• My Wedding 2011

New York 2012

Tänkte starta en tråd för alla oss som är i planeringsstadiet för ett New York bröllop år 2012.
    Ett ställe för oss att utbyta idéer och funderingar, och hjälpas åt att fördriva tiden tills det är dags vår den stora dagen!

Hoppas det finns fler än jag som uppskattar att prata av sej om ditten och datten.

Själv planerar jag och min blivande bröllop till hösten 2012 i New York.
    Vi har väldigt nyligen bestämt oss för detta upplägg och det mesta är på funderarstadiet.

Välkomna hit alla New York-brudar!

• Svar på tråden New York 2012
  • Five year engagement

hej på er i tråden!

Det är jag som startade denna tråden, men har bytt alias ett par gånger... först hette jag my wedding 2011, sen bytte jag till NewYorkBrud och nu heter jag alltså Five year engagement =)

vi hade bokat svenska kyrkan i NYC den 20 april i år, men vi avbokade den ett par månader innan då det inte riktigt blev som vi tänkt.

Vi renoverade vårt hus hela hösten, och håller fortfarande på, och det var inte enkelt att spara pengar. Vi var lite naiva när vi satte upp målet. Vi har också haft det väldigt tufft sista året, med allt som pågtt runt omkring... husköp, totalrenovering, mina studier, examensarbete och examen, jobbsökande, nytt jobb, flytta in i ett hus som inte hade vare sej kök, tvätt eller badrum... en graviditet som slutade i missfall v12, inlagd på sjukhus... en väldigt jobbig tid som äntligen vänt och nu mår vi så mycket bättre...

vi ska inte gifta oss i NY, vi ska ha ett litet bröllop hemma i sverige istället. den 21:e juli är det dags! Känns jättebra!!! =) ville bara hoppa in och uppdatera..

• vilja

Idag är det 1 månad kvar. Jag längtar så jag håller på att falla sönder!

Fick blommorna beställda idag. Såklart vet jag ju inte hur de kommer att se ut, men jag måste säga att jag aldrig varit med om så bra service. Nic på Starbright Floral Design tog hand om min beställning och han har varit helt otroligt supertrevlig och hjälpsam! Ska bli väldigt roligt att se hur de ser ut.

Bokade även bord på River Café. Vi ska ju äta på ett annat ställe på bröllopet, men två dagar innan så ska jag bjuda mina föräldrar och storebror på middag på River Café. Har ju hört alla här inne tipsa om det så det går ju inte att missa

Nu kvarstår det att dansträna, banta Flört, packa in Favors att ge till gästerna och printa festprogram. Och träna på smink och hår. Stackars mamma tvingas ju agera frisör så hon behöver få tid att träna :)

LINSAN: när är det dags för er? 

• Linsan

Tiden rusar på och det är så mycket att göra på jobbet att jag inte hunnit ta in att det snart är dags... Jobbar tom den 20 juni och åker den 22 för att sedan vigas den 26. Inte klokt! Jag har en del kvar att fixa.... Djupa andetag! I helgen ska vi gå igenom allt för att se att vi har koll. Kanske dags att boka restaurang som jag tjatar om här inne men aldrig blir färdig till Flört  Så roligt att läsa om alla andra, tack!

• Liz82

Hej!

Är det nån som vet om man behöver ha med sig äktenskapslicens på engelska från skatteverket till city clerk office när man ska hämta ut marrige license?? 

• Emma201209

Åhh vad kul att det snart är dags för flera av er, själv får jag vänta till september...längtar så! Har precis skickat iväg hindersprövningen och namnbytet till skatteverket så nu börjar man i alla fall känna att det blir dags. Skall iväg i juni o göra sista klänningsprovningen innan jag får den slutliga klänningen hemskickad till mig. Spänd på slutresultatet.. Ang sminkning, en kompis till mig bokade in sig på en sminkning på makeupstore innan hennes bröllop för att få tips och liknande, kostade 500, och då fick hon plocka produkter för denna summan så sminktipsen och provsminknigen ingick typ, tänkte bara ge detta tips. Hon var väldigt nöjd och sa att det hjälpte henne när hon sminkade innan hennes bröllop.

• Lipan
    Liz82 skrev 2012-06-10 14:36:36 följande:
    Hej!

Är det nån som vet om man behöver ha med sig äktenskapslicens på engelska från skatteverket till city clerk office när man ska hämta ut marrige license?? 
    Hej!

Vi hade med oss äktenskapscertifikat (på engelska) från Skatteverket för säkerhets skull, men behövde aldrig visa dom.
  • Lipan
    Emma201209 skrev 2012-06-10 18:12:01 följande:
    Åhh vad kul att det snart är dags för flera av er, själv får jag vänta till september...längtar så! Har precis skickat iväg hindersprövningen och namnbytet till skatteverket så nu börjar man i alla fall känna att det blir dags. Skall iväg i juni o göra sista klänningsprovningen innan jag får den slutliga klänningen hemskickad till mig. Spänd på slutresultatet.. Ang sminkning, en kompis till mig bokade in sig på en sminkning på makeupstore innan hennes bröllop för att få tips och liknande, kostade 500, och då fick hon plocka produkter för denna summan så sminktipsen och provsminknigen ingick typ, tänkte bara ge detta tips. Hon var väldigt nöjd och sa att det hjälpte henne när hon sminkade innan hennes bröllop.
    Smart tips om MUS-sminkningen! Glad
  • Linsan

Hej allesammans!

Nu är det endast fem dagar tills vi reser men det är fortfarande overkligt. Kommer på en massa saker som inte är fixade...

Några frågor:

Lipan: Ditt fina halsband, var köpte du det?

Funderat mycket kring restaurang och hur mycket vi ska spendera på detta? Ni som varit iväg, vad hade ni för budget för middagen? Vi är ju bara vi två men det småländska i mig tycker att ca 370 dollar är lite mycket samtidigt som vi verkligen vill att det ska vara fint...  Har prel.bokat ett bord på the River Café...

Många tankar som snurrar här alltså... Hur går det för er andra?

Kram L 

• vilja

Åh vad spännande! Det ska bli superskoj att höra hur det var!

Vi har en helt annan budget då vi bokat privat lokal men vad ingår i dessa $370? Är det inklusive dryck och ni dricker vin så tycker jag det är helt okej.

Vi är ofta ute och äter i Stockholm och utan vin och med tre rätter så skulle jag tänka mig minst 1000, upp till 1500 SEK för två personer
    ...så med dryck borde det ju hamna runtomkring 2000 SEK.
    Plus lite taxes och att det är NYC och inte lilla Sthlm...
    Jo över 2000 SEK och då blir det ju omkring $370

Det ligger ju helt klart i den övre gränsen och det hade svidit i min plånbok med, men just river café eller nån annan extra speciell restaurang så tror jag nog att det är dom där priserna... Tyvärr. 

Vi betalar 2000 per person för allt vårt och då är det ett okej ställe men inte alls så superfint som River café 

• Linsan

Tack för dina råd, Vilja! Det blir nog bra med The River Café. Gillade det direkt när jag såg utsikten :) När är det dags för er?

Ni som varit i NY tidigare kanske kan hjälpa mig att reda ut en sak. Visst är det så att det på de priser som man finner på menyn tillkommer dricks ( gratitude ca 18%) samt deras vanliga moms på 8%?

Har aldrig varit i USA tidigare :) Tacksam om någon kan reda ut detta!

Kram L 

Svar på tråden New York 2012