• Bröllop2B

Reaktion på inbjudningskorten!

Nu har vi skickat inbjudningskort till vårat bröllop, och jag tänkte ju någonstans att folk kanske hör av sig (även om de inte ska osa till oss) ,kanske bara skriver ett mejl eller sms bara som en liten hint att "va kul" eller...ja, nåt....men nä, så fel jag hade! Jag vet inte, jag har ingen koll på hur folk går tillväga, de är klart att de inte är en världsgrej för dem, men....Det kanske inte funkar som jag trodde bara, nån som vet? Har ni fått nån "bekräftelse" på att inbjudningarna kommit fram? 

• Svar på tråden Reaktion på inbjudningskorten!
  • Gopplan

Samma här, väldigt få kommentarer. Har pratat med kompisar i telefon och efter att ha pratat ett tag om ditt och datt har jag frågat om de inte fått något i brevlådan. "Ja just det, ja tack för inbjudan" blev svaret då. När jag fick en inbjudan från en kompis kastade jag mig på telefonen för att gratulera och prata brölop, men det är ju jag det...

• Emblas Mamma

Frågan är bara: Hur gör man om några eller många inte OSA:r ?
    Ska man ringa upp och fråga dom om dom kommer eller inte eller ska man bara stryka dom från listan och sen säga skyll dig själv?

Jag har varit med om en vän där mer än hälften "glömde" osa.. känns ju sådär kan jag ju säga!
    Är så rädd att det ska hända oss med. Men i det fallet var det även några som inte visste vad osa betyder så vi skrev helt enkelt: svar senast.. xx

men vad kommer ni göra om inte alla osar?
    man vill ju gärna ha åtminstonde ett nej annars och inte ett tyst svar..

• Sassabrassa
    Bröllop2B skrev 2011-03-17 17:14:52 följande:

Nu har vi skickat inbjudningskort till vårat bröllop, och jag tänkte ju någonstans att folk kanske hör av sig (även om de inte ska osa till oss) ,kanske bara skriver ett mejl eller sms bara som en liten hint att "va kul" eller...ja, nåt....men nä, så fel jag hade! Jag vet inte, jag har ingen koll på hur folk går tillväga, de är klart att de inte är en världsgrej för dem, men....Det kanske inte funkar som jag trodde bara, nån som vet? Har ni fått nån "bekräftelse" på att inbjudningarna kommit fram? 

Har upplevt samma som dig. Folk har verkligen inte hyfset att ens reagera på en inbjudan. Det är jättetrist tycker jag. Av 80 bjudna (cirka 45 inbjudningskort) har vi hittills fått svar av 10.
    På våra Save the date-kort, där vi bad folk bekräfta att de fått dem fick vi 12 svar av 80 (45 inbjudningskort). Vi har skrivit att vi vill att folk ska svara via e-post. Men en del gör det ju muntligen ändå.
    Vad beror detta på?
    JAg upplever samma sak på jobbet att folk har oerhört svårt att svara på saker man skickar oavsett om det är inbjudning via brev eller mail.
    Suck.
  • MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-03-18 08:45:54 följande:
    Ska man ringa upp och fråga dom om dom kommer eller inte eller ska man bara stryka dom från listan och sen säga skyll dig själv?

Jag har varit med om en vän där mer än hälften "glömde" osa.. känns ju sådär kan jag ju säga!
    Är så rädd att det ska hända oss med. Men i det fallet var det även några som inte visste vad osa betyder så vi skrev helt enkelt: svar senast.. xx

Fruktansvärt oförskämt att inte OSA men tyvärr inte helt ovanligt...

Jag hade ringt upp 2-3 dagar efter sista OSA-dagen och bett om ett besked. Ofta blir folk jätteförvånade och säger "ja men det är väl klart att vi kommer!" Eeehhh, det är precis lika många som tycker det är självklart att de INTE kommer när de struntar i att höra av sig...

Stå på dig och var inte rädd för att ringa och be om besked, det tänker jag göra! Eller ja, det är mest på min fästmans sida de är dåliga på sånt, så i såna fall får han ringa! =)
  • MrsT2011

Som en generell kommentar till TS och andra vill jag bara påpeka att det är viktigt att påminna sig själv ibland om att bröllopet är bland det största som händer en själv, men inte särskilt stor grej för omgivningen. Alltså tycker jag det är helt naturligt att folk väntar med att höra av sig till sista OSA-dagen.

Ta min mormor som exempel, har inte hört ett ljud från henne sedan hon fick inbjudan. Men hon träffar min moster flera gånger i veckan, och min moster pratar ofta med min mamma. Så via djungeltrumman har jag fått höra att mormor är helt tagen av den vackra inbjudan och att hon blir lika glad varje gång hon tittar på den.

