Hur finansierar ni ert bröllop?
Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?
Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?
Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?
Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?
mina föräldrar(brudens) betalar festen,mat + dryck. ca 45000:-
kläder , blommor mm betalar vi .
resan har vi fått i resepresentkort under jular och födelsedagar vi lägger till några lappar oxå :)
Jag tror ingen skulle vilja erkänna att de lånar till ett bröllop eftersom alla anser att det något man inte gör.
Det har funnits en del såna här trådar uppe och vi har aldrig haft någon som lånar till bröllopet.
Våra egna sparpengar, ja framför allt fästmannens sparpengar då! Vi är båda väldigt ekonomiska av oss och gillar att gneta, så vi har pengar på banken. Han har dessutom bra lön (vilket man inte kan säga om mig dessvärre), och inte så dyra vanor. Jag har också lyckats spara en del trots kärva omständigheter, så jag tror vi var och en lägger ungefär 1/5 av våra sparpengar på bröllopet. Även om vi skulle kunna lägga mer verkar det idiotiskt att bränna allt vi gnetat ihop på en enda dag. Vi sparar det mesta till vår framtida bostad istället!
Förresten, rätt ska vara rätt: Mamma kommer att ge mig 5000:- till klänningen.
Annars betalar vi allt själva. Och med pengar vi har.
Vi hade en liten buffert (ca 15% av totala summan för bröllopet inkl resa) innan det blev tal om bröllop.
Sen har vi sparat....vi gifter oss precis ett år efter förlovningen så vi kommer alltså att ha sparat i ett år.
Vi bestämde vad vi ville ha, räknade ut vad det kostade, lade till 10.000 för oförutsedda utgifter.
Sedan räknade vi ut hur mycket vi behöver spara varje månad och har även hållt fast vid det.
Vi gifter oss i augusti och än så länge har vi nästan hela potten för oförutsedda utgifter kvar.
Vi har främst dragit ner på "vardagslyx"...dvs vi lagar all mat och har inte köpt färdig mat eller ätit lunch ute.
Vi planerar handling och matlagning noga så vi äter väldigt sällan pizza eller liknande...vi är prismedvetna när vi handlar också, många bäckar små som sagt.
Vi har lagt ner allt vad som heter shopping så länge det inte är till bröllopet.
Min sambo har slutat ta bilen till jobbet så även där sparar vi pengar. Han har även slutat snusa!!
Vi sålde min tv till mina päron så där fick vi in några slantar också Vi upptäckte att det var onödigt med två tv-apparater.
Summa kardemumma, jag har ändå upplevt detta år i sparandets tecken som någon väldigt positivt.
Vi har blivit mer miljömedvetna och rannsakat oss vad det gäller den ständiga konsumtionshetsen...
Vi lever ett bra liv och lägger ändå undan ca 30% av vår gemensamma inkomst.
Vi har pratat om att fortsätta lägga undan mycket pengar även efter bröllopet (inte lika mycket som i nuläget) för vi är liksom nöjda med att leva lite mer sparsamt.
Oj oj oj vad mkt somliga verkar lägga ner på sina bröllop. Jag är 19 årig student och har tänkt att vi ska hålla oss under 30 000 kr och då inkluderar vi allt förutom resan, som ändå inte blir av förrän ett år senare då vi ska till sydamerika för en längre period.
Vi har räknat med max 60 personer.
Maten ska en släkting ordna.
Vi ska köpa ekonomiska silverringar från USA, min klänning tillsammans med accessoarer ligger på ca 3000 så jag lägger inte ner så mkt på det. (milanoo.com)
Hår, smink osv osv ordnar en vän till mig som är frisör.
Dekoration osv kommer jag och mina tjejkompisar fixa med så vi behöver inte anställa någon för den biten.
Lokalen som vi ska hålla vigsel/festen i är del av mina föräldrars arbetsplats så vi betalar nästan ingenting för att vara där.
Vi har ganska stort kontaktnät så vi får faktiskt hjälp med det mesta, vilket är en enorm välsignelse och underlättar jättemkt för oss :)
Vi betalar lite mer än en tredjedel, och våra föräldrar bidrar med lite mindre än en tredjedel var.
Vi hade pengar på sparkonto redan från början, sen har vi betalat saker lite efterhand med nya pengar som kommit in. Nu på slutet har det dock blivit lite tajt då vi var tvungna att köpa "ny" bil.. Så sparkontot lär gapa tomt när bröllopet är över, tur att skatteåterbäringen kommer strax därefter så att vi kan fylla på igen!
Pengar till bröllopsresan önskar vi oss i present, har inte en aning om hur mycket det kan tänkas bli, men vi räknar med att få lägga till en del själva. Tänkte dock inte åka förrän i höst så då hinner vi få ihop lite mer.
Blir ingen superdyr resa, en vecka på nån grekisk ö, kostar ca 11-12 tusen för oss båda + fickpengar.