• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Imke1977
    Tinzi skrev 2011-11-03 21:33:14 följande:
    De är superbilliga på CityGross 1320:- faktiskt = 15 kr biten, vanlig prinsesstårta som jag ber dme göra vit :)
    Ahh du lämnade ordet bröllopstårta utanför alltså? jag ska nog oxå göra det. hehe
  • Jalle

Jag har planerat att göra en moussetårta med kladdkaksbotten, mangomousse och svartvinbärsmousse som jag dekorerar som en vanlig bröllopstårta sen. Fördelen med moussetårta är att den kan frysas så jag kan göra dom någon vecka innan. har inet räknat ut priset men det kan inte bli dyrt. Svarta vinbär har jag själv i trädgården.

Den här har inte rätt färger (vi har vitt/mörkblått/gult/orange som temafärger), men ungefär så här hade jag tänkt mig;

• Imke1977

Har oxå funderat många gånger på att prova göra mina egna tårtor. Men jag kommer mig aldrig för... Och sen är nackdelen att jag aldrig har tid! tre barn tar all tid.... Just nu har jag inte suttit ner med bröllopet på över 1 vecka. :-/ Tiden bara rullar iväg.... Har knappt hunnit något.

Måste verkligen ta tag i detta och kolla runt på bra priser på allt. Ska prova det här med att göra en egen tårta. Hur svårt kan det va liksom hihi

• Tinzi
    Imke1977 skrev 2011-11-04 10:49:35 följande:
    Ahh du lämnade ordet bröllopstårta utanför alltså? jag ska nog oxå göra det. hehe
    näe de vet, men de bryr sig inte :) Jag sa att jag ville ha vita prinsesstårtor bara till mitt bröllop :)
  • Cosy
    Jalle skrev 2011-11-04 11:00:42 följande:
    Jag har planerat att göra en moussetårta med kladdkaksbotten, mangomousse och svartvinbärsmousse som jag dekorerar som en vanlig bröllopstårta sen. Fördelen med moussetårta är att den kan frysas så jag kan göra dom någon vecka innan. har inet räknat ut priset men det kan inte bli dyrt. Svarta vinbär har jag själv i trädgården.
    Jag har en vän som sagt som vill göra tårtan åt oss, men jag vet inte riktigt vad hon vill göra. en liten tårta till brudparet och cupcakes till resten eller flera tåror eller en stor. Men det märker vi. Jag vill äta tårta i vilket fall som hesltSkrattande. Jag undrade bara vad det kunde kosta så att man vet det.
    Jalle skrev 2011-11-04 11:00:42 följande:
    Den här har inte rätt färger (vi har vitt/mörkblått/gult/orange som temafärger), 
    Det låter som en väldigt intresant färgtema mycket kul med färger. Vi ska ha vit so bas(för att det är enkelt) sen inslag av höst färger från gulvit till mörkrött/brunt samt grönt/ljusgrönt jag hoppas det är en kombination som blir bra utan att det blir för mycket.

Vad tänker ni som har betalbar ta betalt för dricka? Hade ni några drinkar eller var det bara vin och öl samt alkoholfritt?
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Jalle

Det låter som en väldigt intresant färgtema mycket kul med färger. Vi ska ha vit so bas(för att det är enkelt) sen inslag av höst färger från gulvit till mörkrött/brunt samt grönt/ljusgrönt jag hoppas det är en kombination som blir bra utan att det blir för mycket.

Ja, det är nog ett ganska ovanligt färgval. Det började med att vi ska ha tema svensk sommar och folkpark och då tänkte jag gult och blått förstås. Men då blev det mycket svenska flaggans dag på nåt vis så vi ändrade till mörkblått och mörkgult. Sen är min favoritblomma ringblomma som jag ska ha i brubbukett och till bordsdekorationer så då la vi till orange också.

Jag älskar färger och tycker de är snygga ihop! Blir mest vitt och mörkblått dock och gult och orange som accenter.
  • Lillis82

Hej på er, har följt den här tråden ett tag då jag VÄLDIGT gärna vill komma ner i en budget på under 40 000kr. Och måste bara fråga er som gör maten själva. Hur har ni planerat det? gör ni maten flera dagar innan? Serverar ni sen eller har ni buffé, vad lagar ni för mat?

Jag vill ju helt inte behöva tänka på något dagarna före och under bröllopet (är ett kontrollfreak så lycka till med det) men skulle vilja veta hur ni löst matfrågan på ett bra sätt. Vem som fixar det under dagen osv.. hoppas jag fick fram min fråga och att någon kan ha ett svar till mig som kan underlätta min planering och budgetering.

Ha en bra kväll!!

• Guffi
    Lillis82 skrev 2011-11-04 19:50:23 följande:
    Hej på er, har följt den här tråden ett tag då jag VÄLDIGT gärna vill komma ner i en budget på under 40 000kr. Och måste bara fråga er som gör maten själva. Hur har ni planerat det? gör ni maten flera dagar innan? Serverar ni sen eller har ni buffé, vad lagar ni för mat?

Jag vill ju helt inte behöva tänka på något dagarna före och under bröllopet (är ett kontrollfreak så lycka till med det) men skulle vilja veta hur ni löst matfrågan på ett bra sätt. Vem som fixar det under dagen osv.. hoppas jag fick fram min fråga och att någon kan ha ett svar till mig som kan underlätta min planering och budgetering.

Ha en bra kväll!!
    Hej!

Min mamma ska hjälpa till med den mesta av maten så hon kommer bo här veckan innan och stå i köket ;) Så mycket som möjligt kommer vi att förbereda och frysa in (vi ska ha kall buffé), baka eget bröd och så vidare. Sen spånar vi på att ha en eller två personer som hjälper till med servering och disk..  Inköpen av maten kommer vi nog att göra successivt under våren (gifter oss i maj) då det säkert kommer vara bra priser runt påsk.. Hur långt har du kommit i planeringen när det kommer till maten??
  • Tinzi
    Lillis82 skrev 2011-11-04 19:50:23 följande:

Ha en bra kväll!!
    Hej! Vi gör krämig pastasallad dagen innan på plats i lokalen. Kycklingspett ska vi göra några veckor innan och frysa in (värms sen i ugn samma dag) potatis kokar vi 2 dagar innan, och gör i ordning (potatisssallad) dagen innan i lokalen den med. Sen tomat & mozzarella sallad gör tjejerna som ska jobba på mitt bröllop, de gör även enklare snittar som jag gör röror till dagen innan (de lägger bara ut klägget på brödet liksom) tror det blir bra, jo rökt lax ska vi ha, det är ju bara att ställa fram..också ett kontrollfreak så får se hur det går.

Kan inte tänka på annat än bröllopet och det är 6 mån kvar ;)
  • Imke1977

Jag skulle gärna göra maten och mycket mer själv på vårt bröllop. Om det nu var så att vi hade någon hjälp. För själva grejjar vi de taldrig med 3 barn som tar all tid. Vi har ingen släkt alls i närheten och det är ingen av dom kan komma hit i förväg och hjälpa till :-/ Så här får det bli till att köpa maten tyvärr :-/

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)