• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • sofiasmamma

Idag har vi bara ätit & åkt bil, kanske är därför jag mår illa... :D

Det är ju de där extra vändorna som är så bra, och ärligt talat, de långa promenaderna (2 st) vi gick nu i påsk var jag väldigt osäker på om de skulle bli av. :)

• passionsblomman

Jag åt också påskgodis. Många röda ferraribilar, rollokolor, geléhallon och andra onödigheter. Det var gott först, men sedan mådde jag pyton. Kanske är det ett tecken på att sockerjunkien kommit av sig lite? *hoppas*
    Fast, jag har ju aldrig tänkt sluta medgodis och efterrätter-det är därför jag måste gå mycket!

Jag har gått ganska sparsamt jämfört med mina turbopass tidigare, men lite varje dag ändå. Idag var planen längre, men det började regna och jag hade tvätt ute på tork, så jag var tvungen att gå hem och ta in den-annars skulle lakanen jag ska bädda till min kompis med inte hinna bli torra. Hon kommer imorgon.

Jag ska iaf logga 55 min promenad in alles idag, så det får duga.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Ställde mig på vågen i morse och den visade +0,6 kg.
    Med tanke på att jag inte kunnat ta mina halvtimmespromenader utan bara dom småvändor som hunden vill ut och att svärmor trugar i en både kakor och efterrätter varje dag, samt frukost, mellanmål, lunch, middag och kvällsmat... Så trodde jag att det skulle vara betydligt mer upp efter dom här 5 dagarna. Så jag är nöjd ändå Glad

Det regnar ute i dag så hunden kommer inte vilja ut mer än de mest akuta vändorna och då brukar det vara att kissa ca 45 sekunder på en stubbe vi har på tomten och sen springa in igen - trots att han har regntäcke på sig.
    Ibland får man till och med bära ut honom till stubben. Han verkligen hatar regn...
    Men det innebär att jag lätt kan ta min promenad på bandet istället Glad 

• izredam

Vi gjorde något fantastiskt i torsdags när vi skulle åka hem till föräldrarna, vi glömde påskäggen hemma. Så nu när vi kom hem igår hade vi inte bara de påskägg vi blivit påtvingade hemifrån utan också de tre, rätt stora ägg, vi har som skulle varit till våra syskon... Aja, som "tur" är så mår jag illa av ungefär 3 godisar så sambo lär äta det mesta...

Motion? Vad är det? Det har regnat och varit kallt och jävligt. Vi gick de typ 500m som är hem till farmor från min pappa igår, och tillbaka. Men det var typ allt. Och idag spöregnar det... Funderar på att kämpa mig ut i alla fall, med underställ och sådär kanske det inte blir så kallt. Och tänk den varma duschen sen efteråt. Tror faktiskt jag ska se till att göra det. Heja på mig!

• izredam

Kom iväg, och det blev inte de 3,5km jag hade tänkt (har inte gått mer än 3 förut och visste inte hur knät skulle palla med...) - men jag kom ut och efter 500m så hade jag inte ont alls, så jag utökade sträckan redan då med ungefär 1km. Efter 2,5km hade jag fortfarande inte ont... Så det blev 5. Helt klart godkänt när det är runt nollan och spöregn ute. Nu blir det allt en vaaaarm dusch och sen one piece i soffan hela kvällen.

Svärfar pratade förresten om stavgång i helgen. Jag skulle ha provat hans, men jag hade så himla ont i huvudet i fredags och sen i lördags så åkte vi till min pappa och då blev det ju inget av det. Men han pratade om att hans rygg har blivit bättre av det, och hans pappa (sambos farfar alltså) går bättre han med med stavar efter hans höftoperation... Är det någon som har provat att gå med stavar som kan rekomendera det?

• Chicita

Jag får inte gå med stavar då jag inte får röra min axel så mycket som jag behöver för att få en effektiv stavgång.
    Alltså jag får inte lyfta armen utsträckt över axelnivå (det är max tillåtet, så jag ska alltså helst inte komma i närheten) och då måste jag antingen ha korta stavar eller inte ta ut rörelsen så mycket som behövs.
    Så därför använder jag inte stavar...

