• Anonym (Ytlig)

Ser inte hur jag ska kunna känna mig vacker på bröllopsdagen

Trodde, i ärlighetens namn, inte att jag var så ytlig.

När jag tänker på den kommande bröllopsdagen så får jag bara en knut i magen när jag tänker på att alla gäster kommer att tilla på oss/mig och fotografera.

Är mer än lovligt osams med min spegelbild och fotografier ska vi inte ens tala om.

Nej, det är inte det bröllopet handlar om och Ja, min pojkvän älskar mig som jag är.
    Men jag är orolig över att det faktum att jag inte är bekväm med mitt eget utseende kan lysa igenom mitt i all glädje över att vi äntligen får fira vår kärlek.

Hur fasen gör man?

• Svar på tråden Ser inte hur jag ska kunna känna mig vacker på bröllopsdagen
  • queenelin
    Anonym (Nettan) skrev 2011-07-03 07:38:09 följande:
    Känner med dig, men jag peppar mig själv, har tyvärr en sambo som är VÄRDELÖS med att ge komplimanger, han tycker att jag borde veta att han tycker att jag är fin, han tror inte att han behöver påminna mig...Flört

Riktigt charmtroll där!

Men jag har valt att fokusera på de jag är stolt över hos mig själv, mitt långa tjocka glansiga hår, och mina ögon som jag vet att många kan hajja till på o bli lita knäsvaga av när de ser förbi att jag är stor och egentligen inte så ful som endel tycker vid första anblicken... eller snarare räknar med för att man är stor...

Hitta något du gillar hos dig själv o arbete utåt från de, sträck på dig, ta ett djupt andetag o LE! le stort o le brett! en leende människa är alltid vacker!Glad

Reagerade när folk sa på min möhippa att din sambo var ju ''läcker......'' med en ton som antydde att de var han ju INTE just nu.. han hade svensexa samtidigt och han gick runt i sina älskade tofflor o ett par alldeles för små shorts, riktigt bonnabränna, smällbrun på armar o i ansiktet väldigt vit i övrigt, lite lönnfet, mycke rött hår på bröstet och lite rött hår på ryggen, fattade först inte vad de menade för i mina ögon är han det absolut finaste som har gått i ett par tofflor, och det talade jag minsann om för både mina o hans vänner och de kunde inte tvivla på att jag menande det... hans gäng hade inte räknat med hans självförtoende heller utan han bar upp sin utstyrsel o nakenhet som en riktig man..Hjärta 

Vad jag ville med detta var att säga var STOLT över dig själv, låt kärleken till din man lysa igenom, le o sträck på dig o följ de andra bra tipsen du har fått!

Du är vacker, och kommer vara vackrast på din stora dag, fockusera inte på de dåliga, utan på de du är stolt över! lättare sagt än gjort, jag vet, har o är varit i samma sits som du....
    Åh, gud så sött! Jag älskar beskrivningen av din man! Det mest oattraktiva draget jag vet hos människor är fåfänga, det finns inget mer avtändande, och då går de flesta pumpade, vaxade plast-män bort, tyvärr! Däremot runda, goa män att vila huvudet emot, det är en riktig man det!
  • Loche

Apropå det där med att gå upp i vikt istället för att gå ner inför sitt bröllop: Många kroppar reager på stress med att kroppen anar fara och onda tider. Därför vägrar vissa kroppar att öka förbränningen under stress utan minskar den istället för att spara till sämre tider eftersom det är så kroppen kan tolka stress-signalerna från hjärnan.

• Anonym (Ytlig)
    queenelin skrev 2011-07-04 15:35:44 följande:
    Utgå inte från hur du tycker att en brudklädsel ska se ut, utgå ifrån vad du passar i! Det viktigaste är att vara bekväm, då kommer du att se, och känna dig, fantastisk! Trivs du t.ex. inte i vitt, ta en färg på klänningen, trivs du inte i högklackat, ta ballerina! (Man kan tom gifta sig i byxor om man vill...)

Kolla i din garderob, ta fram kläder som du känner dig fin i, tänk på vad det är i modellen som gör att du känner dig fin, är det snittet, urringningen, längden. Ta med dig det när du ska prova klänning, var bestämd med vad du vill ha om någon expedit skulle vilja få dig att prova något annat.

Man behöver inte heller köpa allt nytt. Jag har ett par skor som jag använt massor av gånger som jag vet är sköna och som jag känner mig fin i som jag tänkte ha på vårt bröllop. Jag har varit noga med att säga till min kompis som ska göra hår och smink att jag vill se ut "som vanligt" men lite finare. Hon är så duktig att hon kan förvandla mig till Barbie om hon vill, men då skulle jag inte känna mig bekväm. Jag vill vara jag, bara en extra vacker version!

