• BlomAnna

Hur finansierar ni ert bröllop?

Hur finansierar ni ert bröllop?

Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?

Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?

• Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?
  • 120530

Tack för era svar! Jag känner att jag nog måste säga det till mina föräldrar så att de är medvetna om situationen. Våra föräldrar har det nog ganska lika ställt, men hans är lite med gammalmodiga och tycker att föräldrar borde hjälpa till att finansiera bröllop medans mina är mer moderna. Jag vet att om jag skulle be mina om hjälp hade jag nog fått det, men jag vill inte att de skall känna sig tvugna.

• 120530

Nu har jag pratar med mina föräldrar och det gick bra Skrattande Mina föräldrar och mina svärföräldrar kommer att dela på kostnaden för maten, båda tyckte att det blev lagom mycket att hjälpa till med!  Ingen tog illa upp och vi får betydande hjälp med finansieringen, så allt löste sig bra. Tack för tipsen här!

• Tiotiotio

Jag och sambon började prata om bröllop för några månader sedan, och kände att ja, om ett år skulle det passa bra. Men det är som sagt dyrt.

Vi började med att länsa hela bohaget med prylar som inte längre användes och eftersom vi precis flyttat var det inte svårt att sortera bort "junk".

Dessa grejer körde vi till en bakluckeloppis och sålde prylar under en helg, vi fick nog ihop närmare 3000kr och då tänkte även den summan platsavgiften. Så totalt ca 3000kr. Det är inte dumt om jag får säga.

Sen har jag slutat daghandla mat, utan veckohandlar endast nödvändigheter, eftersom vi gärna handlade middag 3min innan vi skulle äta så gör det en enorm skillnad! Med det går vi nästan 2000kr plus varje månad.

Jag har slutat köpa kaffe "on the go" och det sparar inte enorma pengar, men fortfarande pengar.

Eftersom jag är student och sambon jobbar heltid blir det en hel del för honom i utgifter. Jag jobbar ju självklart helger och högtider för en högre lön men CSN påverkar en hel del, man kan ju inte jobba hur mycket som helst, det blir lite körigt med de då.

Dessutom sålde vi precis bilen och planerar att leasa en bil så månadskostanden blir ganska opåverkad bara att vi har fått ett lyft på några tusenlappar.

Så passa på att sälja saker du inte har användning för.
    Loppmarknader är perfekta såhär års! De finns överallt alla helger hela sommaren i stort sett.

Folk köper allt! Jag har sålt allt från skönhetsprodukter till fotbadsmaskin till fritös....alla behöver alltid något som du säljer.

Jag säljer ju även från Tradera, även om inte det blir mycket så blir det nån tusing in på kontot.
    Dessutom om du har märkeskläder som du tröttnat på är det bra att sälja de på blocket eller tradera.

Jag sålde 5 Odd Molly koftor för någon vecka sen, det sa bara svoff, så var de borta. :)

Vi planerar att spara ihop till allt själva och räknar inte med hjälp från någon.
    Så vi får se hur det går, men hittills är vi nästan uppe i vår bröllopsbudget, vilket är en ros i vår vardag, för bröllopet är ju inte planerat till förräns om ett år.

• Kattpoet

Min make gick från kaffe on the go till  kaffe i termos,   termosen kostade 10 kr  och  kaffet kostar oss nu runt 40 kr per månad.

• ElinFalk85

Vi sparar :)
    han 2000kr per månad och jag 1000kr. jag är student så jag har inte mkt pengar. jag kommer önska mig pengar i julklapp och födelsedagspresent som iaf hälften av det ska gå in på bröllopskontot.
    Vi räknar med ca 33000kr. då har vi mat och fest på en festvåning i en restaurang, bröllopsklänning från kina, ringar i titan med diamanter på (min), sätta upp håret hos frisör. brudgummen använder sin stiliga kostym :). blir det mer pengar så ska jag sminka mig hos sminkös också. men det är inget jag räknar med.  hårfärgning gör jag hemma (gjort i över 10 år), likaså naglar och smink. bröllopsnatten på hotell :)

• zandri

Vi betalar själva. Vi har båda tagit sommarjobb (har precis avslutat studier och tagit examen) och för dem pengarna så betalar vi vårat bröllop som är 24 september. Min mamma har gått in och betalat brudklänningen, vilket var oväntat men väldigt glatt (klänning med underkjol gick på 2100kr) och svärmor har lovat gå in och hjälpa min sambo med hans klädsel som han ska hyra (2800kr)

Vi har ca 55 gäster, och vi har bygdegårdslokal. Lagar all mat själva (min mamma och ena moster har ställt upp som värdar och fixa allt med maten kvällen innan och på den stora dagen) vi har en duo som musikunderhållning med dans, och vi står även för tärnklänningarna till våra två tärnor (snälla mamma syr upp dem!)

Våran budget : 20.000kr! Vem har sagt att bröllop måste kosta skjortan för att vara ett minne för livet?

Vi gör mycket själv, men vi älskar att pyssla, trixa och planera och har stora erfarenheter av att hålla fester för stora sällskap ;)

• Mariaochhenrik03

Vi började inhandla saker till bröllopet för några månader sen, lite åt gången så känns det inte lika mycket. Vi lägger undan 15 000 i månaden till bröllopet framför allt( men även annat sparande)
    Nu har vi mat, personal och alkohol kvar att betala, Ska ha buffe och göra mycket självaGlad

• BlomAnna
    Mariaochhenrik03 skrev 2011-07-03 02:41:29 följande:
    Vi började inhandla saker till bröllopet för några månader sen, lite åt gången så känns det inte lika mycket. Vi lägger undan 15 000 i månaden till bröllopet framför allt( men även annat sparande)
    Nu har vi mat, personal och alkohol kvar att betala, Ska ha buffe och göra mycket självaGlad
    15 000 i månaden??
  • Joanna86a

Börjar spara den här månaden. Vi kommer lägga undan ca 5000kr/mån.
    Än så har vi haft en rätt stökig ekonomi, men efter att ha sammanstält och gått över på gemensam ekonomi bla. så har vi kunnat spara in på mycket. Vi kommer helt enkelt att få tänka om ett antal ggr innan vi köper saker till hushållet. Snåla på allt som vi egentligen skulle behöva osv.
    Linas matkasse har varit riktigt bra för oss som har dålig koll på matkontot och ofta låter pengarna dra iväg där.

