• Annooo

Tyck till.. Buffe eller 3rätters?

Funderar över detta med buffe då eller om man ska bjuda på 3 rätters?

Om det nu blir buffe funkar detta att man gör såhär?
    Först bjuda alla på lite snittar som dom får när dom kommer & lite vin/champange.
    Sen eventuellt bjuda på skagen toast när dom sitter ner & efter detta blir det buffe?

& sen bröllopstårtan.

Kommer också ha ett gottis bord!

Blir det för mkt? Dumt? Eller onödigt?

Om det blir 3 rätters så kommer det ju vara några familjemedlemmar som kommer få ställa upp med att springa "fram & tillbaks" Om jag inte får tag på någon erfaren billigt?!

Åh behöver verkligen er hjälp!

har faktiskt aldrig varit på bröllop i vuxen ålder så känner mig helt vilse när det gäller detta!
    tar tacksamt imot era åsikter!

Mvh Annoo

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tyck till.. Buffe eller 3rätters?
  • Loche

Buffé är ju väldigt praktiskt egentligen. Man kan variera maten så att det finns något alla gillar och man slipper serveringspersonal.

Jag tycker dock att först snittar och sen skagentoast blir lite "tårta på tårta". Hade nog skippat toasten om jag varit som du.

• Chicita

Om du ska ha buffé så finns det ingen anledning att ha förrätten på borden, i alla fall inte om dom får snittar först.

Duka upp en ordentlig buffé med både förrätter och mer "huvudrätts-rätter" på samma bord så kan dom gå flera gånger och ta om av det dom vill ha.
    Om ni gärna vill ha typ Toast Skagen eller liknande så kan ni göra lite mindre såna och lägga upp på en bricka bara, så kan dom som vill plocka på sig.
    Buffé är ju praktiskt när det kommer till matallergier också. Bara man håller råvarorna separat så är det lätt att göra något annat till dom och ställa fram.
    Varför inte både en laktosfri och en krämig potatissallad exempelvis?

Tänk på att dom som är allergiska mot citrus och nötter eller skaldjur kanske inte ens kan vara i samma lokal som detta.
    I och för sig så tycker jag att om man är allergisk så bör man ta ett eget ansvar och berätta det på eget bevåg.
    Annars får man skylla sig själv om det inte finns något man kan äta sen...
    Det är ett större ansvar på individen än på arrangören enligt min åsikt.

• Emblas Mamma

Vi gör så att vi kommer först ha mingel ett ganska bra tag innan vi dyker upp,
    där kommer gästerna serveras bål och jordnötter.

Sedan när vi kommit så går vi in och får förrätten skagen toast,
    den kommer serveras!

Sedan kommer huvudrätten uppdukas som buffé och alla får ta vad dom själva vill.

Efter det serveras efterrätten.

Ser inget fel i att blanda buffé och servering. :)

• Vott

Hmm, det låter som buffe skulle vara mest praktiskt i ditt fall. Men kan det inte vara bra att ha någon serveringspersonal som fyller på och dukar av? Eller ni kanske har någon annan smart lösning.

Jag tycker inte som ovanstående att det blir för mycket med både snittar och förrätt. Vi själva ska ha snittar och sen buffe men börjar nästan ångra att det inte är någon förrätt. Det handlar egentligen inte om att folk ska bli mätta utan snarare att man måste få in en massa tal och grejer och det är enklare om man har en kall förrätt. Ska ni ha varm mat på buffen så är det ju bra om det inte är något tal så maten blir kall till exempel.

• Chicita
    Emblas Mamma skrev 2011-06-16 07:59:56 följande:

Ser inget fel i att blanda buffé och servering. :)
    Nej det är inget fel att blanda buffé och servering.
    Men TS hade ju ingen som kunde servera utan hennes släktingar skulle få springa runt och göra det samtidigt som dom skulle njuta av middagen också...
    Och då är det kanske inte lika praktiskt Flört
  • nötmix

Catering som vi antagligen ska ha på vårt bröllop erbjuder båda tjänsterna, men han som är ansvarig sa att med 3rätters betalar du i princip för tjänsten, medans med buffe så betalar du för maten och får ca. 40% mer mat än vid servering. Folk kan ta vad de vill, de kan ta mer om de inte blir mätta samt att de får bestämma upplägget på sin egen tallrik. Jag var HELT emot buffe innan jag pratade med honom men min m2b har från början velat ha buffe (då han är glad i mat och har varit på bröllop där han inte blivit mätt) och nu blir det buffe. För det var som han på cateringen sa; "det är två saker som folk kommer minnas från ert bröllop det är din klänning och så är det maten!" Så här ska man verkligen ta sig tid och fundera hur man egentligen vill ha det!

