• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Chicita
    snowstars skrev 2012-05-15 15:43:30 följande:

Ja, jag tycker också det är så himla mycket roligare att gå ut nu när det faktiskt är lite varmare. Man blir ju glad av vädret :)

Det är bra kämpat tycker jag! Du kan inte sy medan du går då? :P Typ tråckla för hand eller ställa maskinen på ett bord framför bandet? Hehe ;)

Ja, kakorna.. Jag funderade över vad jag skulle laga till middag och det enda som dök upp i huvudet var de där kakorna. Så till slut var jag tvungen att ta en. Och en till. Men nu är det slut, allt över två känns inte acceptabelt alls.

Vilken idé det kanske man skulle prova *hihi*

Ja blir det fler än 2 så tappar jag kontrollen. Då känns det som att jag kan lika gärna ta en till och en till och varför inte hela paketet liksom... Tills jag mår illa och undrar vad fasiken jag håller på med och sen skäms man ju...
    Så att stanna innan man går över gränsen är viktigt. 
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-05-15 15:50:56 följande:
    Vilken idé det kanske man skulle prova *hihi*

Ja blir det fler än 2 så tappar jag kontrollen. Då känns det som att jag kan lika gärna ta en till och en till och varför inte hela paketet liksom... Tills jag mår illa och undrar vad fasiken jag håller på med och sen skäms man ju...
    Så att stanna innan man går över gränsen är viktigt.
    Nej, jag känner igen det där. Jag har jobbat lite på att ändra mitt tankemönster dock. Förut tänkte jag mer "jäklar, nu tog jag en kaka, vilken dålig karaktär jag har, jaja, lika bra att äta upp hela paketet för nu har jag ju ändå förstört den här sockerfria dagen". Nu försöker jag tänka att jag inte dör av att äta en kaka om jag låter bli alla andra. Och det är rätt skönt att kunna tänka så de dagar man har ordentligt med sockersug.
  • Chicita
    snowstars skrev 2012-05-15 15:56:36 följande:
    Nej, jag känner igen det där. Jag har jobbat lite på att ändra mitt tankemönster dock. Förut tänkte jag mer "jäklar, nu tog jag en kaka, vilken dålig karaktär jag har, jaja, lika bra att äta upp hela paketet för nu har jag ju ändå förstört den här sockerfria dagen". Nu försöker jag tänka att jag inte dör av att äta en kaka om jag låter bli alla andra. Och det är rätt skönt att kunna tänka så de dagar man har ordentligt med sockersug.
    Ja jag började ändra det där när vi började gå mer förrförra sommaren när vi fick hit hunden.
    Då började vi kolla kalorier. Och maken har en app i telefonen som talar om hur många kalorier man gör av med på en viss sträcka.
    Så om vi gick till affären och handlade så försökte vi hitta något gott med färre kalorier än vad vi hade bränt (eller skulle hunnit bränna när vi gått tillbaka hem alltså).
    Och det gjorde att vissa tidigare favoritkakor eller efterrätter mer eller mindre har fallit i glömska nu Glad 

Och nog smakar en sak bättre om man verkligen har kämpat för den och förtjänar den Solig 
  • sofiasmamma

Jag har varit bortrest några dagar och imorgon åker jag igen, nu har vi många resor inplanerade framöver, både kul och jobbigt. Men dagarna bara försvinner utan att jag vet vad jag gör. Har nog rört en del på mig de senaste dagarna men jag vet inte exakt när eller hur... :)

• izredam

Här pluggas det. Fan att man pluggar så att man känner att man inte har tid att ta en promenad i en timme, det är ju stört egentligen. Men vi har en dugga nästa vecka och imorgon ska jag dessutom hinna med ett drogtest (ABB kräver tydligen det så det är väl bara att åka dit och kissa på utsatt tid liksom).

Så det går inte alls just nu, tror att det är bristande motivation i kombination med ont om tid.

Det där med att sluta äta något i "tid" är också intressant. Jag har jättesvårt för det. Därför köper vi hellre hem typ pinnglass än en större förpackning att äta ur skål, vi är jättedåliga på begränsningar båda två. Han är likadan med godis och jag med chips - men nu har vi bestämt att om vi inte köper hem sånt mer än var tredje vecka så borde det vara okej. Och jag insåg i helgen (som var just en sån helg) att jag faktiskt klarade av att spara mer än halva påsen chips till lördagen istället för att äta allt på fredagen...

• Chicita

Vi bestämde nyss att vi får äta "något gott" två ggr i veckan.
    Men att "något gott" lika gärna kan vara extra god mat som vi båda varit sugna på länge (kanske mat som tar tid att göra som man inte brukar unna sig mitt i veckan annars). Det kan också vara fruktcoctail eller annan frukt/bär.
    Det kan vara en kaka eller chokladbit till kaffet eller chips och dipp.
    Att vi sa två ggr i veckan var för att vi inte ville känna att vi måste äta upp hela chipspåsen på en kväll bara för att det var en skvätt kvar på botten och vi inte ville lämna det en hel vecka till.

