• My Wedding 2011

New York 2012

Tänkte starta en tråd för alla oss som är i planeringsstadiet för ett New York bröllop år 2012.
    Ett ställe för oss att utbyta idéer och funderingar, och hjälpas åt att fördriva tiden tills det är dags vår den stora dagen!

Hoppas det finns fler än jag som uppskattar att prata av sej om ditten och datten.

Själv planerar jag och min blivande bröllop till hösten 2012 i New York.
    Vi har väldigt nyligen bestämt oss för detta upplägg och det mesta är på funderarstadiet.

Välkomna hit alla New York-brudar!

• Svar på tråden New York 2012
  • EKBSTI

När byter man då officielt efternamn (om man nu väljer att göra det) är det först när vigseln är registrerad i Sverige? Alltså någon vecka efter vigseln efter man fått de officiella pappren och skickat in dem?

• EvisNY

Hej!

Vi sitter och planerar ett bröllop i New York i sommar och det kommer troligtvis att bli ett enklare bröllop men vi skulle gärna vilja hitta en duktig fotograf som inte är alltför dyr.
    Vi har sett de fotograferna som det tipsas om på bla svenska kyrkans hemsida. Någon som tidigare har anlitat dem som kan svara på vad det kostar? 
    Eller har ni tips på någon annan fotograf i NY(som pratar svenska)

Tacksam för svar

• 2011

Vi registrerade namnbytet samtidigt som vi registrerade giftermålet i Sverige.

• lazyp

Hej på er, vad kul att hitta hit :) 
    Vi ska gifta oss i NY, svenska kyrkan den 18:e Maj

• vilja
    EvisNY skrev 2012-02-05 16:18:10 följande:
    Hej!

Vi sitter och planerar ett bröllop i New York i sommar och det kommer troligtvis att bli ett enklare bröllop men vi skulle gärna vilja hitta en duktig fotograf som inte är alltför dyr.
    Vi har sett de fotograferna som det tipsas om på bla svenska kyrkans hemsida. Någon som tidigare har anlitat dem som kan svara på vad det kostar? 
    Eller har ni tips på någon annan fotograf i NY(som pratar svenska)

Tacksam för svar

Jag har hört gott om alla dem som tipsas om på Svenska kyrkans hemsida. 
    Hittade även Eva Dahl som vi var påväg att boka innan vi planerade om:  www.evadahl.com/ 

De kostar omkring $600-$1000 men det är olika vad som ingår i paketet så fundera igenom vad ni vill ha i paketet. Lycka till  

• Liz82

Hej!

kan någon tipsa om några bra frisörer/make-up billiga i New York.

• newyork2012

Hur går det för er?

Vi har betalt vår vigselförättare och börjat pussla ihop cermonin, känns väldigt verkligt nu! Jag har beställt en klänning och går och väntar, den ska komma i slutet på mars så det är ett tag kvar. Börjar fundera lite på blommor, hur gör ni andra?

Liz82 - Jag har pratat med Elin som är frisör i New York som ska fixa mitt hår. Vet dock inte hur bra hon är men jag tror nån annan använt henne som blev nöjd! Maila henne och kolla, elinnyb@hotmail.com.

• Liz82
    newyork2012 skrev 2012-02-23 16:08:33 följande:
    Hur går det för er?

Vi har betalt vår vigselförättare och börjat pussla ihop cermonin, känns väldigt verkligt nu! Jag har beställt en klänning och går och väntar, den ska komma i slutet på mars så det är ett tag kvar. Börjar fundera lite på blommor, hur gör ni andra?

Liz82 - Jag har pratat med Elin som är frisör i New York som ska fixa mitt hår. Vet dock inte hur bra hon är men jag tror nån annan använt henne som blev nöjd! Maila henne och kolla, elinnyb@hotmail.com">elinnyb@hotmail.com.
    Tack för tipset! Ska kolla upp det! Så tänkte jag och fråga vart du hittade vigselförrättare. om du kan tipsa om en bra hemsida..:)
  • EKBSTI

Är det någon som har en högupplöst bild på frihetsgudinnan som jag skulle kunna få? Ska använda en bild på övre delen av frihetsgudinnan på vår inbjudningskort och många av de bilder som finns på nätet är tyvärr för små.. Så om någon redan varit där och fotat vore jag superglad!

• Lisen50

Hej

Ansluter mig till den härliga skaran som ska gifta sig i New York 2012. Vi har pratat ett bra tag om att åka till New York...och nu när min 50 års dag infaller i år så önskade jag mig att få fira den där. När det dessutom visade sig att det var skottår i år så passade jag på att fria till min fästman på skottdagen och fick ett JA ..att jag sedan önskade att det skulle ske i New York mottogs med glädje så sagt och gjort...det blir i NEW YORK!

Sitter här nu fullt upp med planeringen...det är mer än man tror. Vi kommer att ha ett litet intimt bröllop med 6 st gäster. Det är min syster och svåger samt 2 par nära vänner. Bröllopet kommer att ske i november så lite tid har vi på oss att planera som tur är. Det är ju en del kostnader att ta hänsyn till och man vill ju försöka få ut så mycket som möjligt av hela vistelsen.

Jag har lite frågor, är det någon som vet vad det kostar att hyra en borgerlig vigselförättare, dvs om man nu väljer att inte gifta sig på City Clerks office utan vill gifta sig på annan plats..tex Central Park eller någon annan stans?

Det jag förstår så kostar det 35USD för licensen och sen ytterligare 25USD för själva vigselcermonin om man väljer att göra den på City Clerks Office. Svenska Kyrkan tar viss 600USD?...tycker det låter lite dyrt...men det kanske är samma eller lägre kostnad än att anlita borgerlig vigserlförättare och gifta sig på valfritt ställe??

Skulle bli jätteglad om någon som vet har möjlighet att svara.

Tycker det ska bli så roligt att följa allas planering här och hoppas att vi kan ge varandra tips och råd under resans gång.

Våra gäster reser med oss på egen bekostnad, vi har ju som sagt allihop pratat om att åka dit så det var inte ett problem för dem att betala resan själva. Vi kommer att bjuda på hela bröllopsdagen , det blir Champagne/drink på något trevligt ställe direkt efter vigseln och sen blir det middag med dryck för hela sällskapet och eventuella transporter...vi funderar lite på Limousin beroende på avstånd osv.

Restaurang som vi funderar på är ev Red Roaster, det är Marcus Samuelssons nya restaurang i Harlem. Den känns lagom avslappnad, vi vill nämligen inte ha ett allt för stelt och uppstyltat bröllop. Drinken blir nog på något mer traditionellt ställe som Ritz Carlton Central Park South.

Bröllopsplaneringen i full gång
Svar på tråden New York 2012