• Fröken Emma

    Höll din budget?!

    Vi har gjorten budget på 75 000:- 65 gäster buffe
    klänning 5000, ringar 5 000
    frisör o florist i släkten
    fotograf 3 000
    skor, dekorationer mm

    Hela tiden kommer jag på nya saker jag vill ha, bordsdekorationer, stolsöverdrag. material till lekar, lådor till toaletterna med bra att ha saker till gästerna
    Små presenter på rumet när dom chekar in. såpbubblor, m mm

    Gästerna står för egen resa och övernattning.

    Men det känns som om jag har glömt nått viktigt. Men vad?

    Så snälla hjälp mig o berätta vad ni missade!
    ELLER vad som gjorde att ni "fick pengar över".

  • Svar på tråden Höll din budget?!
  • Kattpoet

    Ja vi höll budgeten på 10 000 kr, vi  gick till och med under och då har vi även räknat in cateringen vi fick som present av hans föräldrar, så även med den så gick det på mindre än 10 000 kr.

    Vi skrev en lista på vad vi behövde, vad som var drömmar  och vad vi ville uppnå  och sedan planerade vi helt ifrån  hur mycket saker och ting fick kosta, vi hade inte lyxen att lägga ut mer än 10 000 kr  och dessutom ansåg vi att vi inte ville start vårat liv tillsammans skuldsatta.

  • Nudax
    lii1 skrev 2011-09-11 09:35:42 följande:
    Oj vilka kosnader ni har lagt på era bröllop,jag räknade bara lute smått på va mitt skulle ev kunna kosta,då var de inte ens hälften av de ni skriver,jag räknade ut lite snabbt vad man kunde lägga alltså som lägsta belopp då fick ja till 14000 kr bara jag är visserligen utbildad damskäddare så klänningen kommer inte kosta mej mycket alls,men just nu går ja inte i dom tankarna då ja igår var o hjälpte till me just klänningen. Men hade då endast fått 7dagar på mej att fixa klänningen då de var svårt för brudparet att hitta något som passade just i storleken.
    Det beror ju helt på vad man tänkt ha för bröllop. Det går ju i stort sett att gifta sig gratis, om man vill det.
  • Nudax
    Kattpoet skrev 2011-09-11 11:33:14 följande:
    Ja vi höll budgeten på 10 000 kr, vi  gick till och med under och då har vi även räknat in cateringen vi fick som present av hans föräldrar, så även med den så gick det på mindre än 10 000 kr.

    Vi skrev en lista på vad vi behövde, vad som var drömmar  och vad vi ville uppnå  och sedan planerade vi helt ifrån  hur mycket saker och ting fick kosta, vi hade inte lyxen att lägga ut mer än 10 000 kr  och dessutom ansåg vi att vi inte ville start vårat liv tillsammans skuldsatta.
    Vi har tänkt lite likadant, men har mer (c.a. 36.000) som vår smärtgräns. Men hur kom ni undan med 10? Bara catering har vi insett är svårt att få för under 130kr/person... Så vi kommer att laga bufématen själva istället för att komma ner till nästan halva priset av det. Men ni kanske hade lite färre gäster då? vore toppen med lite tips för någon som kom under 10,000 då vi helst inte lägger 36 heller. (Vi gör inbjudningskort, festhäften etc allt själva, skriver ut på jobbet, vi köper billiga dekorationer/dukar etc på ebay osv... det som kommer att kosta mest för oss är lokal, mat + alkohol, kläder och porslin (talltikar, glas, bestick etc).
  • Kattpoet

    Bestick, porslin ingick i hyran av lokalen, sådant kollade vi upp så vi inte behövde hyra.  Vi hade betalbar vare vi ville eller inte eftersom det  kostar skjortan att få servera alkohol utanför hemmet till gäster  i Skottland. Spriten är billig men tillståndet är apdyrt.
    Klänning, jag fick ha en gammal klänning eftersom jag svällde upp pga allergier, annars kostade min klänning 200 kr  och makens kläder hyrdes för 500 kr. Tårtan och fikat efte rmaten gick på 500 kr eftersom jag och styvdottern bakade allt.

    Det som var dyrast för oss var den borgliga vigsel i Skottland, den var jättedyr men värt allt.

    Vi hade inget färgtema, blommorna var plockade i by, det var fint utan perfekt  färgmatching och vi hade plockat bort allt onödigt  "favours, toalettkorgar och allt sådant.  

    Visserligen hade vi plopp och kexchoklad som vi matade byns barn med, vet ej vem av de svenska gästerna som hade det med så de har jag inte räknat med i det hela. 

    Och vi hade inte mer än 10 000 kr,  det fanns inget om vi inte ville offra våran framtid tillsammans och framtiden var det viktiga för oss, inte en dags fest. 

