el det har hon väl varit ett tag nu.
Sept: babysimmet är lunchtid så maken tar långlunch (dvs tar ut f-timmar). Det går strålande! Ada är ju lik Moa så hon älskar det medan Beda verkar undra lite vad hela stohejet ska vara bra för (men hon är mest avvaktande, inte ledsen). Moa åker hellre till badhus än Liseberg - det säger väl allt...
Vi får se med kuren. Ikväll la jag dem i sina sängar för natten nu vid 20-snåret och det är första gången. Förr somnade de mot varsin axel, sedan en tid tillbaka har de velat somna själva (dvs inte i famnen), så då har de legat på en kudde i soffan. De har somnat gott till tv-ljud mm. Nu ikväll var alltså premiär för att somna av sig själv i sitt mörka tysta rum. UTAN NAPP. Ja det tog en halvtimme med båda. Det är ju klar utmaning att lägga båda så här i början. Jag tog Ada först och när hon somnat (som jag trodde) så började jag med Beda. Hon tog tid på sig hon med och då hör jag Ada vakna igen. Så ett tag stod jag mellan sängarna och buffade båda i rumpan Men till slut så. Himla nöjd att jag lyckades utan napp (med napp hade det gått betydligt fortare, det vet jag). Målet är att slippa springa upp framöver för napptapp. Det blir nog en jobbig natt i natt med. Men teorin är ju att kan de somna själva i sin säng, så kan de även somna om själva. Så nu är det upp till bevis
Bvc hade väl inga direkta tips (vad trodde jag?! de kan ju bara mat och vikt, inte sömn). Men genom att kurvorna fortfarande pekar uppåt (Beda väger 8,5 kg och Ada 8 kg vid 5 mån) och inte planar ut riktigt, så tyckte hon inte att de fick för lite mat iaf. Och nej, de får inte för lite mat. Men jag märker att de inte klarar en hel natt utan, så de kanske får mycket men de behöver mer. Iaf, hon antydde att vi skulle köra en sovkur fast hon sa det inte rent ut. Och det bekräftade väl min egen magkänsla, så...
Heloise: Ibland läser man på för mycket...
Vinkar till BS och MSW! Kul att ni kom in här ni med (att BS var på gång visste jag ju).
Lanovia: min erfarenhet av foglossning (den lilla jag haft) är att vila är enda som hjälper. Inte vara stoisk och bara köra på, då blir det värre. Ska vi försöka ses innan BF eller?
Och ja, magläge utan napp. Beda sover dock helt på sida på dagen, el framstupa sidoläge kan man väl kalla det. Ada älskar sitt magläge.
Förresten har de blivit ganska starka i nacken när de ligger på mage, så de ligger ofta och tittar på dagen. Och särskilt Beda har börjat röra på sig. Båda vänder sig men Beda ålar runt så hon ligger numera inte alltid kvar där man lagt henne ,-) Ska bli spännande att se om de börjar krypa tidigare än vad Moa gjorde (hon lades på mage mkt senare för hon hatade det och jag visste inte om tricket att lägga dem i "uppförsbacke" i början).
Har haft en full dag (minst sagt) med massor av aktiviteter. Men måste rapportera ett framsteg: igår tog läggning av småtjejerna en halvtimme - idag 10 min Det går iaf åt rätt håll.
Hörs imorgon!