• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • izredam

När det var 12 länder kvar hade vi vunnit, då var försprånget ointagligt, jag satt och räknade på det undertiden :P Men det tog tills det var typ 6 länder kvar innan kommentatorn var med på det :P

Förresten fick jag svar från läkaren angående mitt knä nu i torsdags, han hade inte kunnat hitta något på magnetröntgen som skapade smärtorna. Jag har tydligen en 5mm lång bit av något slag lös i knät, men det är inget som ska ge de symptom  jag har så det var ingen idé att gå in för att ta bort den. Utan han tror på att det beror på min tidigare operation samt min övervikt (jag försökte då att berätta för honom att jag har haft smärtorna i 6års tid och att jag för 6 år sen vägde 30kg mindre än idag - men det gick inte hem...). Så det finns inget att göra, utan jag var välkommen att återkomma till dem om jag gick ner 20 kg och smärtorna var kvar. Så nu jävlar ska jag visa honom!

Den närmsta veckan är jag dock begravd i plugg, men sen så :P

• snowstars

Chicita: Jo det är sant, och förra året minns jag att det svängde när det var 10 låtar kvar så jag tog inte ut nåt i förskott. Dock strök jag Italien på min lista över länder att besöka - enda landet vi inte fick poäng av. Inte för att det gjorde nåt (vi vann ju ändå) men jag måste börja stryka alternativ på min lista om vi ska kunna boka nåt och där dök en anledning upp :P

Passionsblomman: Har ärligt talat inga råd att ge. Tack och lov är jag förskonad från allt vad värk och andra krämpor heter så jag behöver aldrig prata med någon läkare. Men det jag har hört av andra är att man ska bråka och kräva väldigt mycket så man kommer nånstans. Och på hundar röntgar man lederna för att kolla om de har värk så det borde man ju kunna göra på människor? Håller med om att en hudläkare knappast kan ge hjälp för värken..

• Chicita

Oj förlåt passionsblomman jag missade dig...

På min gamla vårdcentral var det omöjligt att komma vidare. Om dom inte hittade något så var det inget fel. Punkt slut Skrikandes 

Men på nya vårdcentralen kan dom förvisso ha lite förvirrande råd och regler (knäet är inte brutet, men det kan vara brutet. Använd kryckor och avlasta - men nej jag ska inte använda kryckor utan gå normalt osv).
    Men dom skriver många remisser...
    Om du inte är nöjd med din läkare eller din vårdcentral så byt. Du har  ju det valet nu Solig 

Tryck på att du vill ha en riktig utredning med röntgen (både skelett och mjukdelsröntgen).
    Tyvärr är det ju så att man måste vara frisk för att orka vara sjuk i dagens samhälle Obestämd 

• Chicita

Just ja... passionsblomman...
    Be om en remiss till smärtkliniken om dom inte kan diagnostisera vartifrån smärtan kommer. Eller om dom inte kan åtgärda den.

Det funkade inte för mig, men jag vet många som får lindring. Dom är ju experter på smärttillstånd liksom  

• snowstars

Har sprungit runt som en liten arbetsmyra idag. Förutom morgonrundan har jag sprungit ett varv på stan och köpt kläder att jobba i, kläder att träna i och sommarkläder (min sommargarderob innehöll typ 10 linnen och en kjol). Sen hann jag bara hem och äta lunch innan det var dags för en promenad med vovven. Kom hem och fick en paketavisering så jag åkte iväg till utlämningsstället (skulle ha gått men..) och passade på att handla mat när jag ändå var där. Åkte in till stan igen och sprang och köpte en present som jag såg ut innan när jag var där. Tillbaka hem, äta middag, ut med vovven.. Är helt slut i kroppen. Och det är skönt :)

• snowstars

Usch och fy och blä. Det var nog tur att jag sprang runt som jag gjorde igår, för idag har jag ingen motivation alls. Ska ta med mig lilleman ut en 50-60 minuter nu och sen sitta i seminarium hela eftermiddagen. Det blåser och är kallt och molnen får det att kännas lika mörkt som i januari. Och så är jag trött.

Himmel vad gnälligt det där blev, sorry. Det blir i alla fall en långpromenad idag. Nu.

• passionsblomman

Hi hi, jag är faktiskt glad att det blev dels regn -ooo vad vi behövde det här i våra torra marker. Min sambo är deltidsbrandman, de hade en skogsbrand nu i helgen...

Dessutom klarar jag värme så himla dåligt, så när det är strålande sommarväder, måste jag gå på kvällarna, vilket inte är lika lätt, för då är det så mycket annat. Nu har jag några dagar då jag kan gå långt, raskt och på dagtid-och då även hunden kan tänkas orka haka på. Skitbra, jag behöver återgå till promenerandet, efter att först haft uppehåll för vedstaplingen och förra veckan legat lågt eftersom jag hade ont i halsen. Är det något man inte vill skaffa sig, så är det ju en sommarinfektion.

Men nu har jag inga ursäkter, bara anledningar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Här lyser solen men det blåser kallt. Så det är lätt att lura sig och klä sig för tunnt. 
    Hunden vill ligga ute på gräsmattan, men inte så sugen på att gå. Vilket passar mig utmärkt nu eftersom jag försöker klippa till tyget till nästa klänningsprojekt nu och inte vill ha honom springades med lortiga tassar över det utlagda tyget Tungan ute 

• sofiasmamma

I lördags blev det möhippa för min del!
    Hade en fantastisk dag med bl.a. slottspicknick & Aros("fångarna-på")fortet.

I söndags blev jag bjuden på slottspicknick igen som morsdagspresent (ett annat slott) och då passade vi på att promenera runt i de vackra omgivningarna.

Igår blev det långpromenad och 40 armhävningar, idag kortare promenad och hittills 20 (men ska bli 40) armhävningar.

Känner mig pigg och taggad (förutom lite sömnbrist pga en dotter som tror att det är dag när det är natt...).  :)

• Chicita

Vad kul sofiasmamma Glad
    Låter som om du haft fullt upp den här helgen då...

Jag kom i alla fall på i dag att det där med huvudvärk måste bero på slitage.
    Alltså om jag inte använder skallen på ett tag så har jag mindre huvudvärk ju Oskyldig 

och en kompis sa att undantaget är ju bakfylla, men så kom han på att det kanske helt enkelt är så att när man är full så börjar tankarna snurra och det sliter ju extra hårt Tungan ute 

Svar på tråden Walk a mile!