• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Nikkita
    Chicita: Jag såg artiklen de skrivit om ert medeltidbröllop nu... Va fint allt var Solig Har ju sett lite bilder innan, men nu blev det lite från många olika saker. Ni ser så lyckliga ut & härlig stämning ser det ut att vara oxå. Alla kläder är fantastiska (speciellt din klänning som jag vet att du sytt själv).

Visst är det underbart att se alla bilder från bröllopet så här i efterhand?!? Jag älskar att titta på alla foton som gäster & fotograf tagit. Ser något nytt nästan varje gång jag/vi tittar på dem. Vi har fått vår film nu oxå, har inte sett den än. Väntar med spänning på när det nu blir av Glad
  • daniiel

Ja, jag läste också artikeln om ert bröllop idag Chicita, vad fint :D Och jag är verkligen grymt imponerad av kläderna jag också, att kunna sy så bra..

Haha och på tal om att göra något kul i helgen.. nu kommer jag låta helt hemsk, men må så vara.

En av min makes bästa vänner, som var marskalk och toastmaster på vårt bröllop, har sedan 2-3år tillbaka varit tillsammans/sambo med en tjej som jag gick i grundskolan med. Vi var väl dock aldrig riktigt vänner, utan jag kände mig snarare ofta mobbad av henne. Tex som när hon och hennes vänner kastade ägg på vårt hus och sånt. När han sedan träffade henne, så blev jag väl inte överlycklig. Vi bestämde oss dock för att he henne en chans, för hans skull. Det blev dock inge vidare, då hon markerade rätt tydligt att hon inte ville umgås med oss. Tyvärr, så gjorde det att vi (framförallt maken) tappade kontakten med vännen lite. Vi träffades för det mesta när hon inte hade tid, men ofta så såg hon till att boka upp dom med hennes vänner om vi tex skulle ha fest eller liknande. Och makens kompis och den här tjejen har alltid känts som ett väldigt udda par, som inte alls går ihop. Han är dock något av en toffel när det gäller tjejer och förhållanden.

Nu, i veckan, har dom dock valt att gå skilda vägar och hon ska flytta ut. Även om vi såklart tycker det är tråkigt för vännens skull, så känns det så skönt! Nu har han möjlighet att träffa en tjej som passar honom, som delar samma drömmar och mål som han här i livet. Och ja, jag är glad att inte behöva bjuda in henne på fler fester och tillställningar, faktiskt.

Vi våndades lite över bröllopet, jag ville verkligen inte ha henne där, men blev ju tvungen. Hon frågade innan vad hon kunde ha på sig och jag svarade flera gånger, tydligt, att helt inte kortkort eller liknande. Hon dök såklart upp i en mskort klänning utan axelband som gled ner hela tiden, hon satte sig på första bänkraden i kyrkan så mina föräldrar och mormor var tvugna att säga åt henne att flytta sig, då satte hon sig på raden bakom. Jag hade föredragit att ha henne på raden längst bak. Under middagen/festen, så gick hon och satte sig i flera timmar i ett annat rum istället för att vara med oss. Ja, och sådär var det ungefär varje gång. Och var dom hembjuda till oss, så hade hon alltid en anledning till att dom behövde gå hem väldigt tidigt.

Men, nu slipper vi förhoppingsvis det och det är skönt! :D Så i helgen ska vi umgås med vännen och se melodifestivalen, utan henne, och förhoppningsvis stannar han ända till programmet är slut ;)

• Chicita

Tack Nikkita och daniiel Solig

Ja det är himla kul att kika på bilderna ibland. Jag gjorde en fotobok till oss själva för ett tag sen, vi hade bara gjort fotoalbum med riktiga kort till oss (jag brukar föredra det) och fotoböcker till närmaste släkten... Och det var riktigt kul.
    Jag försökte hitta bilder till artikeln som jag inte visat förut här. Men vissa av dom jag visat är ju favoritbilder som verkligen speglade stämningen. Dom ville ha 10 bilder, jag skickade 22 tror jag, så fick dom välja ut några själva Flört 
    Stämningen var verkligen speciell, och det var just stämningen vi ville få till. Allt vi la tid, pengar och energi på var med målet att få till den rätta stämningen. Och att gästerna ställde upp så pass mycket gjorde ju en stor del av det hela också Solig

