RedHead skrev 2011-10-29 15:30:35 följande:
Hjälp och hjälp, det är en på gubben sida som vet om att vi ska gifta oss. och hon ska ta foton under bröllopet, Sen har vi gott kontaktnät som gör att vi får bra erbjudanden. Tex Fotograf innan bröllop och Häst och vagn. Sen så tillhör vi samhällsföreningen i våran by vilket gör att vi får hyra lokal där allt ingår för 300kr i en vecka... Sen Tar vi hjälp av min lillasysters 4 vänner. De går alla musikskola och alla fyra ska servera på festen samt två av dom ska sjunga/spela piano i kyrkan. Därgenom slipper vi betala så mycket för sånt. 500kr per person. 500kr extra för de som sjunger/spelar piano. Sen gör jag det mesta själv. En granne till mig tar 150kr/h för att göra all maten till oss, (Förrätt, huvudrätt och vickning) Vi skippar efterrätt då tårtan är maffig. Tjejen som ska göra tårtan är en privat person. Sen har jag en vän som är utbildad frisör och sminkös.. Så visst får vi hjälp. Men Allt runtomkring gör jag själv, Köpt mycket på rea sen har vi mycket loppisar härkring där jag bor så då passar man på att fynda.
Släkten får vi ingen hjälp av, Förutom gubbens kusin då FAst hon tar bilder och gör ett album till oss istället som bröllopspresent.. Sen beror det ju på vad man gör av det hela med? Vi kan plocka blommor på ängarna och sen köper/gör vi inget avancerat till dukningarna. De grejerna jag inte har räknat med är Tillexempel Hotell, hundpassning för 2 hundar, städning, Tärnors/servitrisers hämtning och lämning ( bor 7 mil härifrån) Blir ju vad man gör det till helt enkelt. Sen är vi inte mer än 50 personer heller som kommer delta vid fest och vigsel.
Menade som sagt inget illa/dåligt, utan att det alltid är intressant att också få höra berättelsen bakom till de/oss som kommer billigt undan. Bara en summa säger ju inte så mycket medan det du nyss skrev ger en tydligare bild och många intressanta tips och idéer =) Men sen mindes jag det också som att ni tog kuvertavgift, men det kanske ni ändrade er på?
Vi gör också som ni, gör mycket själva och så. Dock har vi inte lika många omkring som hjälper till men det är nog lite för vi valt så med, jag är lite kontrollfreak och gillar att ha koll på/göra precis allt själv =P Vi hade tänkt hamna på 36.000 totalt, allt inräknat men har nu börjat fundera på catering trots allt (tänkte också laga all mat själva först)och i så fall hamnar vi på strax över 40.