• awarwen

Ris eller fågelfrö? Vad har ni valt?

Kan inte bestämma mig för vad vi ska välja.
    Ska gästerna kasta ris eller fågelfrön på oss?
    Vad har ni andra valt??

• Svar på tråden Ris eller fågelfrö? Vad har ni valt?
  • MuBu
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-07 15:57:53 följande:
    Jag tycker som du; att en lyckönskning får komma från gästen själv. Och det är ju så man har gjort tidigare, men allt fler brudpar fixar med allt fler detaljer. Tror att mycket av det har att göra med om att det blir mer och mer fokus på att det är "deras dag". När brudparen ökar kraven på sina bröllopsdagar så sprider det sig till alla delar.
    Jamen det ÄR ju DERAS dag.
    Nu förtiden börjar man ju fundera på vilka som egentligen dagen handlar om. Brudparet eller gästerna.
    Vill brudparet fixa eget ris eller dyligt tycker jag självklart att de ska få göra det!
  • BlackWIngedAngel
    MuBu skrev 2011-04-07 16:16:34 följande:
    Jamen det ÄR ju DERAS dag.
    Nu förtiden börjar man ju fundera på vilka som egentligen dagen handlar om. Brudparet eller gästerna.
    Vill brudparet fixa eget ris eller dyligt tycker jag självklart att de ska få göra det!
    De får väl fixa precis vad de vill för min del! :) 

Jag tycker inte att det är VÅRAN dag med stora bokstäver. Jag tycker att det är vårt bröllop, men dagen som sådan är ju allas, som är med och delar den med oss.

Vad jag menade med fokuset på "deras dag" är att det är ett ökat fokus på att dagen ska bli perfekt. Brudparet planerar allting så in i minsta detalj att det inte blir något över till gästerna. Och ju högre kraven blir på dagen som sådan, ju högre blir kraven på de som ska delta. Jag menar att när brudparet sträcker sig tunna för att matcha servetterna med skorna och inbjudningskorten så finns det en risk att de blir stingsliga kring andra saker som kanske är viktigare om man ser till helheten.
  • nikkihag
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-07 21:44:36 följande:

Jag tycker inte att det är VÅRAN dag med stora bokstäver. Jag tycker att det är vårt bröllop, men dagen som sådan är ju allas, som är med och delar den med oss.

Vad jag menade med fokuset på "deras dag" är att det är ett ökat fokus på att dagen ska bli perfekt. Brudparet planerar allting så in i minsta detalj att det inte blir något över till gästerna. Och ju högre kraven blir på dagen som sådan, ju högre blir kraven på de som ska delta. Jag menar att när brudparet sträcker sig tunna för att matcha servetterna med skorna och inbjudningskorten så finns det en risk att de blir stingsliga kring andra saker som kanske är viktigare om man ser till helheten.
    Bra skrivet :) "Ursäkta men ni får inte kasta dittan o dattan på oss, för VI har planerat allt så det ska bli så PERFEKT"
  • TheD

nikkihag skrev 2011-04-08 02:25:08 följande:
    Bra skrivet :) "Ursäkta men ni får inte kasta dittan o dattan på oss, för VI har planerat allt så det ska bli så PERFEKT"
    Jag föredrar att det blir perfekt då jag inte gillar överraskningar Glad
  • salsa775
    awarwen skrev 2011-04-07 16:09:14 följande:
    Har gift mig en gång tidigare. Vigseln var en katastrof, festen var en katastrof och därmed hela äktenskapet.
    Jag fick inte bestämma någonting överhuvudtaget, inte ens mina underkläder. Dessutom blev jag rejält utskälld av min nyblivna make på festen.
    Det är nog därför jag går igång på alla detaljer som finns. Jag frossar i bröllopsartiklar, planer, mys, roligt, fest, kläder, blommor... ja, allt jag kan komma över. Och jag har skitroligt! Äntligen känns det som att jag ska gifta mig - på riktigt - med en snäll man som bara ler åt mig när jag snurrar runt.
    Jag kräver ingenting, eller jo... att få ha skitkul på den stora dagen. Jag vill skratta från det att jag går upp tills jag går och lägger mig.
    Men usch, vilken tyrann!?
    Fick du bestämma ngt överhuvudtaget?
    Tur att du hittat ngn älskvärd man!
    Tycker som du, att ett bröllop ska vara fint och roligt,
    det gör inget om man har lite roliga inslag i vigseln,
    vi ska tex ha "Oh my god!" (the Moniker) som utgångs-marsch!
    Med andra ord, en dag med mkt kul och skratt! 

