• Forumvärd

Vinn en läcker Crock Pot!

Mat och bröllop är nära förknippade med varandra, eller hur Solig

Nu har ni chansen att vinna en läcker, praktisk och smidig Crock Pot som i princip lagar maten åt er.
    Smidigt va? Cool

Det du ska göra är att ta ett foto på en maträtt som passar till ett bröllop.
    Det kan vara en förrätt, varmrätt eller varför inte en smarrig efterrätt.
    Ta ett foto på din skapelse och ladda upp bilden direkt här i tråden tillsammans med ett recept på maträtten och skriv en motivering varför just du vill vinna en Crock Pot.

Du har då chansen att vinna denna till ett värde av 1795:-

Den är enkel att använda. Du lägger i de ingredienser som behövs ställer in timern och Crock Pot sköter resten.
    Allt du behöver göra är att duka bordet, servera och njuta av maten. Solig
    Här kan du läsa mer
    http://www.acreto.se/

Tävlingen pågår t.om 31/5 och vinnare utses därefter av en jury från Bröllopstorget.
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Lycka till! Solig
    God fortsättning på 2011
  • Svar på tråden Vinn en läcker Crock Pot!
  • jkbr
    jkbr skrev 2011-05-18 22:52:03 följande:
    Här är en bild

jag glömde skriva att den passar på vårat bröllop för att vi förbinder asien med romantik  efter våra resor dit och jag älskar att ta insperas av olika länder och göra mina egna resept.
  • jkbr

Får man skicka in fler bidrag? då vill jag sätta in en bild på min systers super fina smörgås tårta som passar på alla buffe bord  . I mitten har hon gjort ett hjärta av grönsaker Glad
    Fyllningen är av creamfreach ,lök, röd rom ,räkor, dill  ägg och citron 
    Bottnarna är hembakat franskbröd.

• Forumvärd
    jkbr skrev 2011-05-19 12:28:52 följande:
    Får man skicka in fler bidrag? då vill jag sätta in en bild på min systers super fina smörgås tårta som passar på alla buffe bord  . I mitten har hon gjort ett hjärta av grönsaker Glad
    Fyllningen är av creamfreach ,lök, röd rom ,räkor, dill  ägg och citron 
    Bottnarna är hembakat franskbröd.

Du får skicka in hur många bidrag du vill Solig
    Den såg riktigt smarrig ut!
    Vi skulle behöva en drägglande smiley men den här får duga tills dess Tungan ute
    God fortsättning på 2011
  • sasssyy

oki man får skicka in fler bidrag

då så...

En god snacksbricka som "aptitretare" eller förrätt... behövs recept?

Vi gjorde dip med en burk lättfraiche och valfri chipsdip, sån där pulverpåse som finns bland chipsen, tänk bara på att en hel påse är för mycket för en burk fraiche så en dryg halva räcker....

Motiveringen till varför jag ska vinna...samma som tidigare.. sambon har tjatat o tjatat om denna gryta och jag skulle så gärna vilja ge något till honom för att vi har gått igenom en tuff period och jag vill visa honom att jag älskar honom.. kanske låter underligt att ge en gryta då, men jag vet att detta är ett minne som påminner honom om hans barn som bor i USA.
  • Forumvärd
    sasssyy skrev 2011-05-19 18:04:37 följande:
    oki man får skicka in fler bidrag

då så...

En god snacksbricka som "aptitretare" eller förrätt... behövs recept?

Vi gjorde dip med en burk lättfraiche och valfri chipsdip, sån där pulverpåse som finns bland chipsen, tänk bara på att en hel påse är för mycket för en burk fraiche så en dryg halva räcker....

Motiveringen till varför jag ska vinna...samma som tidigare.. sambon har tjatat o tjatat om denna gryta och jag skulle så gärna vilja ge något till honom för att vi har gått igenom en tuff period och jag vill visa honom att jag älskar honom.. kanske låter underligt att ge en gryta då, men jag vet att detta är ett minne som påminner honom om hans barn som bor i USA.
    Ja skicka in du Solig
    Ju fler bidrag desto roligare tråd och tävling och dessutom får alla chansen att njuta god mat och vackra bilder.
    Det kan aldrig vara fel.
    God fortsättning på 2011
  • zvartaliljan

Detta är en "rosecake" som jag ska ha på mitt bröllop

Det är morotskaka toppad med färskost-chokladkräm

Recept morotskaka:
    20 portioner/st.
    4 st  ägg 4 dl  socker 4 dl  vetemjöl 2 tsk  bakpulver 2 tsk  bikarbonat 2 tsk  kanel, malen 0,5 dl  neutral matolja 0,5 kg  rivna morötter
    Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i de torra ingredienserna och sist oljan och morötterna i smeten. Smörj och bröa en springform och häll i smeten. Grädda långt ner i ugnen ca 40-50 minuter. Låt kakan svalna.
    Topping:
    200g vit choklad
    200g Philadelphia
    200g smör
    1 dl florsocker
    När kakan står i ugnen, plocka fram smöret till krämen så det hinner bli rumsvarmt.

