• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Cattis77
    BlomAnna skrev 2011-10-27 08:08:57 följande:
    Alltså vistaprints broshyrer som festhäften är nog faktiskt ett alternativ att överväga
    Det är deras broschyr jag har pysslat med, och de blev faktiskt kanonfina, får betala 650.- för 50 st. Det som är så roligt med dem är att de ser så himla proffsiga ut, trots att det är lilla jag som pysslat med dem, som inte kan någonting sånt annars :) Har inte fyllt i det sista, så har inte bestämt mig än om jag ska ta dem. Har sparat dem för tillfället så får vi se...
  • Cattis77

Oj, vad roligt BlomAnna. Du får jättegärna lägga ut en bild på ringen. Vilket fynd!

• Cattis77

Vad fin den var :) Roligt att hitta en ring man tycker om för ett sånt bra pris! Själv har jag bara kikat runt på nätet än så länge, men tänkte dra med mig fästmannen till lite guldsmedsaffärer efter jul & nyår, för att jaga rätt på min drömring.

• BlomAnna

Tack! Den är inte riktigt som jag tänkt mig men jag tror det kommer bli bra med min tvåfärgade förlovningsring.

Tänker att spetsen skall lappa över förlovningsringen.

Funkar det inte eller om ringen inte känns bra är det ju int ehela världen om jag har den på andra handen som vanlig ring. 419 kr för en guldring 18k med diamanter i är ett kap oavsett vad den kommer användas till

• Cattis77

Absolut, det har du helt rätt i! Inte fel att kunna sätta en så fin ring på högerhanden heller. Var fick du tag i den någonstans, om man får fråga? :)

• BlomAnna
    Cattis77 skrev 2011-10-27 14:25:21 följande:
    Absolut, det har du helt rätt i! Inte fel att kunna sätta en så fin ring på högerhanden heller. Var fick du tag i den någonstans, om man får fråga? :)
    Tradera faktiskt...Skulle nog aldrig våga köpa av en privatperson därifrån men detta var en välkänd pantbank.
  • Daludd
    daniiel skrev 2011-10-27 12:16:24 följande:
    Vi är också nöjda med det vi fått hem, utan tvekan. Det jag dock inte är nöjd med är deras sätt att bemöta det som vi råkat ut för, dvs att de fortsatt dra pengar varje månad. Jag kommer nog inte handla av dom mer pga just den saken. Jag tycker det är viktigt hur ett företag och dess anställda kan hantera kunder, nöjda som missnöjda, och eventuella problem som kan uppstå. Förtag som bara förneknar, förnekar, ljuger och skiter i att svara på frågor osv har jag inte så mycket till övers för.
    Ja nej, usch, jag hade fått panik av ett företag som DRAR pengar från mig, jisses. Hatar också företag som hanterar saker sådär.
    Har precis för andra gången i mitt liv råkat ut för inkasso, trots att jag betalat fakturapåminnelsen. Båda gångerna har det varit samma sak - köpt en kurslitteraturbok och sedan städat undan fakturan på 100 kronor någonting, så smart. Sen har en påminnelse kommit som jag betalat, men så får jag ändå ett inkassobrev flera dagar efter att jag betalat påminnelsen - som företaget vill att jag betalar flera hundra kronor till i avgifter på.
    Jag måste naturligtvis sluta städa undan mina bokfakturor men jag blir så trött på sånt här - har ju betalat min förbannade faktura och sen vill de liksom ändå ha massa pengar därefter! Suck. 
  • träbröllop

Hejsan på er alla!
    Här kommer min lilla historia som jag hoppas kan vara till hjälp för er blivande brudar.
    När vi gifte oss för 5 år sedan gick vårt bröllop på ca 30.000:-.

Här kommer en ungefärlig budget:
    Kläder och ringar:
    Jag köpte en klänning hos en sömmerska, fick håret fixat hos frisör och sminkade mig hos ett proffs. Fixade en vaxning också ( ) och så gjorde jag fransk manikyr med gele. Skor hade jag sedan innan. Buketten hade jag hittat billigt.
    Maken köpte kostym på Dressman med skjorta och slips. Stackarn fick fixa sina egna naglar och frisyr. Han hade också skor sedan innan.
    Jag köpte en slät ring med tre minidiamanter (kunde fått det betydligt billigare, men blev lite missförstånd) och maken behöll sin gamla. Gravyr och putsning fick han gratis.
    Kostnad: 12.000:-

