• S och F

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Har sett att ganska många fotografer erbjuder att följa med brudparet hela dagen, eller i af ca 10 timmar. Det låter såklart fantastiskt, men oxå galet dyrt!
    Är det någon som har haft detta, och vad betalade ni? Stor eller liten stad?

• Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?
  • Pinkgrape

Vi hade en fotograf under ca 7 timmar och hon tog 500kr ;P För någon annan kanske inte våra bilder duger alls, men vi är jättenöjda. Hon är gymnasieelev och går en media-journalistisk utbildning (tror jag) och det var hennes första bröllop.

Många tycker säker det är värt de gigantiska (i mina ögon) summorna för en proffsfotograf under så många timmar, men vi ville inte alls spendera någon förmögenhet på fotograf. Vi hade/har inte heller pengar till det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • S och F

Åh, vilken lyx.. Känns dock inte som att 500 kr är det genomsnittliga priset.. ;)
    Men era bilder är kanonfina i af, så ni ska vara stolta över kapet! =)

• jkbr

lite billigare fotografer ligger på ca 10000 för 6-8 tim har jag sett (dom bästa från 20000 och upp)
    vi betalade 6500 för 3 tim för 8000 fotade hon 6 tim ( vi fick ca 250 bilder)
     Jag var ganska prismedveten när jag letade fotograf och det ångrar jag nu, jag hade gärna betalat några 1000 till och fått mer och bättre det är verkligen värt det!  Titta på olika portfolie och gämför

• TheD

Vi hade heldag dvs 8 timmar och i priset ingick Limousinen. Vi betalade 7000:- och den personen skulle lätt kunna ta 15000:- Så vi är JÄTTENÖJDA med allt! Bildern ablev mycket bra/fina :D

20.000:- är löjligt dumt! Jag har inte sett många portfolien där det priset väger upp kvalitetn på bilderna....tyvärr.

• rollei

Sjutusen för en heldag luktar svartjobb, det är ju inte bara under bröllopsdagen fotografen jobbar.

• Pinkgrape
    S och F skrev 2011-08-18 19:58:24 följande:
    Åh, vilken lyx.. Känns dock inte som att 500 kr är det genomsnittliga priset.. ;)
    Men era bilder är kanonfina i af, så ni ska vara stolta över kapet! =)
    Haha nej, precis, men jag ville som poängtera att det behöver inte alltid kosta skjortan att ha någon som fotar. Det beror ju dock säkerligen på hur kräsen man är själv också som sagt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • JNT

Har fått priser från några fotografer här i Småland. Den billigaste tog 11 000:- för en heldag, medan den dyraste låg på 20 000:-, så det verkar kunna variera en hel del.

Vi har bestämt oss för att anlita fotograf för vigseln och gratulationerna efteråt, + att vi tar porträtt före vigseln. Detta kostar 5 500:- inklusive reseersättning. Under resten av dagen ska vi be en kompis kompis som är lite hobbyfotograf att ta bilder. Känns som ett ganska bra upplägg! :)

• Event killen

Det ni glömmer är ju vad får man för pengarna ....

Vad ingår mm pengarna/priset på varan är ju inte relevant i frågan !!

den fotograf som är dyrast så kan det ingå ett lyxig fotobok tackkort canvas mm

och den biligare så ingår inget extra alls !!

i detta forum är det sånt fokus på just prislappen men inte på vad som ingår..

Jag tror att prislappen på just fotografer kommer att gå ner en heldel i framtiden då det finns förmånga fotografer som starar firmor och fotograferar mest för nöjes skull  .. jag har vänner  som är just bröllops fotografer och alla har en märkbar minder bokade jobb och förfrågningarna är inte alls så många som dom har varigt tidigare år..

Lycka till !!
    EK 

• Nudax

Vi ska "anlita" en vän =) Han är väldigt intresserad av foto och därmed självlärd och duktig. Har fotat mycket på bröllop, fester, naturen etc förut. Från hans sida så ställer han upp "för en pizza och en öl" som han säger =P Men vi kommer att ge honom en tack-gåva, så låt säga 500kr? Han kommer dock inte följa oss hela dagen. Han fotar oss före vigseln samt fotar dukningen, vigseln, brudskålen. Efter det blir det vanliga hederliga festbilder tagna av alla gäster (eftersom vi vill att han ska få vara en vanlig gäst efter det) .

• TheD
    rollei skrev 2011-08-18 21:29:42 följande:
    Sjutusen för en heldag luktar svartjobb, det är ju inte bara under bröllopsdagen fotografen jobbar.
    Du har otroligt fel lilla du.
Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?