• Sebastiána

Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?

Jag vill gärna vänta med kyssen tills vi står på kyrktrappan, men min blivande vill kyssa mig direkt efter ringväxlingen (där prästen skulle sagt "you may now kiss the bride") i amerikanska filmer. Han tog lite illa vid sig när jag sa att jag ville att han skulle vänta med kyssen en liten stund.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?
  • Aleta
    MrsT2011 skrev 2011-04-02 19:52:00 följande:
    Precis, hade jag gift mig i 20-årsåldern hade jag kanske resonerat annorlunda, men tantvarnings-skyltarna börjar väl blinka nu när man fyllt 30?? Flört
    Jajjamän!
  • hernameispekka
    MrsT2011 skrev 2011-04-02 19:52:00 följande:
    Precis, hade jag gift mig i 20-årsåldern hade jag kanske resonerat annorlunda, men tantvarnings-skyltarna börjar väl blinka nu när man fyllt 30?? Flört
    Jag är 18 och tycker som ni ;) Så tror det har mer med uppfostran/vad man har sett på andra bröllop. När ni gick på bröllop kysstes man inte i kyrkan för det gjorde man inte då. När jag har gått på bröllop kysstes man inte heller i kyrkan för att alla var frireligösa bröllop och det passar sig inte. Det enda som jag varit på där de kysst i kyrkan var mina grannar där hon blev ledd av sin pappa och de var de enda i släkten som har gift sig. Så tror det har att göra med vad man är van vid. Jag tycker att vigseln är väldigt högtidlig och att en puss inte passar in där. Däremot har jag inget emot små oskyldiga pussar i kyrkan (tex 12-slaget vid nyår och hejdåpussar). Så högtidligheten, uppfostran och vad jag är van vid bestämmer mitt beslut :P
  • Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-04-02 19:51:37 följande:
    Varför ska prästen göra det? Det gör de inte. Kanske en del går med på att göra det om man ber dem, men inte annars.
    Det var någon som var rädd för att prästen skulle "glömma" det och säga det ändå,
    därför blev jag lite nyfiken på vad man skulle impulsgjort om han nu skulle göra fel.
    Skulle man pussa varandra ändå eller ge arga ögonkast på prästen? Eller vad gör man?? :)
    Allmänt nyfiken!
  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-04-02 20:13:09 följande:
    Det var någon som var rädd för att prästen skulle "glömma" det och säga det ändå,
    därför blev jag lite nyfiken på vad man skulle impulsgjort om han nu skulle göra fel.
    Skulle man pussa varandra ändå eller ge arga ögonkast på prästen? Eller vad gör man?? :)
    Allmänt nyfiken!
    Jo jag vet, fast om det inte tillhör vigselritualet och prästen inte normalt säger det, varför skulle han/hon plötsligt säga det (som en freudian slip liksom).
  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-04-02 20:13:09 följande:
    Allmänt nyfiken!
    OM prästen mot förmodan skulle säga det får man kanske pussa varandra lite lätt... eller varför inte kyssa på hand
  • Aleta
    Sebastiána skrev 2011-04-02 21:03:32 följande:
    Jo jag vet, fast om det inte tillhör vigselritualet och prästen inte normalt säger det, varför skulle han/hon plötsligt säga det (som en freudian slip liksom).
    Jag har för mig att jag läste om att det hände en av brudarna här på BT för ett par år sedan. 
    De hade inte talat med prästen om det och hade inte alls velat pussas i kyrkan, men kände sig så klart tvugna.

De flesta präster säger nog inget om att pussas. 
  • impegno di nozze
    Emblas Mamma skrev 2011-03-31 18:54:03 följande:
    Håller med dig fullt ut!
    Att man råkat ta något från hollywood omedvetet eller medvetet,
    men att bli stämplad som det är snart ett skällsord..
    Som vanligt tar du det här lite väl personligt..
    Det är som någon skrev tidigare, det är INTE en svensk sed att kyssas i kyrkan. Däremot så är det många som gör det nu för tiden. Men trenden att kyssas i kyrkan kommer förmodligen från de filmer vi ser från framförallt USA - därav uttrycket. 
  • Emblas Mamma
    impegno di nozze skrev 2011-04-03 00:07:26 följande:
    Som vanligt tar du det här lite väl personligt.. Det är som någon skrev tidigare, det är INTE en svensk sed att kyssas i kyrkan. Däremot så är det många som gör det nu för tiden. Men trenden att kyssas i kyrkan kommer förmodligen från de filmer vi ser från framförallt USA - därav uttrycket. 