• Joanna86a
    Joanna86a skrev 2011-07-03 22:09:03 följande:
    Börjar spara den här månaden. Vi kommer lägga undan ca 5000kr/mån.
    Än så har vi haft en rätt stökig ekonomi, men efter att ha sammanstält och gått över på gemensam ekonomi bla. så har vi kunnat spara in på mycket. Vi kommer helt enkelt att få tänka om ett antal ggr innan vi köper saker till hushållet. Snåla på allt som vi egentligen skulle behöva osv.
    Linas matkasse har varit riktigt bra för oss som har dålig koll på matkontot och ofta låter pengarna dra iväg där.
    Kan tillägga att bröllopet antagligen blir nästa sommar/höst. Då har vi räknat med en liten skatteåterbäring också.
  • Mariaochhenrik03
    BlomAnna skrev 2011-07-03 21:52:37 följande:
    15 000 i månaden??
    Japp, men då är det som sagt även övrigt sparande.
  • Lilique
    Mariaochhenrik03 skrev 2011-07-03 02:41:29 följande:

Hej, vill du byta lön med mig? o.o'  Haha

• Chicita

Vi sparade en del av vad vi sålde lägenheten för, när vi byggde hus. För att ha en grundplåt till bröllopet och även på ett annat konto för att ha till oförutsedda hus-utgifter.
    Pengarna vi öronmärkte för bröllopet satte vi in på ett låst konto och dit har vi även sparat regelbundet i drygt ett år. Vi har nästan kommit upp i de pengar vi behöver nu, så vi får låna lite från huskontot till bröllopsresan bara. Får tillbaka de pengarna efter att arvet från mamma är utbetalt...

• fasit

Hej!
    Jag och min blivande man är båda studenter så vår ekonomi flödar inte över av pengar direkt. Jobbar lite nu i sommar, men det är ju inte så mycket man tjänar när man bara jobbar 5-6 veckor..
    Vi har, sedan vi förlovade oss lagt undan 200kr var i månaden och sedan satt en matbudget (det vi handlar genomnsamt) på 1800 och det som blir över går till kassan. Dessutom så har vi sagt att vi kan lägga ca 10 000 var. Våra föräldrar har även sagt att de kan hjälpa till lite, skulle tro att det är ungefär 10 000 vi kan räkna med från dem.
    Har ni tips på hur man ytterliggare kan tjäna in lite slantar? Matbudgeten är inte direkt geners, men vi klarar oss hyfsat.
    Tacksam för alla tips!

• Kattpoet

Vår mat budget är 1500 kr per månad  och jag lyckas endast få ner den så lågt eftersom jag  gör månads menyer och bulk köper kött,  köttet blir det som är billigast  i reklambladen  veckan som vi åker och stor handlar .  Hjärta är ett av de billigaste styckdetaljer du kan hitta och är väldigt gott i grytor och chilis.

Men om ni har 30 000 kr så klarar ni av att ha ett bröllop,  mitt gick på under 10 000 kr med catering. 

• augusti2012

vi kommer vara cirka 70 gäster. Har köpt lite pö och pö nu ett par månader.
    Mina föräldrar kommer betala min klänning. (kina klänning). Sen räknar jag inte med mer.
    Pappa är pensionär och mammas lön går till huset.
    Det är ändå vi som har valt att gifta oss.
    Min m2b kommer säkert hjälpa oss lite. Men inget vi räknar med.

Budgeten är cirka 40 000 kr. Och bröllopsresan kommer bli en weekend nästa höst.
    Och den kommer sparas in under året som kommer. Då jag äntligen kan börja spara igen efter mammaledigheten. 
    Tipset är: planera maten, leta fynd på rea, prioritera. Vad är viktigast!?
    Och under följande år kommer jag inte köpa så mycket till mig själv och hemmet.

• Aniara4

Jag får uppdatera, eftersom det har ändrats lite sen mitt tidigare inlägg. Vi har hela tiden räknat med att betala allting själva, eftersom vi är vuxna människor med jobb och pengar på banken. Men nu har vi fått lite bidrag ändå! Mamma betalade min klänning, svärfar betalade mannens kostym, och svärmor (de är skilda) har nu sagt att hon och hennes man står för champagnen.

Vi uppskattar verkligen deras bidrag, men den allra största delen betalar vi fortfarande själva. Vi kommer även att ha gratis bar på slutet av kvällen. 55-60 000 kommer vi att betala för ca 60-65 gäster.

• kandersson174

Har inte läst hela tråden, men mitt bästa tips är att öppna ett bröllopskonto i en annan bank och sätta en månadsvis överföring den 25:e varje månad. När lön/CSN kommer in dras det meddetsamma pengar och du kommer knappt att märka att du ens hade dem... Sen brukar man klara sig på det som är kvar på kontot- skulle det bli kris KAN man ju föra över pengar från det andra kontot tillbaka till vanliga lönekontot. Jag sparade alla pengar från mitt extrajobb varje månad, ca 2-3000 kr och levde bara på CSN- det går faktiskt bra för de flesta.

Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?