• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Chicita
    Retrobohem skrev 2012-03-21 22:05:27 följande:
    Vi har hund, men även han är lat ibland. Men hörrni, nu kommer våren i antågande, nu vill man ju ut! Jag har alltid en ljudbok i mobilen, och nu har jag laddat ned en stegräknare, två saker som gör promenaden roligare. Och så kan man ju alltid ta bilen någonstans för att promenera på en ny plats.
    Jag är glad att vår hund har blivit lat under vintern eftersom jag annars inte kan tillfredsställa hans promenadbehov i det stadum jag är just nu *hihi*

Men jag hoppas på en extra positiv effekt av promenaderna på bandet nu - och det är att yrseln kanske försvinner. Kondition kan ju påverka yrsel, även vikt... Så förhoppningsvis ska jag kunna väcka hans promenadintresse snart också. Vi har väldigt fina promenadvägar härikring Skrattande 

Jag har aldrig förstått mig på att ha musik eller böcker i lurarna när jag är ute och går. Då hör jag ju inte bilar, cyklar och annat sånt Obestämd 
  • Juni 2012
    Chicita skrev 2012-03-21 22:09:43 följande:
    Jag har aldrig förstått mig på att ha musik eller böcker i lurarna när jag är ute och går. Då hör jag ju inte bilar, cyklar och annat sånt Obestämd 
    Jag går mest i skogen, där finns inga sådana grejer.  Tungan ute
  • izredam

JAG ÄR MED! Skulle opererat knäet igår, men läkaren gillade inte den remmiterande (heter det så?) läkarens diagnos utan ville ställa en egen, så han skickade helt sonika hem mig igen, med remiss till magnetröntgen..

Tills dess så får jag dras med min meniskskada (som diagnostiserades för flera år sedan, men då valde vi att avvakta då det gick att använda knäet i alla fall. Jag är helt säker på att det är det, och de andra två läkarna har också varit det), Men jag provade en powerwalk igår och det kändes ändå helt okej de 1,5km jag gick (det blir till att börja där någonstans om jag ska lyckas..)

Har laddat ner en rätt rolig app i telefonen (jag har android och sambo har en nokia med meego och det finns till dem i alla fall). Sports tracker heter den, man kan registrera cykling och gång och löpning och massa grejer. Funkade jättebra och då kände jag inget behov av att ha en stegräknare och sådär. Ska gå och koppla ihop den med musik på telefonen också, men jag har ingen musik inlagd för tillfället så det har jag inte provat, en sak i taget liksom.

Tänkte ge mig på en halvtimme imorgon och se hur det går. Kan helt klart behöva någon som hejjar på mig!

• Chicita
    Juni 2012 skrev 2012-03-21 22:30:25 följande:
    Jag går mest i skogen, där finns inga sådana grejer.  Tungan ute
    hehe.. ja då är det lite skillnad Flört
    Här är det mest cykelvägar och mindre bilvägar men i "lantmiljö"...
  • Lilique

Jag går alltid till jobbet om morgnarna. Det tar ca 20 minuter i hyfsat rask takt, men nu har jag gjort det så länge (snart 2 år) så den sträckan går alldeles utmärkt, men så fort jag går typ 50 meter längre tar det tvärstopp i benen haha. Tänkte att det nog är dags att börja gå en promenad till om dagen. Kan inte gå hem från jobbet eftersom att jag alltid har en massa tunga postärenden då, så jag blir hämtad.

Men när jag kommer hem så kan man ju alltid ta sig en liten tur till. Kanske kan jag rent av börja jogga efter ett tag (gammal knäskada gör det omöjligt för tillfället..).

Ska ta tag i det här!

• 1700tal

Jag är också med! Jag avskyr träning men promenader är helt ok! Har haft ont i knän under vintern, dessutom gör vintern mig så seeeeg... Men nu är knät på bättringsvägen och humöret har återvänt. Solig

Mitt mål är att nu gå 30 min om dagen, där verkar smärtgränsen för knät gå. Vilket råkar vara exakta tiden det tar att gå till skolan. Fiffigt va! Sen hur jag ska ta mig hem är en annan femma. Funderar på att köra dit, gå hem och låta bilen stå på skolan, gå dit nästa morgon och ta bilen hem. Ibland kan jag nog gå hem oxå, en timme totalt delat på 2 tillfällen klarar nog nästan knät nu, fast kanske inte varje dag. Och idag är soligt och vindstilla, so I'm off!

Chicita - håller också tummarna för att det inte är MS. Min mamma har det hon också...