  • Nudax

    Tack för svaret Kattpoet =) Vi ska inte heller ha toalettkorgar, favors eller nått sånt. Vi har färgtema, men det är inte bara för att det ska se enhetligt och fint ut på dukningen utan också mycket för att underlätta för oss att budgettshoppa redan långt i förväg. Hittar vi t.ex. ljushållare i rätt färg för 2kr/st så behöver vi inte fundera så mycket utan vet att de kommer att passa in. Vi kommer inte heller beställa blommor utan ska plocka vilda + ormbunkar att ha som buketter.

    Det som jag kan se kommer kosta oss mer är "lokal" då vi har valt att vara i min barndomsträdgård. Där förlorar vi direkt möjligheten till porslin som ingår... vill gärna ha enhetligt porslin... Vi kommer också köpa partytält för att slippa oroa oss för regn då inte alla gäster får rum i Pappas hus. Sen kommer våra kläder kosta mer än era. Så det är väl där vi drar iväg då. (dock har jag tänkt sälja min klänning direkt efter så vi får ju tillbaka lite)

    Vi tänker lite som er, att en dag inte får kosta mer än vi kan lägga. En del som tar lån för att kunna ha bröllop tycker jag tänker lite galet, men alla får ju göra som de vill =) Vi ska inte gifta oss än på ett bra tag så vi sparar nu undan lite varje månad för att klara vår gräns då ingen av oss har några stora sparkonton sedan innan eller så.

  • Iseika

    Vi budgeterade för ca 40' och hamnade också någonstans däromkring.  Vi hade 40 gäster som inhystes i en skolmatsal som vi piffade till och som fick äta mat från en cateringfirma som var fenomenala och väldigt billiga. 

  • Kattpoet

    Nudax, vi hade bara officellt varit ihop i fem månader när vi gifte oss och vi hade inga stora summor att spara undan till bröllopet,  han hade fått lite extra pengar och vi hade en enda möjlighet att gifta oss och flytta ihop.  Vi var ju i två olika länder. Så vi tog den.

  • SnartFruSir

    Vi tyckte det var bättre att räkna högt än lågt. Så en ursprunglig budget var på 100 000 kr för ca 100 gäster. Sedan gick vi (jag) också in i bröllopsvärldens underbara värld och då var vi istället uppe på 127 000 kr.

    Någonstans på vägen så lär man sig ändå att prioritera. Så vi tog bort godisbuffén, RR-transporten, hotelsviten med jacuzzi på rummet och köpte istället lösgodis i en stor skål (i baren), åkte med en Cheva från -55 och bodde på 5-stjärnigt hotell i Göteborg för mindre än hälften av ursprungliga hotellrummet.

    Sådana grejer gjorde att vi landade på 93 000 nu. Men då ville vi ha 3-rätters middag med alkohol, fri bar och bjuda många gäster. Jag ville även göras i ordning hos "min" frisör som är fantastiskt duktig, men tar också bra betalt för det. I slutänden blev vi 85 st, då några tackade nej pga utlandsvistelser och förlossningar... Det påverkade också priset på mat och dryck osv.

    Om ni vill bjuda på alkohol så är ett tips att åka ner till Tyskland (förtsatt att inte bensinkostnaderna blir för dyra). Vi köpte all alkohol till både fest och middag för ca 10 000 kr. (Så här i efterhand så gick det heller inte åt så mycket som vi trodde, men det är en annan historia) och sedan betalade vi två i serveringspersonalen lite extra så att de även arbetade kvar som bartendrar. Hade vi köpt motsvarande mängd på systemet så hade det kostat runt 25-30 000 kr.

    Jag köpte även tyg på Ellos och sydde egna tygservetter och dukar till borden. (Ellos har ju rea och erbjudande titt som tätt så jag väntade till jag fick 50% på tyget som var vit halvpanama som verkligen rekomenderas!) Tror jag kom ner på ca 1,8 kr st för servetterna och det är väl (?) billigare än vad Dunis dyrare papperservetter kostar. En tvätt senare har jag dessutom servetter att låna ut, ha på dop och fina middagar i framtiden. Men det tog mig och min kära mamma ungefär 30 timmar tillsammans att få klart. Så ge er inte in i sånt här om ni inte känner att ni har tid :)


  • Fröken Emma

    Hallå.
    Det var inte meningen att det skulle bli tävling här om vem som hade lägst budget!!!
    Det är väl inga konstigheter att klara sig under 10 000 om man vill ha det i en matsal med få gäster osv.

    Vi ska ha det på en Ö. Ett litet mer svårbudgeterat då vi ska ta med oss all dricka, förrätt, kött till varmrätt och göra egen vickning.

