• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • daniiel

Jag fyller snart år, den 26 februari, och tänkte bjuda hem mina föräldrar, min syster med sambo samt min mormor på middag då. Vi blir alltså 8 personer.

Har ni några tips på vad man kan bjuda på? Gärna en förrätt, varmrätt och efterrätt. Egentligen är det bara inga skaldjur, inte väldigt avancerat och ingen svindyr mat som gäller ;P Alla övriga tips är varmt välkomna! :D

• TheD

Grattis i förskott!

Avocado med en röra är alltid en bra förrätt....förutsatt att man gillar avocado hihi
    När min familj kom på middag så lagade jag kyckling med kronärtskocka (från delikatessavdelningen så man får med av det gosa spadet) i matlagningsgrädde. Kommer inte ihåg om jag hade i soltorkade tomater den gången eller om det var utan kronärtskocka i den rätten.....

Fyllda kycklingfiléer? Jättegott! Jag brukar fylla med ost och svamp, ost över och tacosås. Just den varianten är kanske inte så födelsedagsfin ;)

Fylld fläskfilé? Med Boursin?

Efterrätt... en enkel kladdkaka med glass/grädde?

Och nu tog det slut i huvudet. Jag får återkomma :)

• daniiel

Tack :)

Dessvärre tror jag inte avocado går hem hos herrarna eller barnet i sällskapet :P Funderar på att göra något liknande förrätten vi hade på bröllopet, parmaskinka med melon och örtcreme. Den gillade vi alla, inte dyrt och väldigt enkelt :P

Fylld fläskfilé kanske kunde vara något, eller kyckling. Bjöd visserligen på kyckling sist vi bjöd på middag, så kanske ska göra något annat den här gången. Har ätit med boursin en gång och det gillade både jag och maken, så kanske det :)

Efterrätt tycker jag är svårast. Det får inte vara något med alkohol, ingen tårta och helst inte kladdkaka eller pannacotta, då det är väldigt vanliga efterrätter i vår familj hehe Jag vill gärna pröva något annat, men vad? Skitsvårt jue!

• TheD

Inte tyck aom avocado? Det är ju en favorit sen man kom ut från mamma!

Kör på dem förrätten. Efterrätt. Persikohalvor med smält after eight? Ligger på ngon deg också. Jag har aldrig gjort det, jag har bara ätit ;)
    Glasstårta? Det är ingen riktig tårta och inte en mastig efterrätt heller. Fruktsallad med vaniljglass. Kan kosta iofs. Hm.....

• daniiel

På tal om något helt annat, återkommer till matfrågan sen, men jag ska söka ett jobb (Röda korset). Då har dom sådär att man ska registrera sig på en sida, inte skicka in ansökan via mejl.

När man då ska lägga till en utbilding, så antar jag att det är gymnasie alternativt högskola dom är ute efter. Då ska man i en rullist välja månad och år då man började och då man slutade. Sedan välja i andra rullister om det är gymnasie/högskola samt vilken inriktning. Sedan ska man fylla i uppnådda poäng.

Hur fyller man i den? Jag började ju gymnasiet i augusti 2003 och gick då omvårdnads, men hoppade av efter en månad. Gjorde inget alls i en månad. Började sedan barn och fritid, men hoppade av efter ca 6 månader. Gick då IV fram till sommarlovet och var ute på praktik. Sedan, augusti 2004, började jag om barn och fritid och gick det 2,5år, fram till december 2006 (då dottern föddes). Gick alltså inte klart. När jag sedan skulle börja om, så valde jag folkhögskola, men gick inte ens en termin där. Efter det har jag tragglat på VUX och är ännu inte klar med gymnasiet.

Hur i hela friden ska jag fylla i där?! Maken bara suckar och säger "Du har gjort det så svårt för dig." :P

• TheD

Haha, jag kan bara hålla med ;) Jag vet faktiskt inte hur du ska fylla. Finns det ingen kontaktperson du kan nå via telefon och fråga? Ev. kan du få skicka in separat ansökan så att säga.

Lycka till!

• daniiel

Haha ja, det är ju så enkelt när man bara kan skicka in en egen ansökan. Alltså skriva själv. Då kan man ju fylla i lite mer fritt. Nu vet jag inte alls hur jag ska göra :P Sista ansökningsdagen är imorgon dessutom.

Svar på tråden BT-Veteraner