• Cammee

Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!

För ett halvår sedan frågade jag mina vänner ifall de ville vara tärnor på mitt bröllop som är u juli.
    Den ena sa direkt att hon inte ville, helt okej med mig, men den andra sa ja direkt och erbjöd sig t.o.m. själv att betala allting.

Min syster ska också vara tärna så då hade jag två.
    För en månad sedan frågade jag min tärna om hon skulle vara med oss och fixa smink och hår på salong.
    Priset skulle bli 490 kr för hår och 250 kr för smink, billigt tycker jag!'
    Då svarade hon att hon inte visste för hon tyckte att det lät dyrt och då erbjöd jag mig att betala för det eftersom jag inte vill att hon ska fixa sig hemma.
    För någon dag sedan frågade jag ifall hon skulle vara med på det och att jag kunde betala för det. Ville ha svar snabbt eftersom jag hade tänkt ringa frisören imorgon.

Igår, ca två dagar efter att jag frågade henne(på sms) får jag ett svar att om det är okej hoppar hon helst över att vara tärna. Hon hade scenskräck och tyckte att det var jätte nervöst.

Då tyckte jag att det borde hon fan ha vetat när hon tackade ja och det blev ett ganska stort bråk. Sen sa hon att hon hade inte förväntat sig att det skulle vara så dyrt att vara tärna (1500 kr) och att hon inte hade råd.
    Då blev jag arg och kallade henne snål och en del andra saker då hon jobbar och fortfarande bor hemma.
    Fick till svar att hon inte hade jobbet kvar.
    Nähä? Det kunde hon ju sagt från början!

Nu är hon väldigt arg och vill inte vara min tärna eftersom jag har betett mig illa enligt henne.
    Men är det konstigt? sex månaders planering är åt skogen och jag vill inte hitta en ny tärna som är ett andrahandsval och i veckan måste jag boka frisör och jag vet inte om jag ska boka till en eller två tärnor.

Just nu känner jag bara att vill hon inte vara tärna så är hon inte välkommen. Hon verkar inte förstå vad det innebär att planera ett bröllop, minsta lilla motgång förstör allt. Ens tärna ska stötta en, inte förstöra hela ens planering.

Jag har bett om ursäkt för en del saker var väl onödiga att säga, men hon är den som borde göra det istället. Man lovar inte någon att vara tärna i ett halvår och sen bara hoppar man av.

Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!
  • Syrinx
    Sebastiána skrev 2011-01-11 14:03:25 följande:
    Vill bara tillägga att jag har blivit proffssminkad två gånger. Det blev världens onaturliga pancake båda gångerna och jag kommer därför troligtvis att sminka mig själv på bröllopsdagen.
    Burr! Enda gången jag blev proffssminkad var det precis samma. Jag känner mig dock helt trygg i händerna på en av mina bästa vänner som är hudterapeut och ska sminka mig när jag gifter mig.
  • gillan
    Cammee skrev 2011-01-11 11:54:49 följande:
    Så här är det, hade hon sagt något om sitt jobb hade jag förstått. Varför hon inte sa något innan förstår jag inte. Vi berättar alltid saker för varandra. men visst, hon skämdes kanske.
    Sen vill jag inte att hon gör det hemma för hon skulle isåfall fråga en annan kompis om hon ville fixa henne och och sminkar alltid extremt och jag vill faktiskt att båda mina tärnor ska ha ganska liknande frisyrer. Jag tycker om när det är matchande och vill inte att en har hela håret uppsatt och en har lockigt hår och halva uppsatt. typ. Därför vill jag att hon är med och gör det. Och eftersom det är jag som har stora krav på detta har jag inget emot att betala för det. Sen klänningen har jag sagt att de behöver inte vara likadana, bara det är inom samma färg. Och att jag gärna betalade hår och smink sa jag redan innan detta bråket och innan arbetslösheten o.s.v. Sen resten med att hela bröllopet och allt annat är förstört det är min dramatiska sida som visade sig en stund. Den visar sig ganska ofta när jag skriver så bry er in om allt det överdrivna ...
    men hon kanske kände att det blev större och större för var dag. om hon bara hade lite scenskräck från början, och nu blir det mer pengar än hon tänkt sig, och mer önskemål om hur saker ska vara från dig. hon kanske känner att hon int har tid/ekonomi att ge dig 100procentigt stöd,och då är det väl bättre att hon säger det nu, än att du går omkring och är besciken hela tiden?
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-11 11:35:27 följande:
    Allra första meningen:
    "För ett halvår sedan frågade jag mina vänner ifall de ville vara tärnor på mitt bröllop som är u juli."