• Mirjami

Vi valde buffé av den anledningen att alla kan välja det de tycker om. Har man trerätters finns det alltid några som inte gillar det som serveras och vi ville undvika att ge gnällspikarna vatten på kvarnen. Jag delgav min svärmor menyn och hon gnällde direkt att det var mycket hon inte kunde äta då hon har gastric banding. Jag svarade då att hon får väl ta utav det hon KAN äta då! Det fanns ju en hel del som gick bra och varför ska man poängtera endast det som är fel enligt ens egna åsikt?

Så buffé, för allas möjlighet att välja det som passar. Har dock valt buffé utan nötter då det finns allergiker, kan vara bra att tänka på och påpeka för ev cateringfirma.

• hysch

Vi kör snittar till minglet, sen buffe som i huvudsak är kall med lite blandad mat, vissa saker mer förrättiga än andra, så alla kan göra som de vill. kommer att ha en kompis lillasysters kompisar som serveringspersonal tror vi, så dom får fylla på buffen och vin/vattenflaskorna under middagen.

• U hjärta M

Vi har buffé av många olika anledningar, dels personalsparande, krävs mindre personal (talar av erfarenhet som gamal servitris) mer gott att äta och som passar alla smaker. Icebreaker tycker jag när folk får röra sig lite mer fritt. Sen kommer vi inte ha varken snittar eller dukad förrätt men visst funkar konceptet. Du ska göra det som du tycker är bäst. Och har du släkt som erbjudit sig så visst. Men att "begära" att få hjälp tycker jag själper idén med dukad förrätt. Lycka till.

• Silverglitter

Jag röstade på 3-rätters eftersom jag tycker att en sittande middag är trevligare vid bröllop än buffé. Det blir svårt att få det att flyta bra med tal och spex när folk springer upp och ner hela tiden för att ta mat.

Jag har varit på ett buffébröllop som funkade bättre än de andra. Där hade de serverad förrätt (en kall rätt som stod framdukad när vi kom in i middagslokalen), toastmaster talade om för borden när de fick gå och ta varmrätt (det fanns fem rätter att ta av, och man kunde gå från två sidor av bordet så det inte blev så mkt kö). Sedan sa toastmaster till igen när borden fick ta en andra gång. Det fungerade bra, men tyvärr plockade de vid första och andra bordet åt sig det mesta av godsakerna innan vi vid sista bordet hade hunnit ta. (t ex fanns det ingen chevre kvar i chevré- och rödbetssalladen... lite trist) Det går väl kanske att lösa med att man alternerar vilket bord som får ta först.

• MrsT2011

Jag respekterar att man inte har råd att bjuda alla man känner på trerätters + tårta, men för mig är kostnaden enda argumentet för buffé. Det blir rörigt, det tar tid från talen och lekarna, maten är kall eller ljummen, det ser inte snyggt ut på tallriken, etc etc. Men visst, vet man att folk är kräsna kanske det är läge för buffé, som tur är har våra nära och kära inga problem med att äta vad som bjuds, dessutom vet vi sen gammalt att vi delar samma smak i de flesta fall.

Vi bjöd bara 31 personer just för att vi skulle kunna bjuda dem på en riktig trerätters brakmiddag på en krog där maten smakar ljuvligt och vinvalen är genomtänkta. Alla sitter ner i lugn och ro, toastmasterns jobb blir lättare, etc etc. Efter middagen fick alla köpa vad de ville ha att dricka i baren. Ingen som brydde sig då de flesta är småbarnföräldrar och därför bara ville ta ett par glas vin till maten och sedan dansa.

Trots att vi var så få var det så många som hade knåpat ihop roliga lekar, vackra tal, genomtänkta bildspel etc att de sista momenten skedde under tårtan, men det vara bara roligt! Fattar ärligt talat inte hur man hinner med allt när man har buffé eller två rätter + tårta.

• ClaraH
    Silverglitter skrev 2011-06-16 10:36:09 följande:
    Jag röstade på 3-rätters eftersom jag tycker att en sittande middag är trevligare vid bröllop än buffé. Det blir svårt att få det att flyta bra med tal och spex när folk springer upp och ner hela tiden för att ta mat.

