• Sassas

Barnfritt = gäller även spädbarn?

Hej! Jag och min sambo gifter oss på en abonnerad herrgård i sommar. Vi vill ha ett barnfritt bröllop. Det är nämligen ingen av våra närmaste som har små barn. Flera avlägsnare släktingar och bekanta har barn, men dem har vi knappt träffat.

En avlägsen kvinnlig släkting har precis fått en liten pojke. Vi ses enbart på större släkttillställningar, och vi är inte bjudna till barndopet. Trots att vi uttryckligen skrivit i bröllopsinbjudan på ett trevligt men tydligt sätt att detta är en vuxenfest, är svarade ovan nämnda släkting med att "vi och lilla NN kommer". Släktingen föreslog dessutom att hon skulle ta med sig sin svägerska (som vi aldrig träffat) så att hon skulle hjälpa till att ta hand om pojken och gå ut med honom om han skrek. När vi förtydligade att vi gärna träffar hennes barn en annan gång men inte nu, blev hon upprörd och argumenterade emot. Hon menar att eftersom hon ammar är barnet en del av henne och för litet för att lämna bort. Det slutade med att hon tackade nej i affekt, och sedan har hon baktalat oss inför andra släktingar.

När mina barn var riktigt små och jag och min f.d. make blev bjudna på bröllop eller jubileum, brukade den som inte var släkt/god vän med festföremålen stanna hemma med barnen. Vid något tillfälle kom en mjölkpump väl till pass. Vid ett annat tillfälle åkte jag hem efter brudskålen. För oss var det självklart att ett spädbarn knappast skulle uppskatta tillställningen, samt att barnskrik och en massa spring in och ut skulle störa festen. Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka påverka vilka som blir bjudna och inte på någon annans bröllop! Dessutom vore det konstigt att ändra på premisserna, nu när andra gäster ordnat barnvakt.

Tänker vi fel? Borde vi ha välkomnat spädbarn på vårt bröllop trots att ingen av oss egentligen vill?

Ledsna hälsningar, Susanne

• Svar på tråden Barnfritt = gäller även spädbarn?
  • Daludd

TS - man måste göra undantag för spädbarn, det är inte er sak att avgöra när föräldrarna känner sig bekväma med att lämna bort ett spädbarn och om hon ammar är det dessutom fult att kräva att hon ska pumpa eller ge ersättning.
    Hade de erbjudit sig lösa det så är det en annan sak - men du kan inte kräva någon att lämna ifrån sig sitt spädbarn. Du gör ett undantag för ammande småbarn och spädbarn genrellt, eller så bjuder du inte personen. Men ärligt talat, det senare är överdrivet.

Tycker att gästens förslag med att ha med sig någon som kunde gå ut med barnet när det skriker osv är förträffligt och jag tycker att du ska be om ursäkt för att du inte tänkte längre. 

• funnybunny84
    aniara skrev 2012-06-11 13:08:24 följande:
    BlomAnna, du får ursäkta men jag börjar bli ganska less på att höra att människor som inte har barn inte kan förstå hur det är att ha barn och att ens argument då automatiskt blir mindre värda. En viss sanning finns det väl där i men framför allt handlar det om att sätta sig in i hur andra tänker/känner och kunna känna empati. Det har inget med föräldraskap att göra.
    håller med dig! bara för att man inte har barn så betyder det inte att dom inte förstår hur det är.
    men lite rätt har du Blomanna med att ammningen kan ta "skada" av att barnet får flaska då det är en lättare sugteknik med flaska för barnet än vid ammning...men det finns flaskor där det krävs samma teknik men dom är oftast lite dyrare! 

sassas: om nu din kusinsdotter bor 5 min från lokalen så ser jag inget fel i att hon kommer själv o kan gå hem o amma när det behövs o komma själv o hennes kille stannar hemma. men skulle hon ha bott på annan ort så tycker jag hon ska få ta med sitt barn! 