TS frågade för ett halvår sedan. Bröllopet är i juli, vilket är ytterligare ett halvår bort. Finns det verkligen något annat sätt att tolka den meningen?
    hmm.. jag har ju sagt att jag hade fel? Räcker inte det för dig?
    Jag hetsläste lite i stress för jag hade bråttom och missade lite.. Ska jag be på mina bara knän eller varför är det så roligt att påpeka flera, flera gånger att någon kan ha fel?
    Eller du kanske blir glad om jag är dysletisk eller något? hmm.. jaja.. visst..
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-01-11 17:15:37 följande:
    hmm.. jag har ju sagt att jag hade fel? Räcker inte det för dig?
    Jag hetsläste lite i stress för jag hade bråttom och missade lite.. Ska jag be på mina bara knän eller varför är det så roligt att påpeka flera, flera gånger att någon kan ha fel?
    Eller du kanske blir glad om jag är dysletisk eller något? hmm.. jaja.. visst..
    Jag tror att det kan vara bra att försöka hålla en lugnare och mindre konfrontationsbenägen ton när man engagerar sig i ett diskussionforum på Internet, eftersom det är svårt att avgöra vad andra tänker och menar. Det tipset kan jag ge med gott samvete, eftersom jag själv har varit ganska konfrontationsbenägen tidigare och man tjänar ingenting alls på det.

Och jag väntar mig varken att du ska "be på dina bara knän" (lite väl dramatiskt, tycker du inte?) eller något annat, utan det verkade vara en del diskussioner fram och tillbaka om både hur lång tid innan som frågande hade ställts och hur lång tid det var kvar. Så jag poängterade den första meningen därför att jag tyckte att den klargjorde alltihop. Det var inte specifikt riktat till dig, (notera ex att det inte fanns någon referens till dig) utan till hela diskussionen om vad TS egentligen hade sagt. 

Försök att inte ta saker så personligt förrän du vet att det är så det är menat. Och visst, det kanske är en personlighetsfråga om man väljer att överdramatisera, men det leder knappast till något positivt.

Detta var OT och jag ber om ursäkt till TS för det, men jag kände att jag behövde förklara mig.
  • Cammee
    Sebastiána skrev 2011-01-11 14:03:25 följande:
    Vill bara tillägga att jag har blivit proffssminkad två gånger. Det blev världens onaturliga pancake båda gångerna och jag kommer därför troligtvis att sminka mig själv på bröllopsdagen.
    Synd att du har haft så dåliga upplevelser. När jag har gjort det har det blivit helt otroligt resultat, och jag ser det lite som att bli bortskämd för en stund att få bli sminkad. Spenderar mycket tid på smink varje dag och tycker att det dks bli så skönt att slippa göra det själv på min bröllopsdag. Förstår dock ifall du vill göra det själv när du har dålig erfarenhet av proffssminkning.
  • Cammee
    Sebastiána skrev 2011-01-11 14:06:34 följande:
    Hur många marskalkar har ni? Blir det ojämna par kan t.ex två marskalkar gå bredvid varandra och så tärnan framför.
    Vi har bara en marskalk eftersom min m2b inte ville välja ut bland sina vänner. tänkte först ja tre tärnor och tre marskalkar , men det var ju tur att han bestämde sig för en för nu har jag ju bara en tärna. haha. Så det blir ju iallafall inte ojämnt. Sen ska min man och marskalken redan stå framme och jag ska gå in själv.
  • FelizLane

Jag tycker du ska nöja dig med en tärna! Tror det kommer bli perfekt :)

• MissHelena

Jag hoppas allt löser sig för dig, och jag är nog lite som dig, vill att det mesta ska vara perfekt!
    Och jag har nog tänkt att vi ska vara tillsammans på bröllopsdagen och sminka oss, antingen varandra eller hjälp av någon, men at vi är tillsammans och har den stunden.