• Guffi

Jag hänger också på! Hundpromenaderna är givna eftersom vi har två stycken! Men det ger inte så mycket som jag vill när de ska stanna och sniffa på allt (!) Den ena ska dessutom löpa snart så hon är hemsk just nu
    Däremot har jag ca 6km till jobbet s¨å min tanke är att jag i alla fall två dagar i veckan ska gå antigen till jobbet eller hem. :)

Härligt initiativ! :)

• Chicita
    izredam skrev 2012-03-21 22:34:45 följande:
    JAG ÄR MED! Skulle opererat knäet igår, men läkaren gillade inte den remmiterande (heter det så?) läkarens diagnos utan ville ställa en egen, så han skickade helt sonika hem mig igen, med remiss till magnetröntgen..

Tills dess så får jag dras med min meniskskada (som diagnostiserades för flera år sedan, men då valde vi att avvakta då det gick att använda knäet i alla fall. Jag är helt säker på att det är det, och de andra två läkarna har också varit det), Men jag provade en powerwalk igår och det kändes ändå helt okej de 1,5km jag gick (det blir till att börja där någonstans om jag ska lyckas..)

Har laddat ner en rätt rolig app i telefonen (jag har android och sambo har en nokia med meego och det finns till dem i alla fall). Sports tracker heter den, man kan registrera cykling och gång och löpning och massa grejer. Funkade jättebra och då kände jag inget behov av att ha en stegräknare och sådär. Ska gå och koppla ihop den med musik på telefonen också, men jag har ingen musik inlagd för tillfället så det har jag inte provat, en sak i taget liksom.

Tänkte ge mig på en halvtimme imorgon och se hur det går. Kan helt klart behöva någon som hejjar på mig!
    Oj förlåt, jag missade dig i går, vi måste ha skrivit samtidigt Förvånad
    Maken har en liknande app i sin telefon. Så vi använde det förut. Det roliga när man ser hur många kalorier man bränt är ju att man nästan automatiskt gör bättre val.
    Skulle vi gå och köpa kakor till fikat så valde vi mindre kakor eller mumsmums istället för såna där jättestora med närmare 300 kalorier liksom *hihi*
    Hoppas att ditt knä håller och att läkaren hittar vad som är fel. En operation kan skada lika mycket som den hjälper. Det vet jag av allt för bitter erfarenhet. Så det var bra att han stoppade och valde att kolla upp det mer än att öppna och chansa. 
  • Chicita

Vad kul att så många är på Skrattande

Nu har jag varit ute på första hundrastningen (vi har dragit gränsen på 30 min, är det under det så är det en rastning, är det över så är det en promenad Flört) Den tog kanske 25 minuter, men effektiv promenadtid av det är väl kanske 5-10 minuter så det är inte så mycket motion direkt *hihi*

Ska leta på något bra på tv'n och ta min hemmapromenad snart. Ska bara vila lite så att jag inte får håll efter frukosten 

• izredam
    Chicita skrev 2012-03-22 10:04:52 följande:
    Oj förlåt, jag missade dig i går, vi måste ha skrivit samtidigt Förvånad
    Maken har en liknande app i sin telefon. Så vi använde det förut. Det roliga när man ser hur många kalorier man bränt är ju att man nästan automatiskt gör bättre val.
    Skulle vi gå och köpa kakor till fikat så valde vi mindre kakor eller mumsmums istället för såna där jättestora med närmare 300 kalorier liksom *hihi*
    Hoppas att ditt knä håller och att läkaren hittar vad som är fel. En operation kan skada lika mycket som den hjälper. Det vet jag av allt för bitter erfarenhet. Så det var bra att han stoppade och valde att kolla upp det mer än att öppna och chansa. 
    Grejen är att vi ju vet vad det är. Det är menisken, jag har 9/10 symptom på meniskskada och har haft i flera år, men de har blivit värre sen jag halkade i januari. Men ja, han tyckte att det var 50/50 att jag skulle bli bättre.... Jag är bara nöjd att jag har fått frikort nu så att jag slipper betala skiten.

Jo, jag står i valet och kvalet om vi ska köpa ingredienser till en chokladcheesecake imorgon när vi storhandlar eller inte. Det vore väldigt gott, MEN, det är ju inte nyttigt. Å andra sidan är det tentaplugg som gäller hela helgen och då hade en chokladcheesecake varit väldigt gott.. Dålig ovana att vilja ha något att tugga på när  man behöver plugga intensivt...
Svar på tråden Walk a mile!