Och återigen så : nej! Jag tar det inte personligt! Det finns fler som antyder det här så citera gärna dom också :) det jag säger är att jag själv inte fått den traditionen från em film utan från det jag själv sett från andra brudpar i kyrkan. Dessutom tycker Jag att det har blivit väldigt fult litet ord att ta upp mot brudpar som vill göra lite annorlunda - själv ska vi inte göra så jätteannorlunda vad jag vet! men i vilket fall som helst så är inget bestämt om hur vidare vi ska göra än så jag tar inte på mig något personligt alls! Synd att det alltid missuppfattas så, eller missuppfattas med vilja.
  • Emblas Mamma
    Det är som någon skrev tidigare, det är INTE en svensk sed att kyssas i kyrkan. Däremot så är det många som gör det nu för tiden. Men trenden att kyssas i kyrkan kommer förmodligen från de filmer vi ser från framförallt USA - därav uttrycket.
    "Håller med dig fullt ut!
    Att man råkat ta något från hollywood omedvetet eller medvetet,
    men att bli stämplad som det är snart ett skällsord.."

Okej, exakt var, i meningen tar jag det personligt? (det fanns någon som påpekade ngt liknande, varför inte citera det med?)
    För det första så har jag inte gjort så där mycket "ameriskanskt" med mitt bröllop. det enda jag kan komma på är pussen i kyrkan som vi vill ha. Detta är inte något jag fått ur en dålig amerikansk film - detta är något jag alltid sett på bröllop och därför varit en sed för mig. Även om det inte är så för alla så har jag fått det från vanliga svenska kyrkbröllop.
    Sen får det vara vilket det vill. Men till och med min mor "pussade" min far i kyrkan för 20 år sedan. Så för oss är det en tradition som i alla fall inte jag hämtat ur en film. Den som gjorde det från början vet jag inte, eller om det är självpåkommet, det har jag ingen aning om! Kyss

Alltså tar jag inte det personligt. För jag står för att jag tycker att det börjar bli nedvärderande att ha lite andra kulturer och seder i bröllopet. Jag tycker alla gott kan göra som dom vill :) Utan att det ska vara så snorkiga kommentarer från andra.
    Så länge prästen är nöjd och brudparet är nöjda och däröver allihopa överenskomna så är det ju ingen big deal.

Sen kanske jag råkar ha lite annat "icke-svenskt" också, dvs, strumpeband  som jag inte hade någon aning om att det absolut inte var svensk sed.  Fick veta häromdagen. Men vad gör det? Det är något som är väldigt fint tycker jag! :)

Sverige är väldigt mångkulturellt idag och ni får helt enkelt räkna med alla nya seder och traditioner som kommer in! Jag kan mycket väl härstamma från ett annat land än Sverige och vilja göra det som är vanligast i mitt land, tills vidare att prästen går med på det dvs.

Synd att du alltid ska missuppfatta mina inlägg som "att jag tar det personligt" - det är tråkigt. Detta inlägget tog jag inte åt mig alls faktiskt! Vill bara förklara hur jag ser på det - precis som alla andra här.
  • SeptemberBrud
    Min mening är att jag ser inte heller att "Emblas mamma" tog något personligt.
    Där var du nog lite för snabb. Fanns fler som påpekade saken.

Vi kommer också "kyssas" i kyrkan som det heter. Men det blir såklart en oskyldig och fin puss eftersom jag personligen inte är så mycket för "kyssar och hångel".
Svar på tråden Kyss i kyrkan eller på kyrktrappan?