• Sebastiána

Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?

Jag vill gärna vänta med kyssen tills vi står på kyrktrappan, men min blivande vill kyssa mig direkt efter ringväxlingen (där prästen skulle sagt "you may now kiss the bride") i amerikanska filmer. Han tog lite illa vid sig när jag sa att jag ville att han skulle vänta med kyssen en liten stund.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?
  • Lissie84

Ett av mina starkaste bröllopsminnen från ett rikrigt bröllop ( även ifall jag inte var därFlört) var det danska kronprinsbröllopet 2004. Kommer ihåg att de pussades på vägen ut ur kyrkan, prästen sa inget att nu kan nu pussas, utan de stannade helt enkelt upp lite lätt och pussade! Det var så himla sött och fint tyckte jag.

För mig är ett bröllop alltid högtidligt, speciellt ifall det sker i kyrkan. Tycker inte att en puss förstör högtidligheten. Hade prästen sagt " ni kan nu fullborda äktenskapet" så hade det varit en annan sak Förvånad. Men en snabb puss för att man inte kan hålla igen sin kärlek efter att man förklarats man och hustru kan inte bli fel i mina ögon. Kan tilllägga att jag i vanliga fall inte pussas i kyrkan...ok,kanske lite på handenKyss

• kandersson174
    Aleta skrev 2011-04-02 22:08:04 följande:
    Jag har för mig att jag läste om att det hände en av brudarna här på BT för ett par år sedan. 
    De hade inte talat med prästen om det och hade inte alls velat pussas i kyrkan, men kände sig så klart tvugna.

De flesta präster säger nog inget om att pussas. 
    Det var det jag läste också, och det var därför jag blev lite rädd att det skulle hända oss. Naturligtvis är det ingen jättekatastrof, det är ju bara att antingen pussas eller låta det passera. Jag skulle ju inte börja blänga argt på nån för den sakens skull.
  • Emblas Mamma
    kandersson174 skrev 2011-04-03 20:34:16 följande:
    Jag skulle ju inte börja blänga argt på nån för den sakens skull.
    Om duciterade mig, så var det faktiskt en dålig jämförelse av mig!
    Klart man inte blänger argt.
    Men det är ändå intressant att få veta vad man gör ifall prästen säger något man inte är beredd på och man får improvisera.
    Själv är jag med rädd för att han ska säga något som vi inte kommit överrens om, eller glömma något.
    Det gör ju att man blir lite lätt förvirrad och måste tänka snabbt.

Så jag är glad över att höra vad alla andra skulle göra, om nu prästen säger något fel.
    Då får man ändå lite lugn och ro och tips! :)
  • Emblas Mamma

det ska inte stå jämförelse.
    det ska nog stå alternativ eller liknande.. jaja ni fattar säkert :)

• TheD
    Emblas Mamma skrev 2011-04-03 21:05:06 följande:
    Om duciterade mig, så var det faktiskt en dålig jämförelse av mig!
    Klart man inte blänger argt.
    Men det är ändå intressant att få veta vad man gör ifall prästen säger något man inte är beredd på och man får improvisera.
    Själv är jag med rädd för att han ska säga något som vi inte kommit överrens om, eller glömma något.
    Det gör ju att man blir lite lätt förvirrad och måste tänka snabbt.

Så jag är glad över att höra vad alla andra skulle göra, om nu prästen säger något fel.
    Då får man ändå lite lugn och ro och tips! :)
    Jag skulle inte kunna hålla tyst utan korrigera eller säga "det kan du glömma"..... Tungan ute
  • Emblas Mamma
    TheD skrev 2011-04-03 21:37:56 följande:
    Jag skulle inte kunna hålla tyst utan korrigera eller säga "det kan du glömma"..... Tungan ute
    haha, vad jobbig situation egentligen!
    Jag skulle inte kunna vara otrevlig heller!

