• Jag han

Visa era bröllopstårtor! :)

Är lite nyfiken på vad alla ni gifta har haft för tårta. Lägg gärna in en bild och skriv vad det var för smak så jag får dreggla lite ;)

Vår var en moussetårta med smak av vit choklad och passionsfrukt.

• Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)
  • Emma84
    Dannedo skrev 2012-02-22 00:41:00 följande:
    Emma84: Jag har alltid trott tvärtom, att det är operatårtan som har hallonsylt! Den brukar ju ha rosa lock... Måste undersökas!
    Nix! Inte här där jag bor iallafall, jag arbetar på ett av stans populäraste kondotorier (som även fått utmärkelsen "Ett av Sveriges bästa kondotorier" flera år i rad)
    Vad det är för färg på marsipanen spelar ingen roll (här), utan det är fyllningen. Opera = utan sylt. Prinsess = med sylt!
    Och jag påpekar ännu en gång: så är det här där jag bor.  :-P
    Det kan säkert vara annorlunda på andra delar av Sverige, allt annat brukar ju vara det
  • Guffi
    Emma84 skrev 2012-02-22 08:31:25 följande:
    Nix! Inte här där jag bor iallafall, jag arbetar på ett av stans populäraste kondotorier (som även fått utmärkelsen "Ett av Sveriges bästa kondotorier" flera år i rad)
    Vad det är för färg på marsipanen spelar ingen roll (här), utan det är fyllningen. Opera = utan sylt. Prinsess = med sylt!
    Och jag påpekar ännu en gång: så är det här där jag bor.  :-P
    Det kan säkert vara annorlunda på andra delar av Sverige, allt annat brukar ju vara det
    Fast det kan ju jag tycka är lite konstigt... Om jag beställer en operatårta i malmö eller i happaranda så ska det ju vara samma tårta..

Om jag beställer prinsesstårta till mitt bröllop så är det ju det jag vill ha (med sylt), inget annat... En semla är ju en semla oavsett var i landet jag befinner mig Flört
  • Guffi

Wikipedia är bra ;)

En prinsesstårta är en tårta som är gjord av tårtbotten, vispad grädde, vaniljkräm, glasskräm och överdragen med marsipan. Marsipanöverdraget är normalt grönt med ett tunt lager florsocker ovanpå och tårtan är ofta dekorerad med en röd marsipanros eller liknande.

Ursprungsreceptet härstammar från Prinsessornas kokbok från 1930-talet som utgavs av en hushållslärare, Jenny Åkerström som undervisade fina flickor på Östermalm. Bland dem fanns prinsessorna Märtha, Margaretha och Astrid (döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg). I boken heter tårtan "Grön tårta" men den fick sedan namnet "prinsesstårta" eftersom prinsessorna sägs ha varit speciellt förtjusta i den. [1]

En riktig prinsesstårta innehåller inte sylt och har grädde (ej tårtbotten) närmast marsipanlagret. En "prinsesstårta" med sylt i botten och rosa marsipan är egentligen en operatårta.[1]

Varianter med andra färger på marsipanöverdraget kallas ofta prinstårta eller ibland även Carl-Gustav tårta (gult marsipanöverdrag) och operatårta (rött/rosa marsipanöverdrag).

En groda är en bakelse som (förutom lite smörkräm) är ett slags liten prinsesstårta dekorerad att likna en grodas ansikte. Ett snitt i marsipanen blir till mun.

År 2004 instiftade organisationen Sveriges bagare & konditorer "Prinsesstårtans vecka" sista veckan i september.[2].

• TheD
    Emma84 skrev 2012-02-22 08:31:25 följande:
    Och jag påpekar ännu en gång: så är det här där jag bor. :-P
    Har aldrig hört något annat heller :D en princesstårta utan sylt.....ja det är ju ingen princess ;) haha
  • TheD

En riktig prinsesstårta innehåller inte sylt och har grädde (ej tårtbotten) närmast marsipanlagret. En "prinsesstårta" med sylt i botten och rosa marsipan är egentligen en operatårta.[1]

Oj, vad fel!!!! För det första så är sylten överst i princess... kräm, sylt och sen grädde (om man nu vill ha det--usch)

• Emma84

Ja, som sagt - det är säkerligen olika överallt!

• 070831

vi har hittat vår tårta och den är beställd vi ska ha hallon mousse istället  det var citron när jag fann den

ska ha tillhörande cupcakes oxså :)
  • Protexblue

Är det någon som har sett en tårtdekoration där mannens hår är långt? Eller är de någon som vet hur man kan lyckas göra en dekoration själv?  =)

• malin martin

Här kommer nu en bild på våran tårta ... fick tidigare i tråden tips på en fin toppdekoration. Det är chokladbotten, blåbärsmousse, hallonmousse. 

Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)