• BlomAnna

Hur finansierar ni ert bröllop?

Hur finansierar ni ert bröllop?

Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?

Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?

• Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?
  • Joffan

Vi sparade ihop alla pengar men nu ger min pappa ig en summa som täcker hela bröllopet och hela sommarens hyror... Så vi lägger våra extra pängar på vårt bostads-sparkonto.

• fru i augusti

Vi slår ihop vigseln med vår sons dop. Antalet gäster blir ca 40 vuxna och 20 barn. Har bjudit in gästerna till dop, själva vigseln blir en överraskning. Har tänkt oss buffé, kommer göra maten själv, en del som går att förbereda hjälper min mamma och svägerska till med. Jag kan säkert be ytterligare någon hjälpa till med förberedelser. Eftersom vi bjuder in till dop och vi kommer att vara en bit ut på landet (= alla måste åka i bil) och vi vill ha ett lugnt bröllop utan fylla så kommer inte alkoholen bli så dyr heller.
    Kommer be en kusin som är kanonduktig att fotografera och en kompis att hålla i filmkameran.
    Vi är på mina föräldrars landställe. Hoppas på att brorsan kan låna gratis partytält genom bostadsrättsföreningen han bor i.
    Ska be min syster hjälpa mig med håret.
    Plockar ängsblommor/struntar i bukett/har bara en enda stor blomma.

Det som jag räknar med kommer kosta oss utöver en "vanlig" dopfest är ringarna (ca 5000 för båda och min klänning (max 2.000 . Till det använder vi skattepengarna som vi får nu till midsommar.
    Funderar också på att anlita någon som sjunger i kyrkan (max 2000  och eventuellt be 2 av syrrans kompisar hjälpa till i köket under några timmar (ca 2000 . Skattepengarna räcker till det med.

• Jag han

Vi har sparat.

Sambon jobbar extra jättemycket. :)  Sen kommer vi få tillbaka lite på skatten som vi använder. 

Det vi fått som vi inte räknat med, är fotograf.  Annars betalar vi allt själv.

• S2011
    Kattpoet skrev 2011-05-06 19:52:04 följande:
    Kreditkort har oftas högre ränta än ett normalt lån, är det någon som tänker på det?
    men ärligt talat, på vilket sätt blir du lidande av att andra väljer att använda sina kreditkort?
    förhoppningsvis är man medveten om villkoren för kortet innan man använder det (annars borde man inte ha ett).

jag förstår varför folk drar sig i såna här trådar för att säga att de betalar med lånade pengar (oavsett låneform) om det ändå bara ska bedrivas jakt på dem. jag tror inte nån vare sig vill eller behöver bli skriven på näsan av "duktiga människor" som minsann har lagt mindre än 10 tusen kronor på bröllopet, sparat i 15 år eller lyckats få sina föräldrar att betala hela eller delar av bröllopet.

alla väljer olika strategier och planerar olika. det är inte mindre fel att låna pengar på banken för att få ihop det än att få festen betald av mamma och pappa. det är inte värre att betala med kreditkortet än att skjuta upp bröllopet i 5 år för att hinna spara. man lägger det man vill och man gör det på det sätt som man själv tycker känns ok.
    sluta jaga folk till följd av hur de väljer att betala sitt bröllop. 
  • Ciccci

Kan kanske tillägga att vi har egentligen inte sparat en krona sen vi bestämde oss för att gifta oss...
    Eller sparat o sparat.. Man ser det olika..

Vi har istället "delat" på allt som ska inhandas..
    Vi bestämde oss i september/oktober förra året att vi skulle gifta oss det här året..
    Så vi har köpt lite saker nu o då..
    Självklart kommer ju alla "stora" summor efter bröllopet, såsom maten osv..

Men vi har pengar insatta på vårt "lånekonto" som blivit över efter att lånet har dragits, så dom pengarna kommer vi använda sen.
    Plus att jag får min semesterpeng sista juli, vilket går direkt till bröllopet..

men annars så har vi spridit ut alla kostander sen vi bestämde att vi skulle gifta oss...

