BT-Veteraner
Senast jag behövde något för en uppblossande förkylning stod jag vid medicinförrådet och konstaterade plötsligt snopet att allt jag hade tänkt stoppa i mig var otestat på gravida - bara att stryka.
En kattunge jag sålde förra året har dött i HCM. Ärftlig hjärtsjukdom. Jag som redan har skickat iväg ett prov för gentestning av hankatten jag har, mest för kunna skriva att han inte bär på anlaget. Han är tre år och symptomfri, och ragdolls brukar dö innan tre års ålder om de är drabbade så jag trodde att jag var på den säkra sidan. Min honas båda föräldrar är friskrivna så hon ska inte kunna ha det. Nu vet jag ju vad testet kommer att visa - men vad gör jag med min kull kattungar? Med lite tur har han bara ett anlag och då borde hälften vara friska. Men andra hälften? Eller alla, ifall han har två anlag? Suck!!!
Dessutom är jag skyldig kattköparen 6000:- eller en ny frisk kattunge, om hon vill och jag har någon. Köparen har inte begärt något alls men det är så det är.
Tack
Vad typiskt med medicinen. Ok det är väl inte många gravida som ställer upp som testobjekt liksom. Men man tycker väl att dom borde kunna kolla det ändå på något sätt
Attans då.
Kan man testa kattungarna innan dom säljs?
Du kan ju börja med att erbjuda hon som fick den sjuka kattungen att hon gärna kan få en annan kattunge om hon vill. Det borde väl vara bäst även för dig? Det är ju inte så lätt att hosta upp pengarna liksom. Dom har man ju ofta satt sprätt på för att betala för andra saker...