Likaadn frisyr kommer att vara omöjligt för vår del, men som du skrev, så kommer det nog se tokigt ut om en har helt uppsatt och nästa helt utsläppt, och hur det än är, det är en hedersvärd uppgift att vara tärna, men man ska oxå helst smälta in lite i omgivningen och inte ta för stor plats, så även om man gillar starka färger och så så får man nog ta det som det är när man är tärna, sen får man väl sminka om sig till festen!

Sen hoppas jag så klart att ert gräl ornar sig och att ni kan bli goda vänner igen, (antar att ni var det innan), för det sista man vill är väl att bli ovän med ens närmaste vänner inför sitt bröllop.
    Vet ju inte alls hur ni är som personer, men försök träffas och prata om det nu när du kanske har "smält bomben" lite. För även jag skulle nog bli ganska hetsig om en av mina tärnor hoppade av nu, trots att det är 10 månader kvar! Då är det bättre att tänka igenom sitt beslut innan ordentligt. Speciellt om man har scenskräck!

Jag har lättare variant av scenskräck, men var värdinna på ett väldigt annourlunda bröllop sommaren 09, och det gick hur bra som helst, dom var ju inte så intresserade av mig! Och jag är nog ännu mer nervös nu, inför min dag, då jag oftast drabbas av tunghäfta när jag blir nervös! Men det ska väl bara vara att upprepa det prästen säger! Så även det ska nog gå bra!!!

Hoppas nu det ordnar sig för er med allt!

• gbgmaj2012

Jag förstår känslan av att en tärna hoppar av och att man blir besviken. Att vara tärna är ett hedersuppdrag och jag anser att man bör tänka sig för innan man tackar ja! Sedan kan det såklart hända saker...

Min nära vän sa att hon ville vara tärna och var helt säker på det. Sedan säger hon inget på  2 och en halv månad. Sedan skickar hon bara ett mail att hon inte känner att hon har tid att vara brudtärna för att hon tar examen då, detta visste hon om från början.

Jag tycker det var jättedåligt och förklarade för henne att jag blir sårad över att hon inte ringde mig, utan bara tog tillbaka via mail. Hon tyckte att jag anklagade henne och att hon var ute i god tid. Ja det är ingen panik, gifter mig först 2012. Men att inte ha tid att vara brudtärna är konstigt tycker jag, jag hade ju såklart funnits där för henne. Nu är vi ovänner, för hon har inte ringt mig utan bara mailat. Fast jag skriver att jag är ledsen och besviken. Två veckor sedan vi hördes nu. =(

• Aniara4
    gbgmaj2012 skrev 2011-02-05 02:25:15 följande:
    Nu är vi ovänner, för hon har inte ringt mig utan bara mailat. Fast jag skriver att jag är ledsen och besviken. Två veckor sedan vi hördes nu. =(
    Hon kanske tyckte det kändes jobbigt att prata med dig direkt just för att hon visste att du skulle reagera så starkt?
  • Bimbaloo
    Cammee skrev 2011-01-10 11:26:10 följande:
    För ett halvår sedan frågade jag mina vänner ifall de ville vara tärnor på mitt bröllop som är u juli.
    Den ena sa direkt att hon inte ville, helt okej med mig, men den andra sa ja direkt och erbjöd sig t.o.m. själv att betala allting.

Min syster ska också vara tärna så då hade jag två.
    För en månad sedan frågade jag min tärna om hon skulle vara med oss och fixa smink och hår på salong.
    Priset skulle bli 490 kr för hår och 250 kr för smink, billigt tycker jag!'
    Då svarade hon att hon inte visste för hon tyckte att det lät dyrt och då erbjöd jag mig att betala för det eftersom jag inte vill att hon ska fixa sig hemma.
    För någon dag sedan frågade jag ifall hon skulle vara med på det och att jag kunde betala för det. Ville ha svar snabbt eftersom jag hade tänkt ringa frisören imorgon.

Igår, ca två dagar efter att jag frågade henne(på sms) får jag ett svar att om det är okej hoppar hon helst över att vara tärna. Hon hade scenskräck och tyckte att det var jätte nervöst.

