BlackWIngedAngel skrev 2011-04-01 12:28:21 följande:
Det är sant att det inte tillhör Svenska kyrkans vigselordning och många präster tycker illa om idén med att säga "nu får du kyssa bruden". Eftersom allt fler par vill kyssas i kyrkan så finns det en del präster som gör kompromissen att säga "nu får ni kyssa varandra", men det är inte alla som accepterar det heller och det är inget som prästen måste säga ja till att göra.
Det är precis det här som i alla fall jag har emot "Hollywoodiseringen" av bröllop. Det är väl en sak om folk vill springa omkring med blåa strumpeband, ha "amerikansk tårta" eller vad det kan vara, men när man förväntar sig att prästen ska gå emot sin övertygelse och gå med på saker som inte hör till den svenska vigselritualen och i vissa fall kanske t.o.m. är något som kyrkan tar avstånd ifrån, och dessutom blir arg om prästen inte vill göra det, då tycker jag det är ett problem.
Det kanske inte är hela världen om man vill pussas i kyrkan, kärlek är ju fint, men för rätt många känns det nog lite stötande med kyssar i kyrkan, på samma sätt som sexiga brudklänningar med djup urringning.
Jag är i alla fall uppfostrad till att bete mig lite vördnadsfullt när jag är i en kyrka, inte klä mig för utmanande, inte prata högt, och definitivt inte ägna mig åt kyssar och hångel. Jag är dessutom tillräckligt gammal för att komma ihåg när det var otänkbart att applådera i kyrkan! Ok, man behöver inte gå till extremer, men fråga prästen om hen tycker det är ok att kyssas i kyrkan eller om hen vill att ni ska vänta tills ni kommer ut.