• Sebastiána

Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?

Jag vill gärna vänta med kyssen tills vi står på kyrktrappan, men min blivande vill kyssa mig direkt efter ringväxlingen (där prästen skulle sagt "you may now kiss the bride") i amerikanska filmer. Han tog lite illa vid sig när jag sa att jag ville att han skulle vänta med kyssen en liten stund.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?
  • Aniara4
    mittid skrev 2011-04-01 17:47:42 följande:

När blev en "puss"... "kyssar och hångel" ???

Haha, det händer väl titt som tätt att det förstnämnda övergår i det sistnämnda! Flört

Men min poäng är att min uppfostran säger att privata ömhetsbetygelser inte hör hemma i kyrkan, av respekt för det heliga. (Och det gäller förmodligen ännu mer för dem som är ännu äldre än jag.) Sen kan man tycka att en liten puss på ett bröllop är harmlöst nog, och tydligen tycker ju även många präster det eftersom flera här vittnar om att det förekommer, men för min personliga del kommer jag ändå att välja att följa vigselordningen så som den ser ut.
  • BlackWIngedAngel
    Aniara4 skrev 2011-04-01 12:37:31 följande:
    Det är precis det här som i alla fall jag har emot "Hollywoodiseringen" av bröllop. Det är väl en sak om folk vill springa omkring med blåa strumpeband, ha "amerikansk tårta" eller vad det kan vara, men när man förväntar sig att prästen ska gå emot sin övertygelse och gå med på saker som inte hör till den svenska vigselritualen och i vissa fall kanske t.o.m. är något som kyrkan tar avstånd ifrån, och dessutom blir arg om prästen inte vill göra det, då tycker jag det är ett problem.

Det kanske inte är hela världen om man vill pussas i kyrkan, kärlek är ju fint, men för rätt många känns det nog lite stötande med kyssar i kyrkan, på samma sätt som sexiga brudklänningar med djup urringning.

Jag är i alla fall uppfostrad till att bete mig lite vördnadsfullt när jag är i en kyrka, inte klä mig för utmanande, inte prata högt, och definitivt inte ägna mig åt kyssar och hångel. Jag är dessutom tillräckligt gammal för att komma ihåg när det var otänkbart att applådera i kyrkan! Ok, man behöver inte gå till extremer, men fråga prästen om hen tycker det är ok att kyssas i kyrkan eller om hen vill att ni ska vänta tills ni kommer ut.
    Det är möjligt att du tänkte på något annat sätt än vad jag gör, men jag måste ärligt säga att jag inte riktigt förstår kopplingen till mitt inlägg. Jag skrev inget om att präster skulle behöva gå emot sin övertygelse eller om att man skulle bli arg på prästen om denne inte godkände det man själv ville ha med. Det enda jag pratade om var att en del präster tycker att det är okej och andra inte och att det är upp till prästen vad som gäller.

Sedan är väl ordet "kyssa" inte riktigt sant, utan mer till för att det ska låta vuxet. De flesta pussas ju snarare. :)
  • mittid
    Aniara4 skrev 2011-04-01 18:18:50 följande:
    Haha, det händer väl titt som tätt att det förstnämnda övergår i det sistnämnda! Flört

