• Naive

September 2012

Hej alla glada!  

Efter en snabb check här på forumet ser jag att det inte finns någong tråd för spetember2012 än! (rätta mig om jag har fel?)

Så nu tycker jag att vi kör igång en. Ös på brudar, allt från hur ni planerar, färger, klänningar, smink, hår, skor etc! 

Bara ett endaste litet år kvar!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 17:28
    Hej alla glada!

Efter en snabb check här på forumet ser jag att det inte finns någon tråd för september 2012 än! (rätta mig om jag har fel?)

Så nu tycker jag att vi kör igång en. Ös på brudar, allt från hur ni planerar, färger, klänningar, smink, hår, skor etc!

Bara ett endaste litet år kvar!

• Svar på tråden September 2012
  • Sarus

Blev lite stressad över catering men nu är en förfrågan skickad till det stället vi tänkt oss. Hoppas det inte blir för dyrt!

Vi tänket åka till Tyskland i sommar och handla till festen. Några förslag på goda viner röda och vita som inte är allt för dyra?

• Pyttsan
    Sarus skrev 2012-03-21 14:06:34 följande:
    Blev lite stressad över catering men nu är en förfrågan skickad till det stället vi tänkt oss. Hoppas det inte blir för dyrt!

Vi tänket åka till Tyskland i sommar och handla till festen. Några förslag på goda viner röda och vita som inte är allt för dyra?
    Finns ju så många! Vad ska ni äta? :)
  • Sarus

Vi ska ha filé buffé;

Grillad kycklingfilé, fläskfilé och oxfilé, Cowlslaw, Grekisk bondsallad, Blandsallad, Bearnaisesås, Aioli, BBQ-sås, Potatisgratäng / klyftpotatis, Nybakat bröd och smör

efterrätten blir; Mjölkchoklad och bailyspannacotta med passionsfruktsgelé och färska bär

Först kommer vi ha tre olika snittar men till det ska vi servera champange eller ja Asti för det tycker jag är gott :)

Har fått svar från catering nu så blir väl till 80% chans detta

Så föreslå gärna dricka både till buffén och efterrätten. Jag är så kass på sånt!

• thessan

Skrev in oss som nu tillkommit. Hoppas det är ok.

Sifirisen: 1/9 Halmstad
    MalinH84: 1/9 Västerås
    Tufvalisa: 1/9 Vetlanda
    Cosy: 1/9 Skövde
    Ungbrud: 1/9 Stockholm
    Sarus: 1/9 Torsås
    EmlizPemliz: 1/9 Karlskrona
    Mary12: 1/9 Jönköping
    Ninalainen 1/9 Halmstad
    Sirenne: 1/9 Enköping

Thessan : 1/9 Stockholm
    xelina: 8/9 Ellinge slott
    Fjärilen:8/9 Toscana

Bellathebau: 8/9 Linköping
    Naive: 14/9 Zürich
    Purpleflower: 15/9 Borås
    Protexblue: 15/9 Karlstad
    Pörcy: 22/9 Västerås
    brud201209: 22/9 Alnö (ö utanför Sundsvall)
    Lodjuret: 22/9 Stockholm
    Censson:22/9 Skåne Tranås
    Pulmonate: 18/8 Lago di Garda, Italien.
    DestinyD: 29/9 Stockholm
    YouandMe: 29/9 Norrköping
    Mela01: 29/9 Upplands Väsby
    Frida82: 29/9 Karlstad
    Anny: 29/9 Jönköping
    Jeth: 15/9 Hudiksvall
    smulanjuli 8/9 Vetlanda

• Pyttsan
    Sarus skrev 2012-03-22 13:35:31 följande:
    Vi ska ha filé buffé;

Grillad kycklingfilé, fläskfilé och oxfilé, Cowlslaw, Grekisk bondsallad, Blandsallad, Bearnaisesås, Aioli, BBQ-sås, Potatisgratäng / klyftpotatis, Nybakat bröd och smör

efterrätten blir; Mjölkchoklad och bailyspannacotta med passionsfruktsgelé och färska bär

Först kommer vi ha tre olika snittar men till det ska vi servera champange eller ja Asti för det tycker jag är gott :)

Har fått svar från catering nu så blir väl till 80% chans detta

Så föreslå gärna dricka både till buffén och efterrätten. Jag är så kass på sånt!

Svårt att veta vilken den övervägande smaken är på den menyn, men till grillat passar ofta viner som är ekfatslagrade, det gäller både vita och röda. Till en buffet skulle jag välja nån druva som är lite av ett "säkert val" och  välbalanserad. Shiraz eller cabernet sauvignon är enkla röda viner som de flesta gillar, det är ganska vanligt att man blandar dessa två druvor också. Jacobs creek är ett australiensiskt exempel. Australiensiska viner kan också generellt passa bra till grillat, då BBC praktiskt taget är deras nationalrätt! :) 

"Säkra" druvor på vita sidan skulle kanske kunna vara chardonnay eller chablis. 

Köp några flaskor och prova! Glad Ett av mina favoritviner till dessert är moscatel oro från Torres. Kan serveras både sval och lite uppvärmt. Och så ÄLSKAR jag punsch, så det ska vi ha!
  • Pyttsan

Har bara fått in en offert hittills och det blir för dyrt. Ska träffa dem imorgon och diskutera, hoppas vi kan få ner det något! och förhoppningsvis svarar de andra också snart, så kan man jämföra lite. 

• Naive
    thessan skrev 2012-03-22 22:31:09 följande:

Skrev in oss som nu tillkommit. Hoppas det är ok.

