• laloo

Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?

Min blivande mans bror med familj ska ha barnkalas för sin son dagen efter vårt bröllop, och jag undrar nu om det är orimligt av mig att inte vilja gå?

Vi gifter oss i maj och har inte tagit ut någon ledighet i samband med bröllopet, så söndagen efter bröllopet är egentligen den enda dagen vi har ledigt tillsammans, där vi bara kan få ägna oss åt, och rå om, varandra. Och dels vill man väl kanske bara få slappna av och ta det lite lugnt den dagen. Jag känner inte alls för att dedikera den dagen till ett barnkalas.

Hur skulle ni andra resonera?

• Svar på tråden Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?
  • Sebastiána
    laloo skrev 2011-03-14 08:15:44 följande:
    Min blivande mans bror med familj ska ha barnkalas för sin son dagen efter vårt bröllop, och jag undrar nu om det är orimligt av mig att inte vilja gå?

Vi gifter oss i maj och har inte tagit ut någon ledighet i samband med bröllopet, så söndagen efter bröllopet är egentligen den enda dagen vi har ledigt tillsammans, där vi bara kan få ägna oss åt, och rå om, varandra. Och dels vill man väl kanske bara få slappna av och ta det lite lugnt den dagen. Jag känner inte alls för att dedikera den dagen till ett barnkalas.

Hur skulle ni andra resonera?
    Klart det inte är. Jag gissar att man är ganska slut dagen efter så ett barnkalas är knappast någon höjdare. Om din blivande svåger är en vettig människa räknar han inte med att ni kommer. Det hade inte jag gjort.
  • laloo

Jag tror inte min blivande svåger räknar med att vi kommer, däremot tycker absolut min blivande man att vi ska gå. Eller han tänker i alla fall göra det har han deklarerat. Och jag hade snarare sett framför mig att vi får ägna den dagen bara åt varandra...

• Sebastiána
    laloo skrev 2011-03-14 08:27:11 följande:

Jag tror inte min blivande svåger räknar med att vi kommer, däremot tycker absolut min blivande man att vi ska gå. Eller han tänker i alla fall göra det har han deklarerat. Och jag hade snarare sett framför mig att vi får ägna den dagen bara åt varandra...

Det tänker han nu ja. Dagen efter bröllopet är det inte säkert att han är lika sugen. Jag tycker också att det är viktigt att få rå om varandra dagen efter. Bröllopsdagen lär bli väldigt hektisk. Jag tycker definitivt inte att det är orimligt av dig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet!

Jag hade tänkt att vi skulle ägna lite tid åt varandra efter bröllopet också. Vi ska resa med bil hem från bröllopet och stanna av på några ställen på vägen. Min BM vill ABSOLUT komma hem på tisdagkvällen. Varför, jo därför att älste sonen ska på studentbal på onsdga kväll... eller rättare sagt vi trodde det. Nu visar det sig att det är bal torsdag kväll, men min BM vill ändå vara hemma på tisdagkvällen - av samma anledning (fattar det inte). Jag tror inte att sonen vill gå på bal över huvud taget. det är inte hans stil. Varför kan vi då inte ta det lite lugnare på vägen upp och sova över en natt till?!
  • shakynose

Nä, det är inte orimligt att vilja ta den dagen ledigt från allt. Tänk så här: Vill ni ha barnkalaset i åtanke hela kvällen? Okej att ens gäster har saker att göra dagen efter så att de måste tänka på refrängen en viss tid, men ni som brudpar måste väl kunna känna att ni gör precis som ni vill och dansar själva hela natten om det är så?

• laloo

Vad skönt att det inte bara är jag som resonerar så då :)

Igår fick jag höra att jag var egoistisk och bara tänkte på mig själv om jag ville att vi skulle få ha den dagen för oss själva. "Vi kan ju ha vilken annan dag som helst för oss själva" säger han. Och det har han väl på sätt och vis rätt i, men vilken annan dag som helst är ju inte vår första dag som man och hustru. Jag känner att jag gärna vill landa lite efter bröllopet,även om vi har ett litet bröllop, hellre än att springa på barnkalas det första jag gör.
    Jag tycker att jag väldigt sällan är egoistisk i mina handlingar, vilket jag också påpekade för honom och som han höll med om- så varför kan jag då inte få vara lite egoistisk för en gångs skull, när det gäller vårt bröllop- och få tänka lite på mig själv den här gången?