Men min poäng är att min uppfostran säger att privata ömhetsbetygelser inte hör hemma i kyrkan, av respekt för det heliga. (Och det gäller förmodligen ännu mer för dem som är ännu äldre än jag.) Sen kan man tycka att en liten puss på ett bröllop är harmlöst nog, och tydligen tycker ju även många präster det eftersom flera här vittnar om att det förekommer, men för min personliga del kommer jag ändå att välja att följa vigselordningen så som den ser ut.
    Din poäng är helt ok, men det här var ju inte en fråga om vigselordningen och sedan vände ju du en harmlös puss till "kyssar och hångel" vilket inte någon här ännu har förespråkat i kyrkan... så om man skall hålla sig till "ordningen" så som du så noga poängterar, så är det ju ok om det gäller över hela linjen.
  • Aniara4
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-01 23:45:24 följande:
    Det är möjligt att du tänkte på något annat sätt än vad jag gör, men jag måste ärligt säga att jag inte riktigt förstår kopplingen till mitt inlägg. Jag skrev inget om att präster skulle behöva gå emot sin övertygelse eller om att man skulle bli arg på prästen om denne inte godkände det man själv ville ha med.
    Ibland kanske man vill vidga diskussionen lite och sätta sina åsikter i ett sammanhang.
  • kandersson174
    TheD skrev 2011-04-01 15:11:20 följande:
    Men säg till prästen att ni inte vill :)
    Vissa präster kommer inte ens ihåg namnen på paret de viger... som jag förväntar mig inte att prästen ska komma ihåg att jag sagt till att vi inte vill pussas...
  • Emblas Mamma
    kandersson174 skrev 2011-04-02 15:52:35 följande:
    Vissa präster kommer inte ens ihåg namnen på paret de viger... som jag förväntar mig inte att prästen ska komma ihåg att jag sagt till att vi inte vill pussas...
    haha.. en fråga bara som uppkom nu:
    Vad GÖR ni om prästen mot all förmodan glömmer och säger till er att pussas ändå?
    Kommer ni pussas eller kommer ni göra annat?

lite nyfiken :)
  • MrsT2011

Har funderat ett varv extra kring det här och kommit fram till att det inte är amerikaniseringen som stör mig utan snarare att pussen i kyrkan blir för "lättsam" för den stämning vi vill skapa. Här får alla givetvis göra precis som de vill, men vi ska ha vår vigsel i en stor, högtidlig, katedral-liknande kyrka och stämningen vi vill få fram under vigseln är fridfull, känslosam, högtidlig och romantisk. Därför passar det inte in i vår vigsel att vi plötsligt ska pussas mitt i alla vackra sånger och texter. 

Men hade vi valt en mer lättsam vigsel med glimten i ögat, till exempel med "This is it" som utgångsmusik, då hade det känts mer rätt att pussas inne i kyrkan.  

Ser fram emot att ge min nyblivne make en innerlig och glädjestrålande kyss på trappan utanför istället! =) 

• Aleta
    MrsT2011 skrev 2011-04-02 19:37:25 följande:
    Har funderat ett varv extra kring det här och kommit fram till att det inte är amerikaniseringen som stör mig utan snarare att pussen i kyrkan blir för "lättsam" för den stämning vi vill skapa. Här får alla givetvis göra precis som de vill, men vi ska ha vår vigsel i en stor, högtidlig, katedral-liknande kyrka och stämningen vi vill få fram under vigseln är fridfull, känslosam, högtidlig och romantisk. Därför passar det inte in i vår vigsel att vi plötsligt ska pussas mitt i alla vackra sånger och texter. 

Men hade vi valt en mer lättsam vigsel med glimten i ögat, till exempel med "This is it" som utgångsmusik, då hade det känts mer rätt att pussas inne i kyrkan.  

Ser fram emot att ge min nyblivne make en innerlig och glädjestrålande kyss på trappan utanför istället! =) 
    Det där stämmer ju väldigt bra!
    Jag har inte tänkt på det förut, men det blir ofta lite fnissigt om brudparet pussas i kyrkan. Jag har insett att man numera tillhör tanterna, så på de allra, allra flesta bröllop jag har varit på har det väntats till kyrktrappan.

• Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-04-02 15:57:47 följande:
    haha.. en fråga bara som uppkom nu:
    Vad GÖR ni om prästen mot all förmodan glömmer och säger till er att pussas ändå?
    Kommer ni pussas eller kommer ni göra annat?

lite nyfiken :)
    Varför ska prästen göra det? Det gör de inte. Kanske en del går med på att göra det om man ber dem, men inte annars.
  • MrsT2011
    Aleta skrev 2011-04-02 19:45:22 följande:
    Det där stämmer ju väldigt bra!
    Jag har inte tänkt på det förut, men det blir ofta lite fnissigt om brudparet pussas i kyrkan. Jag har insett att man numera tillhör tanterna, så på de allra, allra flesta bröllop jag har varit på har det väntats till kyrktrappan.
    Precis, hade jag gift mig i 20-årsåldern hade jag kanske resonerat annorlunda, men tantvarnings-skyltarna börjar väl blinka nu när man fyllt 30?? Flört
Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?