Lycka till med ditt bröllop!! 
  • awarwen
    salsa775 skrev 2011-04-08 06:24:38 följande:
    Men usch, vilken tyrann!?
    Fick du bestämma ngt överhuvudtaget?
    Tur att du hittat ngn älskvärd man!
    Tycker som du, att ett bröllop ska vara fint och roligt,
    det gör inget om man har lite roliga inslag i vigseln,
    vi ska tex ha "Oh my god!" (the Moniker) som utgångs-marsch!
    Med andra ord, en dag med mkt kul och skratt! 

Lycka till med ditt bröllop!! 
    Näpp, jag fick inte bestämma ngt alls. Sen kom jag på honom med att vara otrogen och då drog han.
    Mysig kille! Obestämd
    Vad häftigt med Oh my god som utgångslåt. Den är glad och "spruttig" och det är nog lite så man kommer att känna när man äntligen har fått säga ja och andas ut. Skrattande

Lycka till du också!!
  • BlackWIngedAngel
    nikkihag skrev 2011-04-08 02:25:08 följande:
    Och ju mer fokuserad man blir på att allt ska bli perfekt, ju värre blir det ju om något går fel. Vilket vanligtvis händer när man planerar så mycket! Förstå mig rätt nu; jag planerar gärna och mycket själv, men jag gör det för att det är roligt, inte för att det är viktigt. Att jag och min sambo blir äkta makar och att familjen är med: Det är viktigt. Resten är pluspoäng. :)

"Surely, if there's one day when the little details won't matter, it's the happiest day of your life!"- Eddie Byrne

• MuBu

Anledningen till att vi har valt att ha en korg med ris i kyrkan är för att det ska finnas en möjlighet för våra gäster att kasta ris på oss om dom vill. Inte för att vi ska matcha saker ting.
  • BlackWIngedAngel
    MuBu skrev 2011-04-08 10:15:12 följande:
    Anledningen till att vi har valt att ha en korg med ris i kyrkan är för att det ska finnas en möjlighet för våra gäster att kasta ris på oss om dom vill. Inte för att vi ska matcha saker ting.
    Du behöver knappast försvara det tillvägagångssätt för mig. Jag bryr mig inte alls om hur du gör eller varför. ;) Jag har inte på något sätt kommenterat ditt handlande specifikt.

Jag var på ett bröllop där en handfull gäster inte förstod klädkoden. Ett par kvinnor kom i helvita klänningar. Män kom i allt från aftonklädsel till jeans och kavaj. Vet man att det är många som inte har koll på normer och etikett kring bröllop så kan extra ris kanske vara en hjälp för de som inte tänkt på det. Majoriteten av våra gäster har inte det problemet och skulle det vara någon som har glömt ris, som vill kasta, så brukar andra villigt dela med sig. SÅ jag känner inget behov av att lägga mig i det alls, för egen del.