Men jag har hört mycket gott om stavar och skulle gärna kört med såna annars.
    På Claes Ohlsson hade dom ett par som fjädrade. Meningen är alltså att man ska trycka ihop staven när man går, så man tränar armarna samtidigt... 

• izredam
    Chicita skrev 2012-04-10 20:22:06 följande:
    Jag får inte gå med stavar då jag inte får röra min axel så mycket som jag behöver för att få en effektiv stavgång.
    Alltså jag får inte lyfta armen utsträckt över axelnivå (det är max tillåtet, så jag ska alltså helst inte komma i närheten) och då måste jag antingen ha korta stavar eller inte ta ut rörelsen så mycket som behövs.
    Så därför använder jag inte stavar...

Men jag har hört mycket gott om stavar och skulle gärna kört med såna annars.
    På Claes Ohlsson hade dom ett par som fjädrade. Meningen är alltså att man ska trycka ihop staven när man går, så man tränar armarna samtidigt... 
    Fast i stavgång så är ju tanken att stavarna ska vara så långa som från marken upp till handen när du har armbågen i en 90gradig vinkel... Men det kanske inte är jättebra om man har problem med axlarna...

Har tittat lite på sånna fjädrande, vore ju trevligt att få lite extra armträning - mina armar ser verkligen förfärliga ut, så allt som kan hjälpa dem är bra. Vet att det inte hör hemma här men ibland så försöker jag mig på att göra lite lättare armövningar här hemma för att få lite muskler i dem, men det går sådär. Tror man behöver engagera sig mer för att få det att ge något ordentligt.
  • Chicita
    izredam skrev 2012-04-10 20:31:46 följande:
    Fast i stavgång så är ju tanken att stavarna ska vara så långa som från marken upp till handen när du har armbågen i en 90gradig vinkel... Men det kanske inte är jättebra om man har problem med axlarna...

Har tittat lite på sånna fjädrande, vore ju trevligt att få lite extra armträning - mina armar ser verkligen förfärliga ut, så allt som kan hjälpa dem är bra. Vet att det inte hör hemma här men ibland så försöker jag mig på att göra lite lättare armövningar här hemma för att få lite muskler i dem, men det går sådär. Tror man behöver engagera sig mer för att få det att ge något ordentligt.
    Det är lätt att man inte tänker sig för och lyfter armen högre än man får.
    Och de som går stavgång häromkring har stavar som är ungefär i brösthöjd om man ställer staven bredvid dom.
    Jag tror aldrig att jag sett någon med så korta stavar som ca midjehöjd (vilket ju handen hamnar i om man har den längs sidan och i 90gradig vinkel ...
    Eller hur menar du? 
  • izredam
    Chicita skrev 2012-04-10 20:44:08 följande:
    Det är lätt att man inte tänker sig för och lyfter armen högre än man får.
    Och de som går stavgång häromkring har stavar som är ungefär i brösthöjd om man ställer staven bredvid dom.
    Jag tror aldrig att jag sett någon med så korta stavar som ca midjehöjd (vilket ju handen hamnar i om man har den längs sidan och i 90gradig vinkel ...
    Eller hur menar du? 
    Jo, alla jag känner har stavar till midjehöjd ungefär... Läste nu dock att man ska multiplicera sin längd med 0,7 för att få fram "rätt" stavlängd. I mitt fall så blir det då strax under 120cm... Vilket på mig landade ungefär mitt emellan brösthöjd och midjehöjd.... och då skulle man ha kortare om man hade problem med nacke och sådär och längre om man var vältränad.... www.halsopromotion.org/se/stavgang.asp

Ska nog köpa ett par billiga stavar och prova... Stadium hade för 200, och det kan ju kanske vara värt det utan att ha provat innan, hade man provat att träna på gym hade ju de 200 gått på en månad liksom... Nej, så får det bli!
  • sofiasmamma

Skruttväder och jag känner mig hängig så det blev bara 20 min idag. Skruttdag öht med sura mail och huvudvärk. Men nu har jag skrivit av mig i gnälltråden och imorgon är det säkert sol igen! :)

Ska bli intressant att höra vad du tycker om stavgång izredam!

Svar på tråden Walk a mile!