hernameispekka skrev 2011-03-31 18:07:40 följande:
Tror att prästen i vissa föreslår det för paren då de får frågan ofta och i vissa fall får frågan av paret men jag har bara varit på 1 där kyss har skett i kyrkan och då hade de även överlämning etc och de var enda paret i släkten som var gifta (alltså tog de sina "traditioner" från hollywoodfilmerna)
fast man kan ju se det så här också:
Jag har varit på en del bröllop nu på sista åren, alla bröllop jag varit på har man kysst varandra i kyrkan efter ringväxling, jag minns inte något annat än det.
När jag sen gör likadant har jag "hämtad traditionen" efter vad jag själv sett i en svensk kyrka,
alltså har jag inte hämtat det ur en "hollywoodfilm" utan från egna erfarenheter och då är det klart jag tror det ska vara så och vill göra likadant själv ;)
Jag har för min del knappt sett några kärleksfilmer från hollywood, gillar det inte alls!
Kan inte ens komma ihåg ett amerikanskt bröllop jag sett på film just för tillfället. Ska ta en funderare!
Alltså - jag hämtar inte traditionerna ut en film, utan från mina upplevelser utav det jag sett och trott var riktigt. Ur mina egna erfarenheter så att säga.
Sen är det upp till en själv vad man väljer att göra ifall man nu får reda på att detta visst inte var en svensk tradition :)