Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Walk a mile!

Hehe nej ingen lummig trädgård. Stugan är nybyggd och tomten är inte färdigplanerad än.
    Men väldigt vacker sjöutsikt och en väldigt nöjd hund som både har fått hjälpa till att gräva upp stenar och gräva diken + rensa pinnar vid strandkanten och en bit ut i vattnet Glad 

Nu är vi i alla fall hemma och jag har fått en sjuherrans migrän. Försöker vila bort den för det har inte hjälpt med varken medicin eller mitt knep (cola och choklad).
    Hoppas på åska, det ser lovande ut (och det är väl därför jag har migrän också misstänker jag)  

• Chicita

Jag vet att några kan få migrän av choklad.

Jag blev tipsad om cola och choklad av en klasskompis första året i gymnasiet. Hon svepte i sig en halvliter cola och tuggade i sig 200 gram choklad så fort hon fick ont i huvudet, mensvärk eller något annat.
    Hon hade samma problem som mig med att värktabletter inte ger någon direkteffekt på värken. Det kan ge en sekundäreffekt genom att dom är avsvällande eller liknande, men inte det där "åh vad skönt-känslan" en stund efter att man tagit tabletten.

Akupressur eller choklad + cola... det är det enda som funkar för mig.
    Och som tur är så löser inte choklad ut migrän för mig Glad 

• Chicita
    Loanne skrev 2013-05-19 20:39:14 följande:
    Jag har också ont i huvudet idag, inte migrän men sån där diffus, molande värk... Det är värsta regnvädret här, kanske har det med saken att göra. 

Nu var jag för snabb på svara-knappen igen Skrikandes
    Jag glömde ju... 

Ja regnväder / lågtryck = "lågt i tak" brukar kunna utlösa huvudvärk hos många.
    Hoppas det går över snart för dig. Huvudvärk är svårt att skydda sig mot.
    Jag har turen (i oturen) att fungera någotsånär normalt även om jag så har migrän. Men jag blir lite mer trögtänkt så att säga och trött i kroppen... 
  • Chicita

Det måste vara cocacola (vanlig, inte light eller annan version) minst en halvliter + 200 g choklad som man verkligen TRYCKER i sig.
    Det går inte att sitta och småsmutta och ta någon ruta då och då.
    Pepsi funkar inte har jag märkt och någon annan cola har jag inte vågat testa då det ju inte är så kalorifritt att testa om det inte funkar sen Tungan ute 

Men ja teorin jag har hört är att man frigör endorfiner - som gör att man liksom tål smärtan bättre.

Skönt att huvudvärken var borta nu Loanne Glad 
    Hoppas den inte kommer tillbaka på ett tag  

• Chicita

Jag vet inte vad det är som gör det Loanne men jag får bäst effekt av 200 g mjökchoklad.
    Så det kanske är något i sammansättningen (kakao - kakaosmör - socker) eller nåt?

Jag har sällan migrän mer än 1 dygn. Så den är borta. Men det betyder ju inte att den inte kommer tillbaka igen... Det har hänt att jag haft migrän när jag vaknat och så får jag bort den under dagen, och så kommer den tillbaka på kvällen igen Skrikandes 

• Chicita

I morse fick vi gå en "dubbelvända" med morgonturen.
    Normalt sett går vi bara 10-15 min då så han får göra ifrån sig och sen äter vi frukost och så tar vi en längre runda lite senare (om det inte är så att både jag och maken börjar jobba tidigt). Men han blev störd på den vanliga vändan, så det blev ingen plupp. Och han ville gå en vända till så vi tog den också. Men fortfarande ingen plupp. Så vi gick hem och åt frukost (eller rättare sagt jag åt frukost och han satt och klagade på att inte han också fick macka Tungan ute )
    Sen tog vi en vända till. Jag hade då räknat med att han bara ville ut och pluppa, men nej han ville gå en av dom kortare "långturerna" vi har (ca 30 min).
    Så det blev nästan en timmes promenad nu på förmiddagen även om det blev uppdelat på två vändor Glad 

• Chicita

Jodå han lyckades till slut Loanne Flört
    Jag skulle tippa på att han bara har lite vårkänslor. Han älskar att vara ute när det är varmt och skönt och kan "sitta i snöret" (en sån där lina som sitter fast i en skruv i backen) hela dagen bara någon kommer ut och kastar lite boll med honom då och då Tungan ute

Usch såna där undersökningar är hemska Skrikandes
    Jag förstår att du behöver något att pigga upp dig med

• Chicita

Nejmen tjejer... vet ni inte att dom där kalorierna man äter när ingen ser... Dom räknas inte Skrattande
    Eller tja, dom borde inte räknas i alla fall Oskyldig

I dag har vi varit ute och gått nästan hela dagen även om det inte har varit promenadtakt.
    Vi har varit på medeltidsmarknad och shoppat tyg bland annat. Och så nya fina kaffekoppar åt oss eftersom jag slog sönder min vardagskopp för ett tag sen, och dom nya vi köpte är inte maken så förtjust i.
    Så nu blev det fina handdrejadekoppar med hanmålad dekor i glacyren av Blå Kråkan Skrattande 
    Hon gjorde även krusen vi gav bort (och använde) på bröllopet... Så det är lite nostalgi, vi handlar nästan något av henne varje år så vi börjar få en liten fin samling nu Glad 

• Chicita

Ja dom här känns (när man sätter läpparna till kanten) som tunnt "kinaporslin" alltså det där allra finaste tunnaste nästan genomskinliga porslinet som var så populärt under 1800-talet Glad
    Men det är ändå en mugg med rejäl tyngd och lätt trumpetform.

Jag har inte tagit någon bild på dom än. Men här kan du se lite annat av hennes verk

Vi har varsin sån där bägare som tjejen till höger i bild håller i handen (dom köpte vi till bröllopet åt oss själva)
    Och sen fick dom som vi gav bägare en sån som står längst ut på hörnet närmast kameran.
    Brorsan fick exakt en sån i går som tack för att han var hundvakt när vi var på marknaden (han var inte med i "följet" så därför fick han ingen på själva bröllopet) 
    Medans de som vi gav bort på bröllopet var vita, med en målad drake på  

Våra nya kaffekoppar är lite liknande i form som dom som står längst ut på kanten till höger på bordet. Men utan den där vågformen i botten. Dom är helt släta med en snirklig dekor i framkant.
    Och dom var så himla goda att dricka ur Skrattande 

Vi har även vinglas i keramik från henne. Och jag måste säga att rödvin smakar godare att dricka ur ett keramikkärl faktiskt Glad 

Här är det så varmt att hunden inte orkar gå så långt, han vill mest ligga ute "i snöret" och njuta av värmen.
    Just för närvarande ligger han med rumpan i solen och huvudet i skuggan Tungan ute 
    Men vi var ute på en kortvända nyss och fick lite sol själva.
    Själv försöker jag städa lite i köket här hemma. Jag har haft så mycket jobb nu ett tag att jag inte haft tid att städa, knappt tid att diska. Och maken gör ju liksom allt utomhus så jag kan inte kräva mer av honom heller Glad 

• Chicita
    Loanne skrev 2013-05-26 19:36:10 följande:
    Det kom inte med någon bild, Chicita. Skulle vara kul att se! Glad 
    Gulligt att vovven är så förtjust i värmen! Glad 
    Oj jag missade visst länken Skäms

http://www.algonet.se/~juanna/maria1.htm

Maria (Blå Kråkan) har haft en egen hemsida tidigare, men jag kan inte hitta den just nu

Vilken bra bild passionsblomman Glad 
Svar på tråden Walk a mile!