Alltså: Folk kan bli överlyckliga över inbjudan utan att därmed kasta sig på telefonen och tala om det för brudparet! =)

• TheJohanna

Jag är också inställd på att ringa runt när osa gått ut. Tror inte att vi kommer ha fått svar från alla... Men några har typ sagt till mig i facebook-chatten att de kommer, fast det räknar jag givetvis inte som ett svar eftersom det är till mina eller fästmannens föräldrar de ska höra av sig. Om de inte hör av sig till dem så får man ringa och fråga helt enkelt. Trist att behöva göra det men så är det..

• Oniq

Jag håller på att göra en bröllopstrailer som vi ska skicka ut till alla när osa datumet närmar sig som en extra påminnelse.

Många är så roliga och tar för givet att man fattar att dom ska komma att dom missar det 'formella' svaret.
  • lucia

Jag hade nog en del förväntningar och förutfattade meningar om vad man bör göra och kommentera. Men som flera andra påtalar så är det inte lika stor grej att bli inbjuden på bröllop som att ha bröllop. 

Vill dock påpeka att av alla våra 58 inbjudningar så var det 4 stycken som faktiskt inte kommit fram! Har ringt och efterlyst dem hos posten och telegramverket eller vad det nu hette. Det är ju tydligen så att det försvinner en hel del post varje år... Konstigt nog. Men det var i vissa fall en anledning till varför vi inte hörde något från vissa...

Men nu vet jag vad besviken jag blev då folk inte hörde av sig så jag kommer minsann höra av mig när jag för inbjudan till bröllop. Jag tycker man ska bli glad för alla kanske inte är självklara gäster att bjuda in.

• frallan

Vi skrev i vår inbjudan: Hör gärna av er även om ni inte har möjlighet att komma så att vi kan planera detta präktiga kalas.

Detta hoppas vi gör att folk faktiskt hör av sig även om de inte kommer. Har inte fått så många svar än, men de flesta som kommit in har faktiskt varit från folk som inte kunnat komma, som mailat och önskat lycka till och beklagat att de inte kan komma. Så det har kanske funkat bra i alla fall

Jag kommer nog ringa runt till de som inte svarat på osa datumet, just för att försäkra att de faktiskt fått inbjudan och om det skulle vara några problem åtminstonne kunna bjuda dem då i så fall.

• Emblas Mamma
    frallan skrev 2011-03-18 14:46:47 följande:
    Vi skrev i vår inbjudan: Hör gärna av er även om ni inte har möjlighet att komma så att vi kan planera detta präktiga kalas.

Detta hoppas vi gör att folk faktiskt hör av sig även om de inte kommer. Har inte fått så många svar än, men de flesta som kommit in har faktiskt varit från folk som inte kunnat komma, som mailat och önskat lycka till och beklagat att de inte kan komma. Så det har kanske funkat bra i alla fall

Jag kommer nog ringa runt till de som inte svarat på osa datumet, just för att försäkra att de faktiskt fått inbjudan och om det skulle vara några problem åtminstonne kunna bjuda dem då i så fall.
    åh vad smart! Synd att jag inte fick höra det innan jag skickade ut mina!:P
    Hade med velat skriva något sånt. Är inte alls sugen på att ringa runt..
  • prinsessanogrodan

Som någon redan skrivit, bröllopet är det största som hänt brudparet, men omgivningen har sina egna liv att leva - egna liv med glädjeämnen och sorger.  Man är bara stjärna i sitt eget liv...i andras liv har man inte huvudrollen utan "bara" biroller.....Jag tror att de allra flesta tar för givet att man vet att de är glada för brudparets skull och samtidigt har de fullt upp med sitt eget liv och tänker inte på/hinner inte/prioriterar inte att ringa "bara" för att säga att de är glada för brudparets skull utan de ringer när det bestämt sig för/vet säkert att de kan komma och då berättar dom att dom är glada och osv....

Jag kan säga att jag själv "gjort mig skyldig till samma brott" som era gäster....
    Jag har haft mitt eget liv att leva och hur glad jag än varit för brudparets skull och hur mycket jag än sett fram mot bröllopet så har jag haft nog med mitt eget liv och jag har i min enfald trott att"det räcker" med att osa i tid och visa min glädje dels när jag osat och dels vid bröllopet. Jag har även visat min glädje när jag träffat brudparet både innan och efter bröllopet...då har jag pratat om bröllopet och visat hur glad jag är för deras skull men jag har aldrig ringt enbart för att berätta att jag fått inbjudan och för att prata om hur jag glad är för deras skull. Snarare har jag pratat om deras bröllop och hur glad jag är för deras skull när jag ändå hade dom på tråden, dvs om jag hade annat att prata med dom om så har jag tagit upp det men aldrig att jag ringt "bara" för att gratulera....Gratulerat har jag ju gjort vid bröllopet och när jag osat och som sagt när jag träffat brudparet.