• Daludd
    Sassas skrev 2012-06-11 12:32:17 följande:
    Hej igen och tack för alla svar! Vi begick uppenbarligen ett misstag när vi sa att även spädbran inkluderas i vårt önskemål om ett barnfritt bröllop. Jag är fortfarande osäker på om magnituden av det etikettsbrottet legitimerar kusindotterns reaktion och beteende. Om rolllerna var ombytta hade jag antingen lämnat sambon själv hemma med barnet åtminstone under vigseln, eller tackat nej på ett vänligt sätt och önskat lycka till. Hoppas detta inte orsakat alltför stora olägenheter för kusindottern och hennes familj, och att hon inte tagit detta som något slags krigsförklaring för all framtid.
    Förlåt missade detta :)

Nej, skitsnacket och otrevligheterna är inte legitima även om ni var lite utanför regelboken. Man beter sig inte illa bara för att andra gör det, såklart. Ni har all rätt att vara ledsna över att hon snackat skit om er, så gör man inte. 
  • AnnMurr

Vi har barnfritt, förutom för barn upp till och kring året. Tog hänsyn till separationsångesten, själv var jag ovillig att lämna dottern kring 1-års åldern. Vi vill att så många som möjligt kan komma.

På middagen, som det ser ut nu, kommer det faktiskt inte att bli ens spädbarn. Dottern åker iväg med barnvakten efter vigseln. :)

• Sassas
    Daludd skrev 2012-06-11 13:25:40 följande:
    TS - man måste göra undantag för spädbarn, det är inte er sak att avgöra när föräldrarna känner sig bekväma med att lämna bort ett spädbarn och om hon ammar är det dessutom fult att kräva att hon ska pumpa eller ge ersättning.
    Hade de erbjudit sig lösa det så är det en annan sak - men du kan inte kräva någon att lämna ifrån sig sitt spädbarn. Du gör ett undantag för ammande småbarn och spädbarn genrellt, eller så bjuder du inte personen. Men ärligt talat, det senare är överdrivet.

Tycker att gästens förslag med att ha med sig någon som kunde gå ut med barnet när det skriker osv är förträffligt och jag tycker att du ska be om ursäkt för att du inte tänkte längre.
    Vem har sagt något om att kräva?! Mitt kusinbarn har fått en festinbjudan, det enda krävande med en sådan är att man ska svara ja eller nej inom utsatt datum. Eftersom kusinbarnet bor i närheten av festlokalen, och eftersom hennes sambo - alltså barnets pappa - inte har någon som helst relation till oss, tyckte vi ändå att det var värt att skicka en inbjudan så hon har ett val om hon vill komma ellerr inte. Och varför ska vi be om ursäkt för hur vi vill ha det på vårt eget bröllop?!
  • Sassas

Jag skrev till DN.s vett&etikett-expert Magdalena Ribbinbg och lämnade samma beskrivning som i trådstarten. Hon svarar såhär

"Ang Spädbarn på bröllop

Nej, så går det inte till som du beskriver att din avlägsna släkting har gjort! Du kan om igen mejla eller ringa henne och säga att du beklagar att hon blivit arg över att hon inte får ta med babyn men ni har ett barnfritt bröllop, och ingen annan får ta med sina barn.

Har man en baby eller småbarn som inte klarar av att ha barnvakt får man göra precis som du berättar, att den förälder som inte är biologisk släkting med brudparet eller festföremålet, eller om det är icke-släkt, den förälder som är minst bekant, stannar hemma.
    Så bry dig inte om din självupptagna och oförstående släkting, och att hon baktalar er inför övriga släktingar återfaller på henne själv och hennes minst sagt ohyfsade beteende - att vilja ta med ännu en person som hjälp! Nej minsann, så går det inte till!
    vänliga hälsningar
    Magdalena Ribbing
  • jimmyojennifer

