• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • daniiel
    Daludd skrev 2011-10-27 14:43:54 följande:
    Ja nej, usch, jag hade fått panik av ett företag som DRAR pengar från mig, jisses. Hatar också företag som hanterar saker sådär.
    Har precis för andra gången i mitt liv råkat ut för inkasso, trots att jag betalat fakturapåminnelsen. Båda gångerna har det varit samma sak - köpt en kurslitteraturbok och sedan städat undan fakturan på 100 kronor någonting, så smart. Sen har en påminnelse kommit som jag betalat, men så får jag ändå ett inkassobrev flera dagar efter att jag betalat påminnelsen - som företaget vill att jag betalar flera hundra kronor till i avgifter på.
    Jag måste naturligtvis sluta städa undan mina bokfakturor men jag blir så trött på sånt här - har ju betalat min förbannade faktura och sen vill de liksom ändå ha massa pengar därefter! Suck. 
    Jag känner igen det där, har själv lyckats med det en gång, dock aldrig mer! :P haha
  • HederJarlestål

Vårt bröllop blir väldigt billigt, misstänker jag. Mina kläder till dagen är nog det som gått på minst faktiskt. Hittade klänning och bolero på bonprix.se och skorna köptes på Ellos. Eftersom vi ska gifta oss borgligt går det på 1500 i vigselavgift, men behöver inte betala för lokalen där vi gifter oss. någon fest blir det inte, eftersom vi kommer gifta oss i Göteborg och vi knappt bjudit in några. Utan det blir en sväng till krogen med dom som kommer. Musiken blir gratis, tack vare fästmannens jobb. Samma med smink och håruppsättning.

Kommer ta en natt på hotell efteråt, så ingen bröllopsresa.

Och om vi någon gång, framöver, kommer ha en bröllopsfest så kommer jag nog göra som min syster gjorde. Dom som ville äta, fick ta med det själva. Samma med alkohol. Så bjöd dom bara på tårta och något lättare på natten.  Så där sparade dom in väldigt mycket pengar.

• BlomAnna
    HederJarlestål skrev 2011-10-27 22:18:54 följande:
    Vårt bröllop blir väldigt billigt, misstänker jag. Mina kläder till dagen är nog det som gått på minst faktiskt. Hittade klänning och bolero på bonprix.se och skorna köptes på Ellos. Eftersom vi ska gifta oss borgligt går det på 1500 i vigselavgift, men behöver inte betala för lokalen där vi gifter oss. någon fest blir det inte, eftersom vi kommer gifta oss i Göteborg och vi knappt bjudit in några. Utan det blir en sväng till krogen med dom som kommer. Musiken blir gratis, tack vare fästmannens jobb. Samma med smink och håruppsättning.

Kommer ta en natt på hotell efteråt, så ingen bröllopsresa.

Och om vi någon gång, framöver, kommer ha en bröllopsfest så kommer jag nog göra som min syster gjorde. Dom som ville äta, fick ta med det själva. Samma med alkohol. Så bjöd dom bara på tårta och något lättare på natten.  Så där sparade dom in väldigt mycket pengar.
    Varför kostar det 1500 i vigselavgift?
  • daniiel
    BlomAnna skrev 2011-10-27 22:24:14 följande:
    Det blev jag också nyfiken på. Här kostar det inget alls och så vitt jag vet ska det inte kosta heller att vigas borgerligt. Möjligtvis att man kan få betala en summa om man vill att vigselförrättaren ska viga på en annan plats, någon form av reseersättning antar jag.
  • HederJarlestål
    BlomAnna skrev 2011-10-27 22:24:14 följande:
    Vi kommer inte gifta oss i stadshuset/kommunhuset, så då kostade det tydligen det... Ganska irriterande, eftersom det inte går på 1500 att ta sig till stället vi ska gifta oss på, men det får det väl vara värt antar jag.
  • daniiel
    HederJarlestål skrev 2011-10-27 22:30:11 följande:
    Vi kommer inte gifta oss i stadshuset/kommunhuset, så då kostade det tydligen det... Ganska irriterande, eftersom det inte går på 1500 att ta sig till stället vi ska gifta oss på, men det får det väl vara värt antar jag.
    Jaha, då hänger jag med :)
  • baby freeze

Antar att det handlar om att det blir så dyrt för att en extra vf måste jobba den lördagen. Någon måste ju antagligen förrätta vigslarna i råd/kommunhuset.

• Nudax
    HederJarlestål skrev 2011-10-27 22:30:11 följande:
    Okej, så trist att det ändå blev så mycket. Vi ska också gifta oss borgerligt, på en lördag och ta ut vår vigdelförrättare till en plats ett par mil ifrån där hon bor. Men det enda vi behöver betala är hennes resekostnad.
  • RedHead

Enligt mina beräkningar kommer inte vårt bröllop kosta mer än 30000-35000kr :3 Har vi tur ligger det under 30000kr :P

• BlomAnna
    RedHead skrev 2011-10-28 09:22:37 följande:
    Enligt mina beräkningar kommer inte vårt bröllop kosta mer än 30000-35000kr :3 Har vi tur ligger det under 30000kr :P
    Så bra.
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)