Jag har varit på ett buffébröllop som funkade bättre än de andra. Där hade de serverad förrätt (en kall rätt som stod framdukad när vi kom in i middagslokalen), toastmaster talade om för borden när de fick gå och ta varmrätt (det fanns fem rätter att ta av, och man kunde gå från två sidor av bordet så det inte blev så mkt kö). Sedan sa toastmaster till igen när borden fick ta en andra gång. Det fungerade bra, men tyvärr plockade de vid första och andra bordet åt sig det mesta av godsakerna innan vi vid sista bordet hade hunnit ta. (t ex fanns det ingen chevre kvar i chevré- och rödbetssalladen... lite trist) Det går väl kanske att lösa med att man alternerar vilket bord som får ta först.
    Vi kommer att ha förrätt på bordet och sedan en varmrättsbuffé. Vår toastmaster kommer att vara strikt med att tala om när det är dags att hämta ny mat osv. Jag tror att det ska funka bra bara man planerar lite. En annan sak som är viktig när man har buffé är att det ska finnas många taställen. Vi kommer att i början ha sex taställen för ca 80 personer. Sen kan man minska antalet, det är ju inte alla som tar om. Så nyckeln till framgång är en bra toastmaster som styr upp och många taställen så att alla kan börja äta ungefär samtidigt.
  • lilja

Nu är det länge kvar för oss, men vi har funderat på snittar till champangen. Sen blir det grillbuffe, då det är lite "vi" och sist kör vi cupcakes till efterrätt. Kommer dock ha en liten tårta som vi skär.
    Har inte tänkt på om snittarna och cupcake ska serveras eller om gästerna får ta själv. Ibland är det ju skönt att röra på benen lite under maten oxå.

* 21 juli 2012 *
  • meah2000

Vi har valt att ha förrätt och varmrätt sedan blir det ett litet upphåll i middagen för att sedan ta bröllopstårta som efterrätt.

• MrsT2011
    lilja skrev 2011-06-16 11:00:49 följande:
    Nu är det länge kvar för oss, men vi har funderat på snittar till champangen. Sen blir det grillbuffe, då det är lite "vi" och sist kör vi cupcakes till efterrätt. Kommer dock ha en liten tårta som vi skär.
    Har inte tänkt på om snittarna och cupcake ska serveras eller om gästerna får ta själv. Ibland är det ju skönt att röra på benen lite under maten oxå.
    * 21 juli 2012 *
    Jag hade satsat på personal som går runt med stora brickor med snittar, då kan man bara nappa åt sig en medan man minglar med sitt champagneglas. Däremot cupcakes tycker jag att gästerna hämtar själva, tillsammans med kaffet. Trots att vi valde trerätters med bordsservering kändes det ändå helt naturligt att efter middagen låta gästerna skära sin egen tårtbit och hämta kaffe & avec från samma buffébord.
  • Annooo
    Åååh, men tack brudar..

Ni har gett mig en funderare & är verkligen skönt att få tips och råd av er som har mer koll :)
    Men buffe kommer det nog luta åt, dock kommer jag gämföra priserna för vill ju inte lägga liksom flera tuuuuusen på mat men ändå vill jag ha ett fint härligt bröllop & att alla våra nära och kära blir nöjda med maten & blir mätta för det är ju några timmar det handlar om ;)

Men tycker ni om ideén med ett gottis bord?
    alltså kommer finnas lite godis som ser typ "romantiskt & kärleksfullt" ut...
    Men ändå annat massa gott, har ni något tips på det?

Kram till er alla & era åsikter. Uppskattas :)
  • BlackWIngedAngel
    Annooo skrev 2011-06-17 11:24:23 följande:
    Men tycker ni om ideén med ett gottis bord?
    alltså kommer finnas lite godis som ser typ "romantiskt & kärleksfullt" ut...
    Men ändå annat massa gott, har ni något tips på det?

Kram till er alla & era åsikter. Uppskattas :)
    Jag känner mig tveksam till den idén, om jag ska vara ärlig. Efter efterrätt och/eller tårta så brukar sötsuget vara stillat för de flesta. Då känns det som en bättre idé med snacks som passar till drycken efter maten. Till öl och drinkar passar ju jordnötter (om inte gästerna är allergiska), salta pinnar, chips, popcorn osv, bättre än godis. Inte så "romantiskt & kärleksfullt" kanske, men jag tycker det fyller en mer praktisk funktion, vilket känns viktigare. Sedan har jag nog aldrig upplevt godis som romantiskt heller. :)
  • tobbicar

Vi kommer först ha snittar och "champanje" när alla kommer och minglar, sedan blir det middag med potatissallad vildsvin, rostbiff, kyckling och en grönsallad med bröd, sen tar vi tårtan som efterätt. och när baren öppnar kommer det finnas godis och chips.

• tobbicar

Och på natten kommer vi ha bullens korv :)

Svar på tråden Tyck till.. Buffe eller 3rätters?