    Igår var vi i skogen o plockade 60 l kantareller. Så det räcker till förrätten för 70 personer (smörstekta kantareller på bröd) o dessutom lite till oss själva;)

    Sen kommer jag göra som SnartFruSir.
    Sy egna servetter som jag sedan lämnar in till ett klädtryckeri, som även broderar, för att få dit gästens namn. Använder sedan servetten som bordsplacering OCH en present att ta med sig hem :)

    Köttet vi tar med oss är ett vildsvin, som ska rökas i förväg och sedan värmas över öppen eld.
    Vickning ska vi göra janson dagen innan, serveras med hårt bröd o smör o öl.

  • SnartFruSir
    Fröken Emma skrev 2011-09-12 09:38:11 följande:

    Hallå.
    Det var inte meningen att det skulle bli tävling här om vem som hade lägst budget!!!
    Det är väl inga konstigheter att klara sig under 10 000 om man vill ha det i en matsal med få gäster osv.

    Vi ska ha det på en Ö. Ett litet mer svårbudgeterat då vi ska ta med oss all dricka, förrätt, kött till varmrätt och göra egen vickning.

    Igår var vi i skogen o plockade 60 l kantareller. Så det räcker till förrätten för 70 personer (smörstekta kantareller på bröd) o dessutom lite till oss själva;)

    Sen kommer jag göra som SnartFruSir.
    Sy egna servetter som jag sedan lämnar in till ett klädtryckeri, som även broderar, för att få dit gästens namn. Använder sedan servetten som bordsplacering OCH en present att ta med sig hem :)

    Köttet vi tar med oss är ett vildsvin, som ska rökas i förväg och sedan värmas över öppen eld.
    Vickning ska vi göra janson dagen innan, serveras med hårt bröd o smör o öl.


    Transport av gästerna t/r kanske kan vara bra att ta med i beräkningarna då. Och även transport av allt annat. :)
  • Kattpoet

    Fröken Emma, 1 vi var inte  i en matsal, vi var i Morrison Duncan hall, vilket  är byn samlings lokal,  är otroligt vacker  och hade både scen, bar och  stora fönster och  kostade så lite eftersom min make föräldrar tillhör byn. Eftersom allt som rör byn sker här så finns allt som behövs för att ha fester, middagar, byråd och barntimmar , hela byn har gått ihop för att ha denna lokalen så fin.

    2. Jag börjar tröttna på att få gnäll för att jag hade ett bröllop under 10 000 kr.  För oss , i min lilla fattiga värld  är 10 000 kr något  jag inte kan spara ihop på ett år, det går inte, det finns inte  800-900 kr  över varje månad att lägga undan.  För mig är 10 000 kr en förmögenhet. Och  det är många brudar som sitter med 10 000 kr och säger att de kan inte gifta sig för  kostanden idag för ett bröllop är runt 25000- 35000 kr. Vill du att jag ska ljuga och lägga till en nolla?

  • Fröken Emma
    Kattpoet skrev 2011-09-12 09:53:14 följande:
    Fröken Emma, 1 vi var inte i en matsal, vi var i Morrison Duncan hall, vilket är byn samlings lokal, är otroligt vacker och hade både scen, bar och stora fönster och kostade så lite eftersom min make föräldrar tillhör byn. Eftersom allt som rör byn sker här så finns allt som behövs för att ha fester, middagar, byråd och barntimmar , hela byn har gått ihop för att ha denna lokalen så fin.

    2. Jag börjar tröttna på att få gnäll för att jag hade ett bröllop under 10 000 kr. För oss , i min lilla fattiga värld är 10 000 kr något jag inte kan spara ihop på ett år, det går inte, det finns inte 800-900 kr över varje månad att lägga undan. För mig är 10 000 kr en förmögenhet. Och det är många brudar som sitter med 10 000 kr och säger att de kan inte gifta sig för kostanden idag för ett bröllop är runt 25000- 35000 kr. Vill du att jag ska ljuga och lägga till en nolla?
    allt jag ville var att det inte skulle bli en tävling.
    Och NEJ, man behöver inte lägga en förmögenhet på sitt bröllop.

    Det handlar om hur man ska hålla sin budget.
    Eller gärna under, och ändå ha kvar dom där lite extra sakerna som toalettkorgar och sopbubblor.
  • Kattpoet

    Och jag HÖLL min budget, vilket jag sa!
     

  • Fröken Emma
    SnartFruSir skrev 2011-09-12 09:48:29 följande:
    Transport av gästerna t/r kanske kan vara bra att ta med i beräkningarna då. Och även transport av allt annat. :)
    Exakt.
    Håller på o kollar priser på båttaxi om det i längden blir billigare än att åka waxholmsbolaget.
    Från början var det tänkt att gästerna får stå för transporten själva. Men så stötte vi på parkeringsavgifter på fastlandet. Skyhöga.
    Så nu kollar jag även pris på abonera buss från slussen och en timme ut på värmdö. kontra parkeringskostnaden.
Svar på tråden Höll din budget?!