Jag tror att det är för mycket begärt att tro att ens gäster ska tycka att det är lika stort som man själv tycker, man måste greppa att man har huvudrollen i sitt eget liv, men inte i andras liv.
    Men visst, jag och m2b blev väldigt glada när våra gäster hörde av sig när de fick inbjudan, absolut.
    Men å andra sidan vi har ett litet bröllop med endast de allra närmsta...det är ju skillnad om de inbjudna bara är de allra närmsta eller om det är mer avlägsna släktingar eller mer ytliga bekantskaper.
    Jag och m2b var dock beredda på att folk kanske inte skulle kasta sig på telefonen bara för att de fått inbjudan. Vi blev väldigt överraskade över att så gott som alla hörde av sig, att de faktiskt kastade sig på telefonen. Det hade vi inte räknat med.

Det bästa är att INTE förvänta sig en massa av sina gäster och sina nära och kära. Hela tiden är det ju mantrat här på BT att "det är brudparets dag" och att brudparet bestämmer och att omgivningen "gör fel" om de förväntar sig att bröllopet ska vara på ett visst sätt och/eller om omgivningens åsikter avviker från brudparets och/eller om omgivningen engagerar sig för lite eller för mycket men som brudpar måste man kunna gå ur sin "bröllopsbubbla"....och inse att allt inte kretsar runt ens bröllop och att man som brudpar inte "har rätt" att förvänta sig att ens omgivning ska veta exakt hur man vill ha det och när....Omgivningen kan ju inte läsa ens tankar, vare sig det är bröllop på gång eller inte. Hur ska ens gäster veta exakt vad man förväntar sig och när man vill att de ska "leverera"? Sorry, men skruva ner förväntningarna på omgivningen.

• Chicita

Det har varit dödstyst här på inbjudningsfronten.
    Våra föräldrar har fått i uppdrag att luska runt lite och höra om någon redan nu vet att dom inte ska komma.
    Dessa har blivit ombedda att svara snabbt så att vi får möjlighet att bjuda in andra.
    Så vi har fått 6 avhopp och det blir kanske några till.

Men annars har vi mest hört på omvägar om att dom pratar med varandra om att dom ser fram emot det Solig 

Man ska nog inte bli orolig när man inte får några reaktioner. Även om vi haft 700 sidvisningar på vår bröllopssida på ungefär 1 månad nu så är det bara 2 st som har skrivit en hälsning i gästboken...

När OSA-datumet har gått ut så kommer svärmor att ringa runt till de som inte har svarat på deras sida (de flesta alltså) och be dom svara omedelbart.
    Övriga kontaktar vi själva.
    Vi har osa-datum långt fram också, så det kan vara bra med en påminnelse, vilket kommer ske i påsk på vår årliga påskträff Glad 

• brolencarlsson

Ja kommer att ringa till dom som inte osa:r.....för att vara på den säkra sidan
    De kanske har bestämt sig för att komma....men helt glömt bort att svara....en del har ju fullt upp!!
  • Bröllop2B
    MrsT2011 skrev 2011-03-18 09:20:19 följande:
    Som en generell kommentar till TS och andra vill jag bara påpeka att det är viktigt att påminna sig själv ibland om att bröllopet är bland det största som händer en själv, men inte särskilt stor grej för omgivningen. Alltså tycker jag det är helt naturligt att folk väntar med att höra av sig till sista OSA-dagen.

Ta min mormor som exempel, har inte hört ett ljud från henne sedan hon fick inbjudan. Men hon träffar min moster flera gånger i veckan, och min moster pratar ofta med min mamma. Så via djungeltrumman har jag fått höra att mormor är helt tagen av den vackra inbjudan och att hon blir lika glad varje gång hon tittar på den.

Alltså: Folk kan bli överlyckliga över inbjudan utan att därmed kasta sig på telefonen och tala om det för brudparet! =)
    Det är nog så i de flesta fall tror jag (och hoppas) men det är tråkigt att det inte kommer fram till avsändarna att folk faktist blir glada över en inbjudan! Och väldigt gärna vill man ju veta att den har kommit fram också så att man inte väntar på besked och så har den kommit bort eller nåt....!
  • jkbr

jag hade också väntat mig att fler skulle säga tack för inbjudan och säga att den var fin men det var det bara 5 som gjorde ;) men när jag tänker efter så har inte jag sagt så mycket själv till andra när jag fått deras inbudan 

• Blivande fru Swärdh

Ett tips!
    Vi postade våra inbjudningar förra veckan och därefter gjorde vi ett event på facebook där dem som fått inbjudan kan svara om dem kommer. Vi skrev på inbjudan att man antingen kan ringa eller maila ett svar men just genom facebook är det nog enklast eftersom vi redan har fått 30 svar där!
    Man får göra det så lätt som möjligt just för att så många är så dåliga på att OSA. Lycka till allihop! 

Svar på tråden Reaktion på inbjudningskorten!