Bara du vet vad du vill ha och vad du känner dig bekväm i. Lycka till!!!
    Jodå, tack. Jag har faktiskt gjort precis som du sa, men problemet sitter inte i kläderna.

Det är ju mig själv jag inte är bekväm i.
  • Kattpoet

Och därför måste du börja bygga på dig själv, lägger du grunden nu så kommer äktenskapet gå mycket bättre och du sprider din glädje  till dina barn.

• 120530

Jag tycker inte heller om att ta kort, känner mig väldigt osäker då. Men ett knep jag har är att titta på min pojkvän. Då slipper jag tänka på hur jag ler, om min haka ser stor ut eller om mina ögon ser knasig ut. Jag tittar på honom, och då ler jag automatiskt och ser lycklig ut för han är det bästa jag vet och den finaste som finns. Hjärta 

Sedan förstår jag att vi vill titta in i kameran på några kort, men du kan kanske prova i början om du känner dig osäker.  

• EllaBella

Alla är vackra när kärlek och lycka skiner igenom! 

Titta bara här t ex emelieohlsson.se/brollop.php 
    Det som gör bilderna vackra i första hand är att man ser hur lyckliga paren är! Sedan kan jag säga att en duktig fotograf gör stor skillnad. Jag fotograferade porträtt för Emelie för ett par år sedan och med den ljussättning hon hade såg jag många år yngre ut + att hon redigerade bort mina hatobjekt (mörka ringar under ögonen) och vips såg jag skitsnygg ut Finns förstås många, många bra fotografer och de som är skickliga vet ju vilka vinklar som är bäst att fotografera från om man är lite mullig, hur man ska vinkla sitt ansikte etc etc. Sedan spelar det ju ingen roll hur fula bidler släktingarna tar, de hamnar ju ändå inte i ditt album!

• Anonym
    Anonym (Ytlig) skrev 2011-07-04 14:57:47 följande:
    Mina överarmarna är flammiga - har alltid varit det och jag får ofta kommentarer då folk tror att jag bränt mig. Det är inget som gör ont, så jag har faktiskt inte brytt mig så mycket -hittils. Har sökt bolero, men då det kan vara högsommarvärme vid bröllopet så känns det konstigt att ha extraplagg till klänningen.
    Själv hade jag turen i tonåren att få finnar på ryggen, som lämnade små ärr. Egentligen syns de inte, bara det att jag blir väldigt brun, och ärren blir då kvar som ljusa prickar. Jag har haft så jobbigt med min rygg sedan dess. Först var det pinsamt med finnarna, och sedan med ärren. Funkar på vintern när ryggen är vit, då syns det ju inte, men det är ju på sommaren man vill vara mer avklädd på iaf. Dessutom hade en underbar barndomsvän charmen påkopplad vid ett tillfälle och frågade vad det vita på ryggen var. Ärr svarade jag sanningsenligt. Han, puckot, svarade då "men ha på dig en tröja för då" (en varm sommarkväll). Tack för den puffen i självförtroendet!
    Och då på bröllopet. Kommer ha brun rygg, axelbandslös vit klänning och stå med ryggen mot gästerna hela vigseln. Så jag kommer ha utsläppt hår och slöja. Jag kommer inte känna mig bekväm annars, ifall nu någon ser mina vita ärr (som man kan försöka sminka bort) och tänker på detta... Så synd, men det får bli så. Kommer inte känna mig bekväm för fem öre annars.
  • bumbibjörn