Och än så länge verkar det tänket ha funkat. Jag har tappat 2,5 av dom nästan 3 kilo jag gick upp på semestern (otroligt god mat - typ lyxrestaurang med massor med desserter i småportioner så man kunde ta fler *suck*) 

• snowstars
    izredam skrev 2012-05-15 17:25:20 följande:
    Här pluggas det. Fan att man pluggar så att man känner att man inte har tid att ta en promenad i en timme, det är ju stört egentligen. Men vi har en dugga nästa vecka och imorgon ska jag dessutom hinna med ett drogtest (ABB kräver tydligen det så det är väl bara att åka dit och kissa på utsatt tid liksom).

Så det går inte alls just nu, tror att det är bristande motivation i kombination med ont om tid.

Det där med att sluta äta något i "tid" är också intressant. Jag har jättesvårt för det. Därför köper vi hellre hem typ pinnglass än en större förpackning att äta ur skål, vi är jättedåliga på begränsningar båda två. Han är likadan med godis och jag med chips - men nu har vi bestämt att om vi inte köper hem sånt mer än var tredje vecka så borde det vara okej. Och jag insåg i helgen (som var just en sån helg) att jag faktiskt klarade av att spara mer än halva påsen chips till lördagen istället för att äta allt på fredagen...

Känner igen det där med att plugga så mycket. Den här terminen har varit hyfsat lugn men förra terminen "hann" jag knappt äta lunch för det var så mycket att göra. Det är helt sjukt. Hann än mindre röra på mig om man säger så..

• izredam

Jag skulle ha vägt mig idag egentligen, men jag hann inte med i morse - så det får bli imorgon istället, det känns vettigare än att göra det nu och bli besviken på att det inte har hänt något för att jag har ätit massa mat.

Vi brukar inte räkna in mat i det där "något gott" - möjligtvis typ pizza. Igår blev det dock donken, vi provade deras nya wraps eftersom jag hade labb i skolan till åtta och han hade föreläsning innan och sen träning direkt.

• passionsblomman

*vinkar*

Jag har inte tid att hänga på BT, för jag måste var ute och gå!!!
    Jag har gått nåt så kopiöst de senaste veckorna så jag är helt impad av mig själv.
    Sedan är det stora våraktiviteternas tid, med fotbollsträningar, natcher och dansuppvisningar, loppisar och allt vad det nu är en mamma får ta sig tid  att åka med sin son på.
    Det har varit begravning (en mycket gammal dam, 98+), planteringar på gravar och jag vet inte allt. Har fått en praktikplats i ett projekt så jag har en del möten.
    Sambon började på nytt jobb förra veckan-mer av logistiklösningar. Svärfar fyllde nyss 70 så i helgen blir det Västerås.

Ja, och så kan jag ju berätta för er att just nu promenerar jag inte. För jag bär ved.
    Mycket ved.
    Vi har ett skitstort hus, och jag vet inte vad ni vet om vedmängder, men säg att en normalvilla kanske tar mellan 10-30 kubik eller så, beroende på om man har ngt som kompletterar och så vidare. Vi fick hem 60 kubik i sönags. Lagom till dess, åkte min sambo på kurs, så jag bär och bär och bär. Tålmodigt och i jämnt tempo. Jag har ju värk och är heller inte stark nog att lyfta mycket på en gång. Så det får bli helt i den takt jag klarar, och så hög stapeln blir, så hög blir den.

Jag har iaf hunnit 1,5 flo (flo är småländska för stapel/hög i vedsammanhang, så det jag just nu gör är att "floa vé") och våra floar är ca 4 m långa och närmare 2 m höga och består av 50 cm långa vedträn. Jag lovar er att det känns precis överallt när man hållit på med detta. I söndags flyttade vi in två torra floar in i källaren och staplade en full ny. Igår stplade jag en till själv. Nu ska jag gå ut och fortsätta.

-En klart positiv sak med vedande, är att man faktiskt kan äta typ vad fasen man vill de dagarna, eftersom man verkligen verkligen gör av med energi. Man fattar lätt varför min morfar var senig och smal, med allt jobb han gjorde i skogen och på vedbacken...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sofiasmamma
    passionsblomman skrev 2012-05-16 11:07:35 följande:
    *vinkar*

Härligt!

Min morbror var också senig och smal och hade en fantastisk fysik, jobbade jämt i skogen eller på gården (när han inte skötte sitt dagjobb som byggarbetare). Enorma portioner åt han jämt. :)

Min blivande svärfar är dock rund trots djur och skog, men jag tror inte han jobbar så mkt med kroppen, han sköter allt med maskiner och har inga problem med att sitta still... :) lite kul att se hur olika det kan vara.

Svar på tråden Walk a mile!