• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Imke1977
    Cosy skrev 2011-11-03 14:31:33 följande:
    Bästa tipsen som sagts flera gånger är att skapa en budget. då ser man exakt vad man kan lägga på saker för att få allt att räka till.

Någon som har räknat ut sin budget på mat och dryck?
    Vi har lite svårt att räkna ut den eftersom vi inte riktigt bestmt menyn än. Men det sak bli buffe med förätt och godisbuffe. Någon som ska ha liknande

Vi har börjat kika lite på det. vi ska oxå ha varm buffé med kyckling och fläskfilé med massa gott till Funderade på godisbuffé på kvällen men vet inte... har lite funderingar över ost och kex oxå. Men det blir ju å andra sidan dyrare...
    Men vi har iallafall budgeterat 8000 kr i alkohol. Men är rätt så säker på att det inte kommer gå på så mycket.
    Maten har vi oxå budgeterat till ca 8000 kr då vi är 60 personer på bröllopet. Bröllopstårta ca 2000 kr eftersom vi kommer ha vanlig princesstårta Men det blir lite pengar där.....
  • Cosy

vi har planer på att ha en alkoholfri middag(alkholfrittvin) och sedan en betalbar på kvällen, vi tycker det är jobbigt med folk som inte kan hantera sin alkohol. Sen är jag sugen på att ha vatten med smak alt saft istället för en massa läsk. Dels för att det är billigare men framförallt att det är godare och ser finare ut lite som en dekoration i sjig med karafer med olika färger och smaker(på vattnet så klart). Samt att det är lättara att ha ekologiska produkter.
    På borden kan jag tänka mig att små flaskor/karaffer står med vanligt vatten står i för att underlätta för folk att dricka mycket vatten.

Någon annan som är inne på samma planer?
    Eller bara trevliga spar knep när det gäller mat utat att gå ner i kvalitet 

Vi har funderart på kallskuret för att vi ska kunna göra så mycket själva, kanske kycklingspett som värms upp på dagen, lax, sallader(pasta, potatis grön) varm potatisgratäng, sen hade vi tänkt ha ost och kex och frukt här och låta det stå kvar under kvällen. Vi kommer behöva personal underkvällen något jag tycker vi behöver för att det ska kännas lite lyxigt... någon som ställer fram alla saker, se till så det finns allt framme dukar av diskar och står i baren, förbereder förätten.

Jag tänker inte ha någon vigsel ring funderar om jag möjligen ska gravera in vigssel datumet i förlovningsringen och putsa upp den infördagen. någon annan som inte vill ha någon vigsel ring?

Sen tänker jag be alla som äger en kamer att ta med den och fota hur mycket de vill på allt samt ta med en dator och ett externt minne så de kan föra över bilderna innan de går. Tänker fråga de som är mer fotointresserade att ta bilderna på oss. Vilket jag att de vill. Har man flera olika fotografer så kan de komma med olika synpynkter och man kommer få massa olika foton.

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Tinzi
    Cosy skrev 2011-11-03 14:31:33 följande:
    Bästa tipsen som sagts flera gånger är att skapa en budget. då ser man exakt vad man kan lägga på saker för att få allt att räka till.

Någon som har räknat ut sin budget på mat och dryck?
    Vi har lite svårt att räkna ut den eftersom vi inte riktigt bestmt menyn än. Men det sak bli buffe med förätt och godisbuffe. Någon som ska ha liknande
    2500-3000 för själva maten för 88 personer. Då gör vi krämig pastasallad, potatissald, kycklingpsett, tomat & mozzarella sallad.

Sen 400 för bröd på ett bageri.

1500:- för tårtorna på city gross...så det går åt en hel del på maten.

Sen godisbuffén några hundra, vi letar billiga godisaffärer just nu...
  • augusti2012

Denna klänningen har jag beställt till mina två tärnor idag. Kommer ifrån Bonprix och kostar 299 kr.
    Dem kommer ha en bolero till. Har kommit fram till att långa röda tärnklänningar är inte så lätt att hitta.
    Och båda två gillade denna. Så nu håller vi tummarna att dem blir bra. <3 
    Kul att läsa vad ni har hittat på. Själv har jag flyttat från en trea till en femma. Den mest sanslösa flytten någonsin. Allt som kan tänkas gå fel har gjort det. Lång historia.   
    Men nu sitter jag i mitt nytapetserade sovrum och bara längtar tills imorgon då jag ska hämta hem mitt blivande dataskåp/pysselskåp. Längtar tills jag har en anslagstavla med checklista på saker som vi ska göra. 
    Hoppas ni alla mår bra och tar hand om er. <3

• Imke1977
    Tinzi skrev 2011-11-03 16:57:59 följande:
    2500-3000 för själva maten för 88 personer. Då gör vi krämig pastasallad, potatissald, kycklingpsett, tomat & mozzarella sallad.

Sen 400 för bröd på ett bageri.

1500:- för tårtorna på city gross...så det går åt en hel del på maten.

Sen godisbuffén några hundra, vi letar billiga godisaffärer just nu...
    Jag måste bara få fråga hur ni lyckades få tårtor till 88 personre för bara 1500 kr? Nyfiken och intresserad såklart
  • Imke1977
    augusti2012 skrev 2011-11-03 17:42:37 följande:
    Denna klänningen har jag beställt till mina två tärnor idag. Kommer ifrån Bonprix och kostar 299 kr.
    Dem kommer ha en bolero till. Har kommit fram till att långa röda tärnklänningar är inte så lätt att hitta.
    Och båda två gillade denna. Så nu håller vi tummarna att dem blir bra. <3 
    Kul att läsa vad ni har hittat på. Själv har jag flyttat från en trea till en femma. Den mest sanslösa flytten någonsin. Allt som kan tänkas gå fel har gjort det. Lång historia.   
    Men nu sitter jag i mitt nytapetserade sovrum och bara längtar tills imorgon då jag ska hämta hem mitt blivande dataskåp/pysselskåp. Längtar tills jag har en anslagstavla med checklista på saker som vi ska göra. 
    Hoppas ni alla mår bra och tar hand om er. <3

Åhh önskar oxå jag kunde hitta något sådant på nån svensk affär. Min tärna är så jäääkla petig. jag blir irriterad! Suck.... och lila är inte heller lätt att hitta tydligen -/
  • Tinzi
    Imke1977 skrev 2011-11-03 19:37:53 följande:
    Jag måste bara få fråga hur ni lyckades få tårtor till 88 personre för bara 1500 kr? Nyfiken och intresserad såklart
    De är superbilliga på CityGross 1320:- faktiskt = 15 kr biten, vanlig prinsesstårta som jag ber dme göra vit :)
  • Cosy

Någon som vet vad ingredienserna kostar om man bakar en tårta själv?

We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)