När kakan svalnat smälter du den vita chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugn.
    Blanda snabbt ner philadelphian i den vita chokladen, börja med en liten klick och sen resten.
    Vispa ihop med det rumsvarma smöret och 1dl florsocker som du silar ner.

Dela morotskakan och lägg ett lager kräm på.
    Låt resten av krämen stelna till lite i kylen (du kan förbereda krämen dagen innan annars och plocka fram samtidigt som kakan svalnar).

Fyll en spritspåse, med en öppen blomtyll, med krämen och börja spritsa i cirklar, inifrån och ut, tills det formas en ros (det finns tutorials med bilder på detta om ni googlar "rosecake"). Repetera runt hela tårtan.

Om ni vill kan ni färga krämen i vilken färg ni vill, min tårta har jag sprayat med ätbart guld.

Jag vill vinna en crock pot så min käre m2b någon gång (förhoppningsvis) kan laga mat till oss så jag kan få leka lite med barnen på kvällen istället. Just nu kan han inte laga mat alls...säger han Den skulle även underlätta matlagningen för mig förstås, som oftast slavar timmar i köket på kvällen då jag vill laga "ordentlig" mat till familjen.
  • MagicBride

Både jag och min man (känns så underbart att skriva det - snart två veckor sedan han blev min Hjärta) är väldigt intresserade av matlagning och att lyxa till vardagen med godsaker. Inför vårt bröllop ville vi båda två gå ner lite i vikt, bli av med sambokilona. Det gjorde att vi hittade nya läckra, lite nyttigare alternativ. Något vi verkligen vill slå ett slag för är ColeSlaw - så enkelt och så gott! Gjort på vitkål, morötter, majonäs, creme fraische, dijonsenap samt salt och peppar.
    Passar perfekt till alla olika sorters kött. Det var en given del av den buffe vi serverade på vår stora dag. Även en given del av kvällens middag, ungsbakad lax på bädd av morötter och champinioner, serverat med blandad sallad och råstekt potatis. MUMS! 
    Vi vill vinna eftersom vårt lilla kök sätter många käppar i hjulet för vårt matintresse. Är illa tvungna att bo kvar i lägenhet till jag slutat på högskolan, men det är ju tråkigt om varje måltid fram till dess blir ett evigt kämpande Jag känner på mig att en så fantastisk uppfinning som Crock Pot kan skänka oss en massa glädje i vårt nya liv tillsammans

• JochD
    MagicBride skrev 2011-05-19 20:29:42 följande:
    ååååh vad gott det såg ut! jag hejjar på dig, och jag som inte ens gillar coleslaw
  • Alanya

Jag älskar sparris och parmaskinka och en god reducerad balsamvinäger passar ju så bra till. Detta funderar jag att ha på mitt bröllop. 

Bryt av sparrisen nedre del som är trådig och inte så trevlig att äta.
    Koka sparrisen i lättsaltat vatten i ca 3-4 minuter. 
    Lägg upp på tallrik med parmaskinka och reducerad balsamvinäger.

Jag kan även rekommendera en jättegod "dressing" som också passar riktigt bra:
    1/2 dl matolja
    2 msk vit balsamvinäger
    1 msk vatten
    salt, peppar
    Blanda samman alla ingredienserna. Vispa gärna samman dem med en brödpensel, då blir den lite tjockare.

Och sist men inte minst kan man strö rostade pinjenötter över. (Lägg pinjenötter i en varm torr stekpanna. Låt pinjenötterna få fin färg men skaka pannan emellanåt så de inte bränner) Smarrigt!!!

• Alanya

Attans, glömde motivera:
    I dessa tider när mat är så viktigt och det skrivs så mycket om hälsosam mat verkar en crock pot vara det bästa alternativet! Och sen att den (nästan) sköter sig själv är ju perfekt så kan man passa på att umgås med familjen medans maten lagar sig själv =)

Svar på tråden Vinn en läcker Crock Pot!