Pulmonate: 18/8 Lago di Garda, Italien. 
    Sifirisen: 1/9 Halmstad
    MalinH84: 1/9 Västerås
    Tufvalisa: 1/9 Vetlanda
    Cosy: 1/9 Skövde
    Ungbrud: 1/9 Stockholm
    Sarus: 1/9 Torsås
    EmlizPemliz: 1/9 Karlskrona
    Mary12: 1/9 Jönköping
    Ninalainen 1/9 Halmstad
    Sirenne: 1/9 Enköping
    Thessan : 1/9 Stockholm
    xelina: 8/9 Ellinge slott 
    Fjärilen:8/9 Toscana
    smulanjuli 8/9 Vetlanda '
    Bellathebau: 8/9 Linköping
    Naive: 14/9 Zürich 
    Purpleflower: 15/9 Borås 
    Protexblue: 15/9 Karlstad 
    Jeth: 15/9 Hudiksvall 
    Pörcy: 22/9 Västerås 
    brud201209: 22/9 Alnö (ö utanför Sundsvall) 
    Lodjuret: 22/9 Stockholm 
    Censson:22/9 Skåne Tranås 
    DestinyD: 29/9 Stockholm 
    YouandMe: 29/9 Norrköping 
    Mela01: 29/9 Upplands Väsby 
    Frida82: 29/9 Karlstad 
    Anny: 29/9 Jönköping 

Wow, vi börjar bli riktigt många nu! Vad roligt! 

Här går planerna framåt, ska precis beställa lite smågrejer på ebay till en bråkdel av vad de skulle kosta i butik här. Yay! 
  • MalinH84

Ja, nu börjar vi bli riktigt många =) Själv har planerandet stått still ett par veckor pga massor med jobb och lite en resa till Åre. Men nu är det dags att ta tag i saken. I helgen måste jag komma igång med inbjudningarna så att de kommer iväg snart, har satt till påsk som sista deadline. Vet att det är ganska tidigt med tanke på att vi gifter oss först i september, men tiden rullar på. Är nog mest för vår bestmans skull, han måste ta tag i svensexan ganska snart i och med att min m2b har fått nytt jobb och börjar med 5 veckors utbildning/kick-off i Indien i juli/aug, så svensexan måste ju bli av i maj/juni. Vet inte riktigt hur jag ska klara mig så länge utan honom, har aldrig varit ifrån varandra så länge! Kanske är nyttigt såhär innan bröllopet =)

Klänningen är iaf äntligen hemma! Och imorgon ska jag iväg och träffa en av mina tärnor och se på hennes klänning som hon sytt upp i thailand. Hon är lite nervös för att jag inte ska gilla den, men det har jag svårt att se att jag inte skulle göra! Skulle jag hata den har hon lovat att köpa en ny! Hur gör ni andra med tärnklänningar, ska alla ha likadana eller ska de ha olika? Eftersom mina tärnor är väldigt olika som personer så har jag bestämt att de ska ha olika, så länge de är blåa allihop. Tror alla tre drog en lättnadens suck när jag sa det, då de nog var lite stressade över att fixa dem (särskilt iom att en precis fått barn och en annan är gravid, kropparna är därmed inte som de kommer vara i sept). Ska iaf bli jätteskoj att se klänningen imorgon!

Och så ska vi i helgen och kolla på ringar åt mig. Har bestämt mig för hur jag vill ha den, en solitärring förmodligen klassisk modell. Tydligen funkar den dock inte med min förlovningsring (den kommer slita mot förlovningsringens ena sida), så funderar på att ha förlovningsringen på andra ringfingret, tror ni det funkar? Eller så tar jag en med bara 4 kanter, de är fina också och funkar tydligen mot andra ringar. Har dock det jobbiga problemet att min m2b vill att jag ska ha en stor diamant medan jag själv nog vill ha en lagom... får se om jag lyckas övertala honom annars får jag väl ta en större, kommer nog vänja mig vid det också =)

Nä, nu har jag fått skrivit av mig! Ha en trevlig helg allesammans!

• Naive

Malin:
    Jag ska också pyssla ihop injudningarna nu. Efter många prototyper och finjusteringar har vi äntligen enats om vad vi vill ha! :) 

Jag har sagt åt mina 2 tärnor att de får ha på sig precis vad de vill, så länge det är klänningar. :) Mig stör det inte att de kommer ha olika färger och stilar på sig, jag har ju ändå valt personerna just p.g.a. de är så olika. Ska se till att M2B best men också har olika slipsar etc... Ju mer färg desto bättre! 

Hoppas att din M2B inser att du vill ha en lagom diamant, det är ju ändå DU som ska bära den utan att behöva bli nojjig, slå i den, och ha den i vägen etc...  

Hoppas du får en skön helg du med!  

• MalinH84

Naive:
    Vad härligt att höra att ni kör på färg och vad alla själv vill ha. Tycker de flesta man pratar med vill att alla ska ha helt lika. Och jag håller med dig - har ju valt mina tärnor för de fantastiska tjejer de är och att jag är så glad att de finns i mitt liv. Vill ju att de ska vara med mig hela dagen, det är inte klänningarna de har på sig som är viktigt. Dock har ju jag ändå sagt blått, vilken nyans som helst! Men skulle någon komma och fråga om någon annan färg skulle jag nog inte ha något emot det! Vi hade tänkt likadana slipsar också, men kanske man ska tänka om även där, får se hur vi gör!

Jag tror min m2b tror att jag vill ha en liten mindre diamant pga priset, han vill inte att jag ska ta en billigare för att den är billigare. Men för min del har det inte med det att göra alls. Men jag har bara tittat själv i butiker tidigare och tillsammans med honom på internet, så blir nog bättre när vi får gå tillsammans. Jag vet att han kommer bli nöjd vad jag/vi än väljer!!!

Lycka till med inbjudningarna!

Svar på tråden September 2012