Luci skrev 2013-12-09 14:24:23 följande:
Temat är Gotland, med medeltida inslag. Men det är som du vet inte jätte lätt att få till det till 100%. Sen vill vi inte satsa alldeles för dyra material heller. Som du nog vet är det mycket annat som kostar.
Men jag funderar på naturfärgat linne, iovry färgat papper, band, och transparenta papper man kan använda i skrivare och en Gotländsk äldre karta. kuvert och vaxstämpel också. Vad tror du?
Nej precis... det är inte lätt att få till det.
Det var därför jag tänkte att det kanske kan vara bra att sätta stämningen så snart som möjligt liksom så att gästerna liksom "ställer in sig" om du förstår hur jag menar
Jag tycker att den planen låter jättebra
Vi körde ju på vanliga papper från pappershandeln med lite struktur och så tänkte vi på typsnittet.
Jag ville ha ett mer dekorerat typsnitt men maken ville ju ha ett enklare och mer lättläst. Så vi gick på hans idé men körde på aningen mer dekorerade majuskler (första bokstaven i varje stycke).
Det finns jättebra "medeltida" fonter på dafont.
Och man kan ju blanda.
Exempelvis om man tar en av dom superdekorerade bokstäverna i början av stycket och så något lite mer lättläst i resten...
Kan ni kanske kopiera upp dom gotländska kartorna på lite gulaktigt papper och distressa dom i kanten (brun stömpeldyna från panduro som man drar över kanten inifrån och ut så blir det mörkare i ytterkanten av pappret), eller pensla papperna med bara aningens fuktad pensel med kaffe eller te beroende på hur "gammalt" pappret ska se ut
Det borde bli prisvärt också