• Sebastiána

Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?

Jag vill gärna vänta med kyssen tills vi står på kyrktrappan, men min blivande vill kyssa mig direkt efter ringväxlingen (där prästen skulle sagt "you may now kiss the bride") i amerikanska filmer. Han tog lite illa vid sig när jag sa att jag ville att han skulle vänta med kyssen en liten stund.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?
  • Chicita

På dom bröllop jag varit på så har prästen sagt att "Nu kan du kyssa bruden"...
    Så jag förväntade mig att det skulle vara så. Men det kanske bara är dom brudparen som bett prästen säga det?
    Förvånad 

• Emblas Mamma

Både och!
    Det känns vanligt och svenskt för oss!
    Därför duger det perfekt! Vad andra känner om detta har jag inget med att göra :)

• mittid

Varför inte lämna något åt slumpen som omväxling...

• hernameispekka

Kyrktrappan känns mer naturligt. I kyrkan känns lite wanna be american :P

• hernameispekka
    Chicita skrev 2011-03-31 17:18:26 följande:
    På dom bröllop jag varit på så har prästen sagt att "Nu kan du kyssa bruden"...
    Så jag förväntade mig att det skulle vara så. Men det kanske bara är dom brudparen som bett prästen säga det?
    Förvånad 
    Tror att prästen i vissa föreslår det för paren då de får frågan ofta och i vissa fall får frågan av paret men jag har bara varit på 1 där kyss har skett i kyrkan och då hade de även överlämning etc och de var enda paret i släkten som var gifta (alltså tog de sina "traditioner" från hollywoodfilmerna)
  • Emblas Mamma
    hernameispekka skrev 2011-03-31 18:07:40 följande:
    Tror att prästen i vissa föreslår det för paren då de får frågan ofta och i vissa fall får frågan av paret men jag har bara varit på 1 där kyss har skett i kyrkan och då hade de även överlämning etc och de var enda paret i släkten som var gifta (alltså tog de sina "traditioner" från hollywoodfilmerna)
    fast man kan ju se det så här också:

Jag har varit på en del bröllop nu på sista åren, alla bröllop jag varit på har man kysst varandra i kyrkan efter ringväxling, jag minns inte något annat än det.
    När jag sen gör likadant har jag "hämtad traditionen" efter vad jag själv sett i en svensk kyrka,
    alltså har jag inte hämtat det ur en "hollywoodfilm" utan från egna erfarenheter och då är det klart jag tror det ska vara så och vill göra likadant själv ;)

Jag har för min del knappt sett några kärleksfilmer från hollywood, gillar det inte alls!
    Kan inte ens komma ihåg ett amerikanskt bröllop jag sett på film just för tillfället. Ska ta en funderare!

Alltså - jag hämtar inte traditionerna ut en film, utan från mina upplevelser utav det jag sett och trott var riktigt. Ur mina egna erfarenheter så att säga.

Sen är det upp till en själv vad man väljer att göra ifall man nu får reda på att detta visst inte var en svensk tradition :)
  • Lissie84

Har alltid tänkte mig att det ska bli på kyrktrappen men vad vet jag, det kanske inte går att hålla igen!

Visste inte att man fick hollywood/america wannabe stämpel ifall man kysstes i kyrkan...är det fel enligt er? 

• TheD
    Lissie84 skrev 2011-03-31 18:20:32 följande:
    Har alltid tänkte mig att det ska bli på kyrktrappen men vad vet jag, det kanske inte går att hålla igen!

Visste inte att man fick hollywood/america wannabe stämpel ifall man kysstes i kyrkan...är det fel enligt er? 
    Jag förstår inte heller vad hollywood har med pussen i kyrkan att göra. Det hör till enligt mig :)
  • awarwen
    http://www.vigselringen.com/andralander.html

Var inne på länken ovan och läste om seder och bruk när det gäller allt möjligt kring bröllop.
    Kan rekommendera den, den var rolig.
    Det är inte en svensk sed att man kysser varandra inne i kyrkan, men... prästerna är tydligen inte så hårda på den punkten, så länge man har upplyst honom/henne om det innan. Däremot vill prästen tydligen inte gärna säga "Du får nu kyssa bruden".
    Jag har inte haft en tanke på det där med kyssen, så jag måste kolla med MTB vad han tycker.
  • Emblas Mamma
    Lissie84 skrev 2011-03-31 18:20:32 följande:

Håller med dig fullt ut!
    Att man råkat ta något från hollywood omedvetet eller medvetet,
    men att bli stämplad som det är snart ett skällsord..
Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?