Jag älskar barn, de är det mysigaste och underbaste som finns! Med det sagt, vi vill ha ett barnfritt bröllop, även småbarn som ammar. Vi kommer bjuda in våra vänner som har småbarn på premisserna att det är barnfritt utan undantag. Självklart vill vi att dom närvarar därför vi bjuder dom såklart, men sen väljer dom själva om dom vill komma eller inte.
    Jag hoppas på att vilket de än blir är utan sura miner och onödiga kommentarer. Vi vill inte ha en vigsel som avbryts av högljutt barnskrik. Det är 1 timme av hela vårt liv där det kommer ske något som är otroligt viktigt för vår del, den timmen vill vi ha utan bebisskrik. Må vara egoistiskt, men vårt bröllop handlar om vårt beslut att dela livet, jag tänker inte rubba på vår vigselupplevelse.

Om våra vänner med småbarn tackar nej för att dom inte känner sig redo att skiljas från barnet, tycker att det blir krångligt med amning eller vad det än må vara så är det så. Vi har tagit vårt beslut att vi vill ha barnfritt, dom tar sitt beslut om dom vill eller inte vill skiljas från sitt barn. Det är bara så det är, varken mer eller mindre. Det är inte något som det behöver bli tjaffs om. Man måste respektera varandras beslut. 

• MalinLarsson
    aniara skrev 2012-06-11 13:08:24 följande:
    BlomAnna, du får ursäkta men jag börjar bli ganska less på att höra att människor som inte har barn inte kan förstå hur det är att ha barn och att ens argument då automatiskt blir mindre värda. En viss sanning finns det väl där i men framför allt handlar det om att sätta sig in i hur andra tänker/känner och kunna känna empati. Det har inget med föräldraskap att göra.
    AMEN! Vi som inte har barn är inte dumma i huvudet (oftast inte iallafall). Tycker det är sånna påhopp titt som tätt i alla möjliga trådar.
  • MalinLarsson

Och en sak till. Jag skulle inte porta någon liten bebis som inte ammade heller (där mamman tex inte kan amma av någon anledning) då jag förstår (FAST jag inte har barn!) att närheten till föräldrarna är viktigt i den åldern och att man inte lämnar sin nyfödda flera timmar ensam med någon annan än föräldrarna.

• daniiel
    Sassas skrev 2012-06-11 14:32:58 följande:

Jag skrev till DN.s vett&etikett-expert Magdalena Ribbinbg och lämnade samma beskrivning som i trådstarten. Hon svarar såhär

"Ang Spädbarn på bröllop

Nej, så går det inte till som du beskriver att din avlägsna släkting har gjort! Du kan om igen mejla eller ringa henne och säga att du beklagar att hon blivit arg över att hon inte får ta med babyn men ni har ett barnfritt bröllop, och ingen annan får ta med sina barn.

Har man en baby eller småbarn som inte klarar av att ha barnvakt får man göra precis som du berättar, att den förälder som inte är biologisk släkting med brudparet eller festföremålet, eller om det är icke-släkt, den förälder som är minst bekant, stannar hemma.
    Så bry dig inte om din självupptagna och oförstående släkting, och att hon baktalar er inför övriga släktingar återfaller på henne själv och hennes minst sagt ohyfsade beteende - att vilja ta med ännu en person som hjälp! Nej minsann, så går det inte till!
    vänliga hälsningar
    Magdalena Ribbing
    Som vanligt, så är ju inte Ribbings ord någon lag ;P Det måste alltså inte gå till som hon tycker och tänker. Jag förstår dock inte alls vad denna tråden går ut på, då det inte är någon som säger emot dig i att kusindottern inte bör prata illa om er och inte bjuda in personer (barnpassningen) på ert bröllop. Samt att ni självklart får bestämma själva vart ni drar gränsen för barnfritt, men att det ofta inte är så och därmed också bör förstå om någon väljer att stanna hemma pga det.
Svar på tråden Barnfritt = gäller även spädbarn?