Då tyckte jag att det borde hon fan ha vetat när hon tackade ja och det blev ett ganska stort bråk. Sen sa hon att hon hade inte förväntat sig att det skulle vara så dyrt att vara tärna (1500 kr) och att hon inte hade råd.
    Då blev jag arg och kallade henne snål och en del andra saker då hon jobbar och fortfarande bor hemma.
    Fick till svar att hon inte hade jobbet kvar.
    Nähä? Det kunde hon ju sagt från början!

Nu är hon väldigt arg och vill inte vara min tärna eftersom jag har betett mig illa enligt henne.
    Men är det konstigt? sex månaders planering är åt skogen och jag vill inte hitta en ny tärna som är ett andrahandsval och i veckan måste jag boka frisör och jag vet inte om jag ska boka till en eller två tärnor.

Just nu känner jag bara att vill hon inte vara tärna så är hon inte välkommen. Hon verkar inte förstå vad det innebär att planera ett bröllop, minsta lilla motgång förstör allt. Ens tärna ska stötta en, inte förstöra hela ens planering.

Jag har bett om ursäkt för en del saker var väl onödiga att säga, men hon är den som borde göra det istället. Man lovar inte någon att vara tärna i ett halvår och sen bara hoppar man av.

Vad ska jag göra? :(
    Jag hade precis likadant fast mina tärnor bråkade om klänningar=( men det slutade med en tärna och jag kunde inte vara nöjdare. Inget mer tjafs och medlande utan faktiskt bara min vilja rakt igenom, Ditt bröllop är långt om länge inte förstört det behöver bara justeras lite! Låt det vara en tärna och vårda henne väl istället för en massa  bråk!
  • gbgmaj2012

Aniara 4: Jag vet inte, tycker hon kunde ringt mig iaf. Istället för att bara ta tillbaka via mail. Nu har hon inte vissat nåt engagemang i våran vänskap, jag är mest ledsen över hennes sätt. Hade vi träffats och hon förklarde ordentligt, hade det inte känts på samma sätt. Vissa saker bör man inte ta enbart via mail, hon har inte ringt mig en enda gång sedan dess...Ska jag ringa, när det hon som gör fel? 

Hade jag lovat vara brudtärna och sen ändrat mig hade jag inte bara nochalant sänt iväg ett mail! Men alla är vi olika... 

• Willowfield

Suck säger jag när jag läser alla inlägg. Undrar när vi människor skall lära oss att det går inte att göra sådana här inlägg utan att skapa debatt, Lika många åsikter och tankar tar liv som det finns folk som läser detta.
    Känslan jag får är att de flesta utgår ifrån sig själva och sen kritiserar trådstartaren utifrån sin egen uppfattning om allt.

Jag kan förstå Cammes känsla, av övergivenhet och besvikelse. har man siktat in sig på ngt, tänkt mycket på det under ett halvår, sett fram emot olika delar av det hela, för att sen avsnoppas på det sättet kan göra vem som helst till bridezilla eller företagszilla, fest zilla, resezilla osv.

Tur är att du kan ta till dig vad du själv gjort fel :) och göra ditt bästa för att rätta till det. strongt gjort :)
    Nu är det ju oftast så att vi människor ofta  inte klarar av konfrontationer eller negativ kritik utan att gå i taket,
    Lika svårt som det var för dig att hon sa ifrån, lika svårt var det kanske för henne att säga ifrån.
    Kommunikation, tänk ett så enkelt ord men så svårt att leva upp till.
    (och nej, för er som undrar, tror inte mig själv om att vara ett dugg bättre elelr sämre)

Jag har lagt ner mycket planering ang vilka jag/vi vill ha i vårt brudfölje och verkligen förklarat och bett dem vi frågat att tänka efter mycket noga innan de svarar ja eller nej.
    Och jag kan lova skulle ngn av dem komma nu elller ngn månad före bröllopet och helt plötsligt backa ur av ngn av de anledningar vi gått igenom på ett elelr annat sätt, skulle jag nog bli en bridezilla med enorma bokstäver.

Ja ja, svårt är i alla fall detta med internet och forums något som verkligen saknas i alla trådar, skrivare och läsare är den visuella biten. Ni vet en kropp ett öga säger mer än tusen ord. 

Svar på tråden Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!