Fy känner så väl igen mig i de du skriver... De bra dagarna känner jag att jag duger, men långt ifrån alla dagar e ju bra dagar:) svårt de där m bruden står i centrum o de sånt stort fokus på henne o hennes utseende. Man vill känna sig vacker på sin stora dag! Toksvårt!!! Jag försöker fixa sånt som jag e missnöjd m eller gömma... Hemsk nagelbitare o har alltid skämts så över mina händer. Bröllopet hoppas jag ska va de som gör att jag slutar slutar en gång för alla. Har längre naglar än jag nånsin haft o har precis varit på Apoteket o shoppat loss. Så nu j-vlar ska jag ha snygga naglar på mitt bröllop!! Om man e missnöjd m armarna e ju inte lika lätt att fixa;) bolero känns kanske inte som ett alternativ om de e varmt..dina nära o kära tänker o ser säkert inte dina komplex angående dina armar! Sitter nog mest i ditt huvud... Vikten e alltid ett dilemma..har själv gått ner massa i vikt men har en 5-10 kilo kvar innan jag e i mål! Vissa gånger känner jag nöjd när jag ser mig i spegeln andra gånger absolut inte. Vill ju känna mig 'smal' o vacker, men de e svårt! Kommer alltid vara lite 'rund' men de e ok. Vill att folk ska tycka jag e en snygg brud, inte tänka att ja hon har gått ner i vikt men skulle ha behövt gå ner mer för att passa i sina bröllops känning! Skitsvårt! Tror iaf att jag kommer kännamig fin på min stora dag, har en super fin bröllops känning o de e ju inte varje dag man har en sån så bara där kommer jag nog känna mig fin! Sedan kommer jag bli sminkad o fixa bröllopsfrisyr o detta lyx händer ju aldrig, så de kommer nog att få mig att känna mig snyggare! Tror du inte att m klänning på frisyr o smink så kommer du känna dig fin??? Försöker oxå tänka positivt, va e de jag e nöjd m?? tänk på detta istället för som i mitt fall den tjocka magen o tjockisen o fokusera på ögonen som faktiskt e fina. Håret ja de kommer va skitsnyggt omöehängena... Tänkte att jag skulle be fotografen ta kort som e smickrande...o sånna som jag kan ha öppe på vägen o tycka att vi va ett stiligt brudpar. Din blivande kanske kan hålla om dig så att armarna som du inte gillar syns. Att ni tar kort när ni kramas o hans ansikte syns men ditt bakhuvud o din frisyr. Om jag får till mina naglar vill jag gärna ha kort på våra händer o ringar! Finns så mycket skoj fotografen kan hitta på, självklart tänkte vi ta några traditionella bilder oxå. Styrkekramar till dig i du inte ensam!! Fråga din blivande va han gillar hos dig o de ska gälla utseende. Detta kanske kan bli något som du kan fokusera på istället för de negativa sidorna som du har hackat upp dig på

• Anonym

Jag gillar din inställning kattpoet!!!
    Helt rätt tankesätt! Och det viktiga är inte hur man ser ut utan det som man utstrålar! Det lyser igenom allt. Ni vet de där människorna som e så snygga tills de öppnar munnen??? Eller bara tittar på en. Helt plötsligt upptäcker man att de inte är så vackra. Sen finns det de som ser rätt så alldagliga ut tills de öppnar munnen och man liksom fångas av deras inre skönhet!!!
    Så mitt tips är: Hitta något eller några saker som du tycker om med dej själv o jobba ifrån det!

Detta kanske låter jättelöjligt men jag har alltid tyckt att jag ser tråkig ut men upptäckte att på nått foto så såg jag rätt så bra ut( enligt mej själv då!)
    Så jag övade lite på just det leendet så jag kunde känna mej bekväm om det var så att någon skulle slänga upp en kamera framför mej!

Men det viktigaste kommer innifrån!
    Hoppas att du får en underbar dag!
    Kramar

• Chicita

Jag hatar att vara med på kort...
    Jag verkligen HATAR det...
    Speciellt som jag har gått upp ca 40 kilo sen jag var frisk för sista gången (många år sen). Och jag redan innan det gärna gömde mig när det kom en kamera förbi.
    Jag har varit så mobbad i skolan att jag försökte ta livet av mig 3 ggr innan jag ens hade kommit upp i 5:e klass...
    Och jag mobbades för mitt utseende - eftersom jag hade en bra hjärna.
    Barn tål inte när någon kommer utifrån och kan mer än dom och dessutom pratar annorlunda dialekt (upptäckte jag)...

Hur som helst så vet jag att en proffsfotograf kan locka fram vinklar som är smickrande för en, en sminkös kan förstärka vackra drag och tona ner dom mindre vackra, kläderna kan göra väldigt mycket för figuren och lyckan man känner när man ser sin blivande kan förvandla den fulaste ankunge till den vackraste svan.
    Så om man lägger samman allt detta så kan det inte misslyckas.

Så jag är inte alls orolig för fotografierna.
    Om jag inte gillar hur jag ser ut i klänningen så kommer jag ju inte sätta ett sånt kort på väggen, utan då blir det en närbild på händer och ringar eller liknande...
    Och jag väljer ju vilka bilder jag skickar ut till släkten Flört
    Av egen erfarenhet vet jag att hur många kort vi än tar på andras bröllop så är det sällan något som kommer längre än till en CD-skiva som sen hamnar i byrån... Inte skriver jag ut deras bilder och visar upp för allmänheten liksom. Och om något hamnar på Facebook så är det ju mest deras vänner (som inte känner mig) som ser korten. Och har vi några gemensamma vänner så var dom säkert på bröllopet och vet hur det såg ut IRL...

Att träna på positivt tänkande som Kattpoet föreslår är något för livet både före, under och efter bröllopet.
    Nästan allt har någon positiv sak bara man letar efter dom

Svar på tråden Ser inte hur jag ska kunna känna mig vacker på bröllopsdagen