Det enda jag sa från början var väl egentligen att det inte är kotym att fixa ris, utan kotymen är att gästerna löser det själva. Man behöver inte lägga det i brudparets långa lista. Sedan nämnde jag att många planerar sig utmattade på små detaljer och att det resulterar i att vissa brudpar blir sura på sina gäster över småsaker bara för att gästen förstör deras "perfekt planerade dag". Det finns ingen osanning i det. Många tappar perspektiv när de blir stressade av att planera saker som inte är helt nödvändiga. Därmed inte sagt att du (MuBu) tillhör dem.
  • MuBu
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-08 10:33:13 följande:
    Det enda jag sa från början var väl egentligen att det inte är kotym att fixa ris, utan kotymen är att gästerna löser det själva. Man behöver inte lägga det i brudparets långa lista. Sedan nämnde jag att många planerar sig utmattade på små detaljer och att det resulterar i att vissa brudpar blir sura på sina gäster över småsaker bara för att gästen förstör deras "perfekt planerade dag". Det finns ingen osanning i det. Många tappar perspektiv när de blir stressade av att planera saker som inte är helt nödvändiga. Därmed inte sagt att du (MuBu) tillhör dem.
    Jag har aldrig sagt att du sa att jag var någon av dem.
    Jag ville bara förklara varför vi valt att fixa riset själv.
  • Vingilot

På alla bröllop jag varit gäst har brudparet sett till att gästerna får rispåsar eller annat som de vill ha kastat på sig. Ingen har tagit med sig något eget (så vitt jag kunnat se).

Eftersom riskastningen är en fruktbarhetssymbol och jag inte kan få barn är det viktigt för mig att ge gästerna något annat än ris att kasta, är inne på såpbubblor just nu, om det alls ska kastas något. Skulle helst skippa hela grejen men då finns kanske ändå risken att gästerna plockar fram eget ris och kastar och då är jag rädd att jag står där och blir påmind om allt som aldrig blir i våra liv och blir ledsen just den stund när jag bara vill vara glad.

• BlackWIngedAngel
    Vingilot skrev 2011-04-10 22:44:37 följande:

På alla bröllop jag varit gäst har brudparet sett till att gästerna får rispåsar eller annat som de vill ha kastat på sig. Ingen har tagit med sig något eget (så vitt jag kunnat se).

Eftersom riskastningen är en fruktbarhetssymbol och jag inte kan få barn är det viktigt för mig att ge gästerna något annat än ris att kasta, är inne på såpbubblor just nu, om det alls ska kastas något. Skulle helst skippa hela grejen men då finns kanske ändå risken att gästerna plockar fram eget ris och kastar och då är jag rädd att jag står där och blir påmind om allt som aldrig blir i våra liv och blir ledsen just den stund när jag bara vill vara glad.

Om ni är rädda att folk ska kasta ris så kan det ju vara värt att särskilt undanbe sig detta. I inbjudan kanske eller i kyrkan kanske?
  • Vingilot
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-11 11:32:25 följande:
    Om ni är rädda att folk ska kasta ris så kan det ju vara värt att särskilt undanbe sig detta. I inbjudan kanske eller i kyrkan kanske?
    Har funderat på det men inte kommit på nåt sätt som känns bra. Vill ju inte dra ner stämningen redan i inbjudan. Eller framstå som överkänslig.
    Just nu planerar vi för ett bröllop med bara de allra närmsta inbjudna och då vet alla närvarande om hur det ligger till, men det är ju inte säkert att de tänker att det skulle spela någon roll eftersom det "bara är en tradition". 
    Men tack för tipset, vi får se vad vi kan åstadkomma.
  • TheD
    Vingilot skrev 2011-04-12 20:48:26 följande:
    Har funderat på det men inte kommit på nåt sätt som känns bra. Vill ju inte dra ner stämningen redan i inbjudan. Eller framstå som överkänslig.
    Just nu planerar vi för ett bröllop med bara de allra närmsta inbjudna och då vet alla närvarande om hur det ligger till, men det är ju inte säkert att de tänker att det skulle spela någon roll eftersom det "bara är en tradition". 
    Men tack för tipset, vi får se vad vi kan åstadkomma.
    Har ni ett värdpar/kontaktpar? När ni vet vilka som kommer så skicka ut information ang. det :)
  • Vingilot
    TheD skrev 2011-04-12 20:50:32 följande:
    Har ni ett värdpar/kontaktpar? När ni vet vilka som kommer så skicka ut information ang. det :)
    Nej, det är vi själva som bjuder in.
Svar på tråden Ris eller fågelfrö? Vad har ni valt?