Räknande lite snabbt igår o just nu ligger vår budget på ungefär 55 000 kr, INKLUSIVE bröllopsresan till Prag.. :)

Så man kan ju få till ett bra bröllop utan att det kostar multum, men jag vet att det finns sånna som tycker att 55 000kr är massor med pengar och det är det oxå..

Men man lägger ut så mycket pengar man vill o kan lägga ut på sitt bröllop..
    har man tur så får man hjälp av föräldrar, men det har inte vi just nu...

usch va långt o osammanhängande det blev.... 

• Kattpoet

S2011, förlåt jag råkade bara se lyxfällan och mycket ränta det var på det hela, jag ska inte göra det igen och nej jag jagade ingen,

• Skumboll

Vi betalar bröllopet själva med sparade pengar. När bröllopet väl är har vi sparat i lite drygt ett år, och trots att vi lever på en lön och vårdbidrag har vi lyckats skrapa ihop 160'. Det blir dyrt så in i helskotta men vad tusan, nån gång ska man väl göra något kul för pengarna också...

• Kemist

Vi betalar för bröllopet själva, och vi har sparat sen i augusti (gifter oss i juni). Folk gör olika, jag lägger undan pengar direkt när de kommit in på lönekontot och sedan får jag leva på det lilla jag lämnat kvar. Min älskade lägger undan allt, och plockar sedan så lite han kan från sparkontot, men han har mer pengar och plockar ut mer pengar, haha. Alla gemensamma utgifter är delade procentuellt (jag lägger 45%, han lägger 55% på allt) eftersom vi tjänar lite olika. Vi blir ca 55 personer på bröllopet, och vi har valt en festlokal som gör allt (blommor, servering, tre rätters med dricka etc, delvis fri bar).

Vi hade planerat att det skulle kosta ca 70 000 kr med allt utom ringar och resa, och det stämmer hyfsat bra. I vårt excelark, som har med allt vi kan komma på, står det nu 76 000 kr ungefär (92 000 med ringar), och av detta har vi betalat 17 000 ungefär (34 000 om man räknar in ringar). Vi kommer att kunna betala utan problem, vi har lagt undan för detta, men resan är en annan historia.

För att betala den har vi faktiskt lånat 20 000 utav min blivande svärmor, och önskat oss pengar i bröllopspresent av alla gäster. Det var för att kunna åka på resan i direkt anslutning till festen som vi lånade pengarna, för att kunna köpa flyg och betala hotellet på Aruba när vi bokade i januari.
    Vi misstänker att vi kan betala hela summan tillbaks till henne direkt när vi kommit hem (slutet av juni), men det känns ändå lite dumt att ha lånat pengar - men älsklingen ville hellre låna av henne än leva sjukligt snålt och då gav jag med mig. Avskyr att vara skyldig pengar, men tröstar mig med att vi vet att vi kommer kunna betala rätt snart efter bröllopet.

• Pendragon

Vi betalar allting själva. Från början skulle det kosta ca 35.000,
    men bara genom att välja en mörkare nyans på servetterna, lite billigare tårtdekoration, göra smink och hår själv och så.. Så har vi gått från 35.000:- till ca 22.000:-
    Jag är timvikarie som städerska på ett hotell, min sambo är för tillfället arbetslös men vi är duktiga när det gäller att prioritera pengar.

Mitt bästa tips är att börja spara i god tid. Det gäller att vara om sig och kring sig med att kunna hitta ett billigare alternativ som är minst lika bra som det dyrare, och att inte vara så petig med precis allting som att man måste ha EXAKT samma rosa nyans på bordsdekorationerna som rosorna i ens bukett.

..Och det är ingen som kommer sakna skålen med potpurrin i badrummet, som jag läste i ett bröllopsmagasin en gång. :)

Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?