• dfk

Klart att ni ska kunna andas och njuta dagen efter bröllopet!
    Det tror jag absolut de förstår! Din man kanske känner att han inte vill försumma syskonbarnet och vill visa att alla familjemedlemmar är viktiga. Det är en fin egenskap men vid det här tillfället låter det lite häftigt att mäkta med ett barnkalas just då.
    Förstår att du själv har sett fram emot den här dagen då ni kan få egentid för varandra och vill att han ska känna detsamma!
    Hur tror du att han skulle reagera, om du berättar att den dagen känns så viktig och speciell och bara vill att det ska få vara er dag?
    Syskonbarnet kan ju firas av er en annan dag.

• laloo
    dfk skrev 2011-03-14 09:09:33 följande:

Klart att ni ska kunna andas och njuta dagen efter bröllopet!
    Det tror jag absolut de förstår! Din man kanske känner att han inte vill försumma syskonbarnet och vill visa att alla familjemedlemmar är viktiga. Det är en fin egenskap men vid det här tillfället låter det lite häftigt att mäkta med ett barnkalas just då.
    Förstår att du själv har sett fram emot den här dagen då ni kan få egentid för varandra och vill att han ska känna detsamma!
    Hur tror du att han skulle reagera, om du berättar att den dagen känns så viktig och speciell och bara vill att det ska få vara er dag?
    Syskonbarnet kan ju firas av er en annan dag.

Är elt säker på att min svåger förstår fullkomligt, och det är nog precis så som du skriver, att min blivande man känner att han inte vill försumma syskonbarnet. Försökte förklara hur jag känner igår, men han håller inte med mig. Han tycker att det är en dag som alla andra och det finns inget att diskutera, han SKA gå på kalaset oavsett om jag följer med eller inte.
  • shakynose
    laloo skrev 2011-03-14 09:01:08 följande:
    Vad skönt att det inte bara är jag som resonerar så då :)

Igår fick jag höra att jag var egoistisk och bara tänkte på mig själv om jag ville att vi skulle få ha den dagen för oss själva. "Vi kan ju ha vilken annan dag som helst för oss själva" säger han. Och det har han väl på sätt och vis rätt i, men vilken annan dag som helst är ju inte vår första dag som man och hustru. Jag känner att jag gärna vill landa lite efter bröllopet,även om vi har ett litet bröllop, hellre än att springa på barnkalas det första jag gör.
    Jag tycker att jag väldigt sällan är egoistisk i mina handlingar, vilket jag också påpekade för honom och som han höll med om- så varför kan jag då inte få vara lite egoistisk för en gångs skull, när det gäller vårt bröllop- och få tänka lite på mig själv den här gången?
    På ett sätt är det ju väldigt kärt av honom att han vill vara med på barnkalaset, men han kanske också skulle behöva vara lite egoistisk den dagen? Och som du säger: Ni kommer bara ha EN första dag som man och hustru, och enligt vad jag har hört från kompisar som gift sig, så är det faktiskt en rätt så speciell dag. Synd om han ska gå på barnkalas och du blir sittande själv med alla presenter och grattiskort!
  • Chicita

Håller med den som skrev ovan att han troligtvis ändrar sig när den dagen kommer.

Även om ni inte går hem jättesent så kommer ni att vara mentalt slut efter bröllopsfesten. Det är ju inte bara en fest som alla andra liksom, utan det kommer vara mycket nerver inblandade i det hela.
    Precis som ni kan ha "vilken annan dag som helst för er själva" så kan ni åka och fira barnet "vilken annan dag som helst" också.
    Varför inte åka dit på måndag efter jobbet? Då får ju han/hon fira två gånger också, och det brukar vara populärt Flört 

Din blivande man får inse att bröllopet inte är över när festen är slut och lokalen städad.
    Det är över när ni fått ut tack-korten till alla. Och om ni dessutom ska ha personliga tillägg på tackkorten som "tack för den fina vasen, faster Agda" så behöver ni gå igenom gåvorna medans ni fortfarande har lite minne om vem som gett vad, och innan paket-lapparna försvinner...

Nästan alla barn vi känner bor 14 mil eller mer ifrån oss. Så det är inte alltid som vi har möjlighet att åka på deras födelsedagskalas, så vi brukar ta med tårta och presenter och komma så fort vi kan efter födelsedagen. Eller ibland så åker vi dagarna innan personen fyller och firar i förskott.
    Det funkar det också. Huvudsaken är ju att man inte bara skiter i dom 

• Kattpoet

Jag lovar dig, dagen efter så kommer han inte orka och  du kan ju alltid prata med  svågern om att INTE bjuda er utan be honom säga åt din man att stanna hemma.

Det kan funkar det med.

Vi var halvdöda vi med efter vårat bröllop, vi spenderade dagen mest i säng och försökte smälta det hela, tills brosan som var över frågade om mat. 

Svar på tråden Är det orimligt av mig att inte vilja gå på barnkalas dagen efter bröllopet?