• lovef

fotografering före eller efter vigsel?

Vet inte riktigt hur vi ska göra.
    Har alltid önskat att min blivande ska se mig första gången i kyrkan men det kanske blir tight att hinna med en ordentlig fotografering mellan vigsel och minglet?
    Hur lång tid tar en fotografering? 1.5 timma?

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden fotografering före eller efter vigsel?
  • syringa
    Chicita skrev 2012-03-29 16:32:51 följande:
    Om gästerna ska vänta efteråt så kan det vara bra att informera om det.
    Vissa äter inte lunch om dom tror att dom ska äta middag tidigt. Var på ett bröllop runt 13-tiden för några år sen och brudparet hade inte sagt något om någon väntetid och det fanns inget att äta eller dricka på plats i lokalen medan vi väntade på dom.
    De flesta var så hungriga sen när maten kom att  dom bara slängde i sig maten och hann knappt känna vad den smakade ens...
    Nästan alla hade ju räknat med ca 45 min vigsel/ foto på kyrktrappen + 15 min till lokalen och sen kanske 15-20 min brudskål mm. Så vi trodde ju att vi skulle få mat senast 15,00. Alltså blev det ingen ordentlig lunch vid 12 utan en sen frukost / brunch istället runt 11-tiden.
    Jag skrev i inbjudan att vigsel var kl. 13.00 och bröllopsbuffé kl. 16.00. Då hoppas jag folk förstår att de bör äta lunch/brunch innan vigseln för att stå sig.
    Vi kommer bjuda på snacks och sådant medan vi fotar för de som är sugna. Så risken är att alla är proppmätta kl. 16.00 då vi börjar bjuda till bords. Glad
  • syringa
    daniiel skrev 2012-03-29 16:06:56 följande:
    Nej, det tror jag inte. Vi hade vår vigsel kl.13 och då har ju alla ätit lunch före det. Middagen serverades kl.18, vilket ju inte är så sent. Med lite att dricka och lite snacks däremellan klarar de sig nog alldeles utmärkt :)
    Bra, då vet jag att det kommer fungera Glad
  • syringa
    daniiel skrev 2012-03-31 16:42:05 följande:
    Saken är ju dock den att anlitar man en professionell fotograf, så är det faktiskt inte så många som har råd (eller vill ta sig råd) att ha med någon hela dagen. Det är ju långt ifrån gratis. Vi hade vår fotograf med oss unger vigseln, sedan för porträttfotografering och efter det i festlokalen medan gästerna anlände, brudskålen och under förrätten på middagen. Allt som allt blev det ca 7 timmar, men vi anlitade en ung tjej som bara hobbyfotar och fick ju därför ett väldigt bra pris. Vi hade aldrig haft råd med det om vi hade betalat någon professionell.
    Jag håller med dig, det är enormt dyrt att ha en fotograf hela dagen. Jag anlitar ett proffs som fotar oss två timmar efter vigseln. Foto på middag och fest tänker jag be en bekant som fotograferar att ta lite bilder. Folk nuförtiden fotar så mycket att jag tänkte be alla skicka sina bästa bilder efter bröllopet. På så vis är jag säker på att man får många fina bilder från sitt bröllop.
  • Chicita
    syringa skrev 2012-04-03 08:20:49 följande:
    Jag skrev i inbjudan att vigsel var kl. 13.00 och bröllopsbuffé kl. 16.00. Då hoppas jag folk förstår att de bör äta lunch/brunch innan vigseln för att stå sig.
    Vi kommer bjuda på snacks och sådant medan vi fotar för de som är sugna. Så risken är att alla är proppmätta kl. 16.00 då vi börjar bjuda till bords. Glad
    Om ni har skrivit ut när middagen är + att ni bjuder på snacks så ska det inte vara några problem.