Men ett exempel är ju att vi inte vill knöböja,
    om prästen har gått med på att inte ta med det och sen göra det ändå,
    då hade jag blivit helt ställd! För OM jag skulle hålla tyst och göra som han säger så betyder det att jag inte vet HUR man gör eller VAR man gör det. Det är något som jag hade varit TVUNGEN att öva på!
    Särskilt med klänning, släp och grejer!
    haha..

Jag hade nog gett prästen ett frågande ögonkast, tittat förvånat på honom och mimat något kanske :P

Annars hade man väl fått chansa hejvilt! ;)
  • LSJS

våran präst sa faktiskt när vi träffade honom första gången..att efter ringväxlingen då får ni kyssas om ni vill (men han tänker inte påminna oss om det..)!!! Vi tänker iaf att försöka komma ihåg att kyssas då!!!!!!

20110528
  • Emblas Mamma

Ja, det är nästan bättre att man bara ger varandra en puss, för det låter väldigt dumt att säga " nu får du" - alltså är det kanske bättre att bara ge varandra en puss när man förklaras man och hustru:)

• Salat

Både och svarade min blivande, där fick han allt en plusspoängHjärta
    Diskussionen om kyssen efter ringarna kommer från USA, filmer eller annat, om man skall eller inte etc har spårar ut lite (tycker jag iaf) Man gör väl det som passar en bäst! Kysser man efter ringarna behöver det väl inte betyda att man är med i en Hollywoodfilm heller...

• Sebastiána
    Salat skrev 2011-04-03 22:09:10 följande:
    Både och svarade min blivande, där fick han allt en plusspoängHjärta
    ...eller pusspoäng
  • prosic

Man kan väl göra båda? varför bara kyssas en gång ? :)

Vi hade inte tänkt kyssas i kyrkan alls eftersom jag var så nervös, men efter vi sagt våra löften utbrast prästen "och nu vill vi se en kyss" och då kunde man ju inte börja protestera :)

Bättre om det blir lite spontant så hinner man inte bli så nervös, det blir ändå aldrig som man planerar :)

• moonlightgirl
    Aniara4 skrev 2011-03-30 20:02:23 följande:
    Vänta till kyrktrappen. Jag vill ha ett vanligt svenskt bröllop och ingen Hollywoodfilm.
    För mig handlar det inte om någon Hollywoodfilm, utan jag vill kyssa min älskling i kyrkan och utanför.
  • moonlightgirl
    mittid skrev 2011-04-01 17:47:42 följande:

När blev en "puss"... "kyssar och hångel" ???

Det undrar jag med
  • darkHorse

Jag tror att det handlar om att för många människor är kyrkan en plats för andakt och vördnad och i det ingår inte att genomföra privata handlingar, som tex. en puss. Troligen är dte här en vanligare inställning ju högre upp i åldrarna man kommer och ju religiösare man är. Bland annat skiljer det ju en del på hur vilken relation man har till religion mellan olika delar av landet. Det är helt enkelt en uppfostringsgrej.

• Aniara4
    darkHorse skrev 2011-04-07 22:01:41 följande:
    Jag tror att det handlar om att för många människor är kyrkan en plats för andakt och vördnad och i det ingår inte att genomföra privata handlingar, som tex. en puss. Troligen är dte här en vanligare inställning ju högre upp i åldrarna man kommer och ju religiösare man är. Bland annat skiljer det ju en del på hur vilken relation man har till religion mellan olika delar av landet. Det är helt enkelt en uppfostringsgrej.
    Precis!

(Visserligen under 40 och agnostiker Oskyldig)
  • moonlightgirl
    darkHorse skrev 2011-04-07 22:01:41 följande:
    Hmmm, jag håller inte riktigt med. Jag är 37 år och är varken purung eller lastgammal. Men däremot är jag kristen och jag tycker inte att man vanhedrar kyrkan med att ge varandra en puss i kyrkan. Att man skulle vanhedra kyrkan tror jag mer handlar om hur prästen ser på det hela. Jag kan inte se att det skulle stå i bibeln att man inte får visa varandra känslor i kyrkan. Sen tycker jag att man behöver inte ställa sig och hångla men det handlade ju inte trådstarten om.   =)
Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?