• awarwen

Ris eller fågelfrö? Vad har ni valt?

Kan inte bestämma mig för vad vi ska välja.
    Ska gästerna kasta ris eller fågelfrön på oss?
    Vad har ni andra valt??

• Svar på tråden Ris eller fågelfrö? Vad har ni valt?
  • TheD
    Chicita skrev 2011-04-05 20:08:05 följande:
    Vi ska inte heller ha nåt sånt. Det är inte tillåtet vid kyrkan pga skadedjursrisken. Men jag vill faktiskt inte ha hela håret fullt med ris och skräp sen heller i och för sig...
    Jag kommer säga tillprästen: "Ni vill inte att det kastas ris eller annat framför/vid kyrkan"

Hehe!
  • mittid
    awarwen skrev 2011-04-05 19:32:38 följande:
    Vänta lite nu... har läst några inlägg och jag kan ha fattat fel, men... tar gästerna med sig ris själva??
    Jag trodde att det var vi som skulle ordna med ngt gulligt/fint som de kan ta av.
    Såpbubblor har jag ordnat till barnen och ungdomarna som är så gamla att de klarar av det, men jag tänkte på de vuxna gästerna. Hm... men då behöver jag ju inte fundera. Eller... näe, nu blev det snurrigt.
    Jo, så är seden i begynnelsen  : )
  • Chicita
    TheD skrev 2011-04-05 20:09:24 följande:
    Jag kommer säga tillprästen: "Ni vill inte att det kastas ris eller annat framför/vid kyrkan"

Hehe!
    Bra idé *S*

Bestämd röst: Ni vill väl INTE att.... 
  • TheD
    Chicita skrev 2011-04-05 20:47:56 följande:
    Bra idé *S*

Bestämd röst: Ni vill väl INTE att.... 
    EXAKT!
  • JennyJesper
    Debe skrev 2011-04-05 19:47:34 följande:
    Vi gifter oss borgligt och tar limmo till festlokalen där gästerna väntar så det blir inget vanligt "kasta ris utanför kyrkan" men jag har köpt 1500 mörlila rosenblad (vi har lila som färgtema) som de kan få kasta på oss när vi kommer ut ut limmon/ in i lokalen. Vi gifter oss i januari och vem vet, kanske är snöstorm då, haha, då blir det nog kastat inomhus. Kommer ordna en fin korg som vår toastmadame kan gå runt med och dela ut till gästerna.
    VAR har du köpt lila rosenblad, det vill jag oxå ha!!
  • Höstbröllop 2011

Vad jag fått höra skulle puffat ris inte vara farligt om något djur äter det medans vanligt okokt ris skulle svälla i magen på dem. Det verkar som om jag fått fel information då.

Kanske bäst att skita i ris över huvud taget och välja såpbubblor och/eller rosenblad istället då. Var fick man tag i rosenblad?

• TheD
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-04-05 22:51:16 följande:
    Vad jag fått höra skulle puffat ris inte vara farligt om något djur äter det medans vanligt okokt ris skulle svälla i magen på dem. Det verkar som om jag fått fel information då.

Kanske bäst att skita i ris över huvud taget och välja såpbubblor och/eller rosenblad istället då. Var fick man tag i rosenblad?
    Äkta eller i tyg? Vi har köpt rosenblad från myheart.se som vi kommer ha som dekoration i lokalen :)
  • Aniara4
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-04-05 22:51:16 följande:

Fast det är ju inte det som är problemet, utan att matkastandet drar till sig råttor och ohyra.
  • BlackWIngedAngel

Vi tänker inte heller bestämma för våra gäster, om nu inte kyrkan säger ifrån. Det brukar folk komma ihåg alldeles själva och de som glömmer brukar få lite av den som står bredvid. :)

Ang att ris skulle svälla i magen på fåglar så säger ornitologerna att det är en myt och att det inte finns ett enda dokumenterat fall av det i Sverige.

Ni som tänker ha färgade blad och såpbubblor: Glöm bara inte att de kan färga! Och även de sorter som anger att de inte ska göra det. Har hört flera par som haft särskilda såpbubbelvatten och ändå fått fläckar på klänningen som aldrig går bort.

• Humlan66

Vi har många långväga gäster och vi vill inte att dom ska släpa med sig en massa så vi har korgar i kyrkan med kyrkoprogram, ris OCH bubblor. Det kan bli fint på bild dessutom
    sen är det ju valfritt om gästerna vill kasta elelr inte

Svar på tråden Ris eller fågelfrö? Vad har ni valt?