Trycksaker:
    Vi gjorde inbjudningskort, festprogram och tackkort själva, men köpte faktiskt en skärmaskin. Gudagåva!
    Kostnad: 900:-

Lokal, transport och fotograf:
    Kollade runt efter lokaler och hittade till sist en som låg utanför staden där vi bor, men kostade bara 1400:-. Och då fick vi ha den dagen före och dagen efter också. Och det gick ju faktiskt tåg.
    Dukar köpte vi lakan på Ikea och så blomvaser och ljushållare.
    Mellan lokalen och vigselplatsen var det gångavstånd, så transportkostnaden där blev 0:-.
    Vi tog studiobilder hos en fotograf som låg på gångavstånd. Nu i efterhand hade jag valt en annan och betalt mer, men men.
    Kostnad: 4700:-

Solist:
    Under vigseln hade vi en solist som sjöng 2st sånger. Vi hade tur då hon var sjukt bra, men samtidigt kostade betydligt mindre än andra.
    Kostnad: 1535:-

Mat och alkohol (resan till Tyskland ej inräknad då vi såg det som en utflykt)
    Alkohol köpte vi i Tyskland och maten gjorde vi själva. Bjöd på olika sorters sallader och så vegetariska spett. Sås och hemmagjorda bullar till det.
    Gjorde också våra tårtor själva.
    Kostnad: 6700:-

Bröllopsnat/bröllopsresa:
    Sov hemma på bröllopsnatten, så det var också 0:-. Gjorde oss inget, vi sov ändå bara.
    Vi åkte en vecka till Holland på bröllopsresa och i de 30.000 är flygresan inräknad. Bodde gjorde vi gratis och pengar till resan hade vi önskat oss i present så nöje och mat blev "gratis". 
    Kostnad: 2300:-

Totalt:  28.000:-

Mitt tips är att kolla runt ordentligt. Priserna kan skilja sig enormt! Kunde fått min ring för 1500:- istället för 3100:- om jag hade gjort den hos en guldsmed istället för köpt den i affär. Kolla hos guldsmeden först, oftast är de billigare, speciellt om man vill ha en speciallgjord ring istället för en färdig.
    Blommor och andra dekorationer kan också skilja sig åt något fruktansvärt! En affär ville ha 1200 för min bukett, medans den jag köpte den hos gjorde det för 150:-! Det är sanslöst.
    Även kläder skiljer sig åt, beroende på var man köper. Ett tips är att gå direkt till en sömmerska. Jag hade tur och fick min ganska billigt.  En ville ha 7000:-, medan den jag köpte den hos tog 4200:-. 
    Och så fortsätter det... Kolla runt är mitt främsta råd.

Mitt andra råd är att tänka utanför boxen.
    Ikea hade iaf då jättebilliga lakan (25 och de passade utmärkt som dukar. Ganska tunna och inte jättesnygga (vanliga vita) men det gjorde inget då folk kunde spilla bäst de ville.
    Man behöver inte ha lokalen jätte centralt, det kan skilja sig otaliga tusenlappar om man har den en liten bit därifrån. Vi hade tur även här då vi ville gifta oss på stället som hade den billigaste lokalen. Kostade 10.000 där vi först kollade.
    Även frisör och smink kan skilja sig, själv tog jag faktiskt första bästa.Skäms Kanske har man en duktig kompis?
    Man behöver inte heller köpa nya underkläder, antagligen har man ett par sexiga hemma. Mitt tips angående underkläder är föresten att ha ett par bekvämma på dagen (inte de yttepytte stringen) och istället smita in på toaletten när man kommer hem. Då behöver man inte heller oroa sig för att underkläderna ska matcha klänningen (inte synas igenom).
    Skor... Måste man ha ett par nya eller har man faktiskt ett par snygga längst bak på vinden om man tänker efter? 

Ja, här har jag svamlat på... Har möjligen fler tips, men just nu är det tomt. Hoppas jag varit till lite hjälp.  

• daniiel
    Tinzi skrev 2011-10-27 12:55:01 följande:
    Oki vart ligger det då? Nära göteborg, borås lr sthlm kanske?;)

Jo mitt är ju alltså helt färdigt, men man kan ju inte själv ha på båda sidorna utan det måste ju göras i tryckerier eller?
    Haha nej, tyvärr, ca 100 mil norr om det ;P
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)