Hur finansierar ni ert bröllop?
Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?
Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?
Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?
Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?
Håller med Jossis81 att köper man lite i taget så känns inte summan så stor. Jättebra tips! Ta absolut INTE lån! Vi var i New York förra året och köpte ringarna, mina skor, slöja samt massa fina bröllopsgrejer till lokalen för inga pengar. Vi har sån tur att våra familjer och vänner är så underbara: min bror betalar lokalen, svärföräldrarna betalar alkoholen (som dem köper i tyskland) och en del av maten. Min pappa (duktig kock) ska göra och ge oss en fem våningsbröllopstårta. Mina föräldrar betalar min systerdotters flygbiljett från USA. Min kusin är fotograf så det blir hans present till oss. En nära vän är nagelteknolog så hon ska göra akrylnaglar på mig. Jag är bra på att sminka mig själv och min syrra fixar mitt hår. Tror att det vi betalar (så som hela helgen på hotell i stan, personal, snacks, blommor m.m) kommer ligga på 10.000:- och då är det 70 gäster, buffé och vi gifter oss centralt. :)
Vi har sparat själva. Våra föräldrar kommer stå för lokalhyran som är 5000kr.
vi har sparat ihop själva... började spara ca 5000-7000 i månaden i november och har sedan fått 10000 av svärföräldrarna till hjälp med mat pch dryck. Bröllopsbudgeten blir väl ca 65000-70000 när allt är klart, utan resan.
Vi hade lite sparat sedan innan och har dessutom sparat någon tusenlapp var i månaden under det senaste året. Mina föräldrar betalar nästan en fjärdedel av totalkostnaden. (Min svärfar och hans sambo är sjukpensionärer, och svärmor gick bort för några år sedan.) Hela bröllopet kostar 65000 så för oss är det inga astronomiska summor per person. Vi ser det helt enkelt som att vi "snattar" lite från handpenningen på framtida bostadsrätt. (Bor i hyresrätt och har inga barn:)
Vi har sparat.
Själv sparade jag mest när jag jobbade i uppehållet på två år som jag tog mellan gymnasiet och högskolan. Under studietiden har jag inte sparat något eftersom jag lever på lån och har ganska högt studietempo och därför inte riktigt hinner jobba, i sommar ska jag dock jobba så då blir det lite plus på sparkontot igen. Alla mina sparpengar är placerade i fonder vilket jag tycker är en bra idé om man börjar ett tag innan bröllopet, alltså typ 2 år. Då hinner pengarna förhoppningsvis växa till sig lite. Värdelöst att ha massa pengar på ett vanligt bankkonto som ger 0 avkastning, det tycker jag man ska akta sig för. Kan tilläggas att det inte var min plan från början att sparade pengar skulle gå till bröllop, jag tycker bara om att spara, sen blir det ju en bonus att man nu kan ta en del av det som lagts på hög till bröllopet. Skulle ALDRIG kunna tänka mig att låna till en sån sak, big no no känner jag.
M2b sparar nu eftersom han jobbar och sliter för fullt. Vi lever inga direkt sparsamma liv då m2b åker nästan varje vecka mellan Sthlm där han bor och jobbar och Jönköping där vi har vår gemensamma lägenhet. Men på något sätt lyckas vi väl dra ner på onödig shopping och annat. Man får ju sätta sig ner och fundera på hur man vill prioritera sitt liv. Vissa föredrar shopping för att hänga med i klädmode, pynta hemmet eller köpa gourmet mat. Man kan dock inte göra alla saker om man vill spara och samtidigt har en begränsad inkomst.
Vi har sparat ihop ungefär hälften själva och får hälften från föräldrar. Vi skulle dock kunna betala allt själva men är glada och tacksamma för att våra föräldrar vill bidra till vår dag.
Vi började spara i oktober 2009 och gifter oss i juli i år. Första året var både jag och sambon studenter. Nu har han en doktorandtjänst men jag pluggar fortfarande. Vi lever inte speciellt snålt men har ändå kunnat spara mycket. Allt handlar om prioriteringar.
Jag kan inte tänka mig att ta banklån för ett bröllop men hade vi inte sparat till bröllop kanske vi hade tagit mindre studielån eller betalat av mer på studielånet så på ett sätt så kan man ju säga att vi lånat.
Vi betalar allt själva ( ca 240.000 kr inkl resa + ringar) och tar av sparade pengar, samtidigt som vi fortsätter spara kontinuerligt.
Vi är båda över 30, har bra betalda arbeten så vi betalar som sagt allt själva. Föräldrarna är pensionärer om än dock med riktigt bra ekonomier, men vill de ge oss ett bidrag så får de gå till ngt annat. Ny bil, ny säng eller så.
Skulle inte rekommendera lån utan att ha en sparplan och en budget att gå efter istället.
Vi betalar allt själva.
65-70 gäster
Middag på herrgård
Kläder
Fotograf
Etc....
Vi beräknar att allt kommer att kosta ungefär 170.000:- totalt.
(Till bröllopsresan får vi ett bidrag av mina föräldrar, vilket räcker till ungefär halva kostnaden)
Mina bästa spartips:
- Gå inte på stan efter jobbet om du inte planerat vad du ska handla (det lockar till impulsköp)
- Ta bara bilen om det är tvunget
- Laga matlådor istället för att äta ute
- Gå inte ut och festa på krogen. Roligare att lägga pengarna på ÅRETS fest!
Skulle ALDRIG ta lån till bröllop. Räcker med bostads- och studielån för vår del.
Vi betalar också allt själva. Det sker genom månadssparande, men sedan hade vi en liten buffert sedan tidigare. Vi hade inte velat planera ett bröllop som blev dyrare än vad vi hade råd med. Och hör och häpna- än så länge ligger vi under budget ca 10 000 kr... Men det kan ju hinna ändras förstås!
Håller med många ovan
Vi betalar allt själva
ca 120 gäster
Vi kommer ha en tredagars fest där vi bjuder på mat och dryck alla dagar
Dock kommer vi göra maten själva med lite hjälp av bröllopsgästerna.
Vi har en turistanläggning som vi bjuder gästerna på boende i.
Vi kommer hålla till där för att laga all maten och ha festen.
Dock tror jag att vi ommer behöva hyra ett bautastort partytält
Kommer kanske beställa tårtan, har inte bestämt mig ännu - det lutar även åt cupcakes
Ska köpa kläder åt brudgummen och alla våra barn
Har kort hår så jag behöver ingen frisör till att fixa håret
Sminkningen fixar jag själv.
Långa naglar funkar inte inom mitt yrke så det får jag nog skippa.
Min blivande vill inte ha någon mer ring så den biten blir inte sååå dyr ( 11 000:- )
vi har lagt ett tak på 100 000:- men hoppas att det blir billigare
Kommer spara till allt själva, men tror att våra föräldrar kommer vilja stoppa åt oss lite pengar
Vi köper lite hela tiden så känns inte summorna så mycket.
Hittills skor, klänning, material till dekorationer - inbjudningskort - placeringskort osv.
Vi gifter oss i april nästa år, tror musikerna kommer vara det dyraste inslaget förutom mat och dryck