Hur finansierar ni ert bröllop?
Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?
Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?
Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?
Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?
Vi lade lite mindre än 10 000 kr på vårat bröllop och då gav hans föräldrar oss maten vilket då gjorde att vi själva la ut mindre än 7000kr. Jag är ju sjukskriven och han hade bara ett vanligt gneg, så inte mycker pengar.
skruttisomuffins, Pizza äts i detta hem , fast vi är på en strikt budget, en till två gånger i månaden. Vi sparar all kyckling, bacon, taco, köttfärsås, ost skalkar som blir över och gör pizza på det. Vi gör våran egen deg och använder passerade tomater som sås och det blir över av det blir soppa.
min fästmans föräldrar betalar allt. vi har 170 gäster cirka :)
Vi betalar allt själva som vi sparar och även lite skattepengar är inräknade.
vi betalar själva.
lite skattepengar, från våra vanliga löner och om det skulle behövas så tar vi en del på kredtikortet.
jag har pluggat de senaste tre åren och har inte möjlighet att lägga undan ett korvöre (börjar en korttidsanställning i juni efter examen).
vi kände att vi verkligen ville gifta oss denna sommar och har sett över det ekonomiska och dragit ner så mycket vi känner att vi kan och vill på det allra mesta kring bröllopet. skulle vi behöva, så tar vi det som behövs från kreditkortet, resonerade vi.
Kreditkort har oftas högre ränta än ett normalt lån, är det någon som tänker på det?
Men alltså, det är ju lätt att säga "vi lägger minsann inte ner mer än x kronor" när man i nästa andetag berättar att en förälder fixar maten, en kompis är fotograf, en annan är frisör, en tredje florist osv osv, ringarna har man ärvt, klänningen har grannen sytt, och lokalen hittade man minsann nästan gratis genom Byhålans idrottsförening.
Om man nu inte råkar ha alla dessa kontakter och föräldrar som betalar åt en, då ÄR det så mycket det kostar. Det är klart att man kan välja att gifta sig i förra årets sommarklänning och ha knytis i parken efteråt, men mer avancerade saker än så är för de flesta svåra att få utan att NÅGON betalar, alternativt ställer upp och gör det gratis.
vi har sparat lite men även sålt av sådannt vi inte behövde när vi flyttade ihop....vi skulle ha ett litet intimt bröllop för billig peng, men vi har redan spenderat nära hundra tusen...
Vi får ca 1/4 av våra föräldrar (olika mycket från olika, beroende på vad de har möjlighet till). En del tar vi från skatteåterbäring, en del från sparpengar men det mesta har vi spridit ut och betalat löpande, alltså direkt från våra löner. Resan ligger utöver och vi önskar oss presentkort till resan, så får vi se vart det bär iväg :)
Men det kommer vara tomt på sparkonton efter bröllopet! Vi har inte haft möjlighet att fylla dem nu, allt som skulle ha kommit in där har gått till bröllopet.
Vi har sparade pengar. Vi kommer lägga ca 60 tusen och har 25 gäster.
I dessa 60 tusen ingår allt: klänning,skor,naglar,hår: frisören kommer ut till hotellet där vi sover över och sedan har middagen, underkläder,väska,kläder och skor till m2b, ringar, alla blommor, halva kostnaden för tärnans klänning,fotografering utomhus 1 -1½ timme (vi får alla bilder på cd högupplösta,album,3 förstoringar),middag på hotell för oss och gästerna,övernattning för oss på hotellet under bröllopshelgen och en mini-moon på herrgård för oss veckan efter bröllopet.
Vi får på den budgeten vårt absoluta drömbröllop: vi kan bjuda våra nära och kära och bjuda på riktigt bra mat och dryck och dom behöver inte lyfta ett finger utan behöver bara komma till vigseln och kan sedan njuta hela dagen.
Vi ha sparat i många år och vi var så duktiga att vi köpter ett hus först. efter 2 år vi har flytat i huset gifter vi oss. jag ha min svärmor som är så snnäll som hjälper oss med penga till det.