Problemet jag beskrev var ju att alla trodde att vi skulle äta direkt efter vigseln. Om det hade funnits lite att tugga på eller i alla fall att dricka medans man väntade (vatten eller saft hade funkat jättebra faktiskt). Så hade det inte varit några problem där heller...
    Men att maten kommer 2-3 timmar senare än man räknat med kan ju vara en riktig stämningsdödare.
    hunriga och trötta människor är inte dom gladaste och mest sociala direkt Flört 
  • 120509

Om man inte håller benhårt på att han inte ska se bruden före själva vigseln, så överväger fördelarna med att fotograferas före denna! 
    Man är nyfrissad, sminkad och fräsch
    Fotografen kan ev involveras i förberedelserna, om man gillar "back-stage"-bilder?
    Inget smink har "runnit" om man blivit rörd under ceremonin
    Det blir en egen stund i lugn och ro, om man planerar in tiden utan stress
    Gästerna behöver inte vänta onödigt länge på brudparet, och ev "sysselsättas"

Jag satsade själv på innan vigseln vid mina båda bröllop, det första borgerlgt och det andra stort kyrkbröllop! Jag är absolut nöjd med detta!

Lycka till!  /Hälsn Britt

• syringa

Ni som ska fotograferas efter vigseln. Hur gör ni rent praktiskt? När börjar ni med fotograferingen?

Jag tänker mig att vi kommer ut, folk kastar ris och fotar oss, sedan tar vi brudskål. Därefter försvinner vi iväg på foto medan toastmaster instruerar var folk ska gå och erbjuder dem lite aptitretare och påfyllning. Vi fotar 2 timmar och sedan börjar middagen...

• daniiel
    syringa skrev 2012-04-11 10:03:18 följande:

Ni som ska fotograferas efter vigseln. Hur gör ni rent praktiskt? När börjar ni med fotograferingen?

Jag tänker mig att vi kommer ut, folk kastar ris och fotar oss, sedan tar vi brudskål. Därefter försvinner vi iväg på foto medan toastmaster instruerar var folk ska gå och erbjuder dem lite aptitretare och påfyllning. Vi fotar 2 timmar och sedan börjar middagen...

Vi hade vigseln, sedan gick vi ut ur kyrkan, bubblor (istället för ris) och sedan åkte vi iväg för att fotas. Det tog ca 1,5 timmar att fota. Under tiden var det mingel och tipsrunda för gästerna, ja, många valde att åka hem en sväng först och byta om. De äldre passade på att vila en stund emellan också, så de skulle orka med kvällen sen. När vi sedan anlände till lokalen tog vi brudskålen och sedan satte vi oss till bords.

Jag tror inte det är så vanligt att man har brudskålen utanför kyrkan, utan den brukar nog de flesta ta i festlokalen när brudparet anländer dit.
  • Stike

Jag har tänkt såhär:
    Anlita en fotograf som fotar hela dagen. Fotografireing som ska vara bara på mig och mannen kommer att ske efter vigseln när man har på ringarna o allt. Jag tycker faktiskt att gästerna får ha förståelse och vänta.
    Det är ju vår dag, det blir svårt att få det som man själva vill om man hela tiden ska tänka på alla andra runt omkring. För mig skulle det kännas fake att ta bilder INNAN vigsel, jag vill ju ha bilder på oss som man och fru, vilket man inte är innan.

Någon som har tips på fotografer i Linköping/Östergötland? Någon som är bra men ändå billig eftersom att det ska vara hela dagen. Är 2000 kr en drömsumma?

• daniiel
    Stike skrev 2012-04-11 11:52:53 följande:
    Någon som har tips på fotografer i Linköping/Östergötland? Någon som är bra men ändå billig eftersom att det ska vara hela dagen. Är 2000 kr en drömsumma?
    Om du vill ha en fotograf, speciellt hela dagen, för den summan får du nog anlita en hobbyfotograf. Kanske någon som går media på gymnasiet? Hör runt bland släkt och vänner samt deras vänner och bekanta om någon känner någon som är duktig på att fota :)
  • Aleta

Jag pratade med en fotograf igår som ska fota på ett bröllop idag. Fotograferingen ska vara efter vigseln och fotografen var inte så glad över det.

Det blir stressigt, svårare att få riktigt bra bilder och fotografens personliga åsikt (som givetvis inte brudparet vet om) är att det är uuuuurtråkigt för gästerna oavsett allt "skoj" som hittas på för att underhålla under fotograferingen. 

Svar på tråden fotografering före eller efter vigsel?