Jag förstår att det är skönt att det är slut mellan dom nu daniiel och jag förstår vad du menar. Visst kan man vara lite ledsen för hans skull nu när han blir singel, för det är ju ändå jobbigt att bryta upp. Men samtidigt kanske det var bäst det som hände Glad 

I helgen blir det nog inget speciellt här.
    Jag jobbar i morgon och så ska jag försöka laga brorsdotterns overall som visst hade gått sönder i grenen.
    Vet inte hur illa det är, men hon hade blivit jätteledsen så det är ju i alla fall värt ett försök Glad 

• daniiel

Haha jag har lite blandade känslor av att kika på bröllopsbilderna. Det är jätteroligt och kika tillbaka och minnas, men samtidigt så känns det fortfarande som att man inte riktigt hängde med att allt har varit nu.

Vad roligt med en fotobok och album :) Vi är jättedåliga på sånt där och har bara alla bilder på datorn, förutom en som vi förstorat upp massor och hängt på väggen i vardagsrummet :) Vart har ni beställt fotoböckerna? :)

Precis Chicita, jag tror att det är bäst för dom båda två att bryta upp redan nu, innan den ena fått lägga sina drömma och mål på hyllan och blivit bitter och dom blir ovänner. Det verkar dock som att sånt här aldrig kommer ensamt. Förra året var det ett par vänner som flyttade isär och väldigt kort efter ytterligare två par. Nu, bara någon dag efter vännen, så får jag veta att min syster lämnat sin sambo. Av ungefär samma anledning, olika drömmar och mål och dom lyckas inte hitta någon kompromiss. Väldigt tråkigt tycker jag, men samtidigt vet jag att min syster kan hitta någon som är bättre för henne.

Vad snällt av dig Chicita att hjälpa till och laga :) Jag blir alltid så glad när min mormor eller mamma ställer upp med sådan hjälp. Hemskt att man inte kan göra det själv dock :P haha

Vi ska börja söka pengar i helgen också. Hjärtebarnsfonden har ett familjeläger varje sommar och vi vill så gärna åka, men har inte råd. Ska skicka in ansöningar till lite olika fonder och stiftelser och hoppas på det bästa :)

• Chicita

Första omgången fotoböcker beställde vi på fujidirekt och jag beställde även en bok med bilder på hunden där. Jag är jättenöjd med kvalitén.
    Men sen ville vi testa något annat när vi gjorde vår bok och då hittade vi  Vistaprint som har Lay-flat-bindning så man kan låta en bild sträcka sig över hela uppslaget utan att man förlorar något i "vecket".
    Vi valde läderomslag på det albumet och när det kom så var det uppböjt i alla hörn, så vi har fått lov att lägga det i press under rätt lång tid för att det ska se ok ut.
    Bilderna är jättebra men boken känns skörare pga bindningstekniken. Glad 

På fuji kan man välja olika kvalitéer på böckerna och vi valde hård pärm och bästa kvalitén och som sagt, vi är supernöjda Solig 

Ja och det här är "årstiden" som de flesta bryter upp också.
    Vintern är inte över än och det känns mörkt och trist, ekonomin har inte riktigt återhämtat sig efter julen och man är liksom inte på topp helt enkelt. Så då är det extra jobbigt när inte förhållandet är på topp det heller. Alla småsaker man stör sig på blir liksom större om man låter dom bli det...

Jag tycker ju om att sy. Men att laga saker är inte lika roligt som att skapa något nytt Tungan ute 
    Men eftersom brorsan inte har så bra ställt och ingen annan kan sy som känner dom så blir det ju liksom till mig dom vänder sig. Och eftersom brorsan brukar ställa upp och hjälpa oss med husvakt och ibland även ta ut hunden en vända mitt på dagen om det krisar så vill man ju hjälpa till tillbaks .

Hoppas ni får något napp på fonderna där då Glad 

• TheD

Jösses vad ni har skrivit!

Försökte komma på vad jag ska skriva men jag vet inte.... Jag fick VG på ett arbete i Mental Vägledning. Det jag skrev var flummeliflummeli flummmm..ungefär ;)

Imorgon flyger vi till Köpenhamn för namngivningskalas för min färskaste kusin, 5 månader :D

• Chicita

Grattis till VG't då även om det bara var flummiflummflumm Tungan ute
    Och ha det så roligt på namngivningskalaset.

Förstår att du behöver sova så du kan vila armarna inför den långa resan i morgon Flört 

• Nikkita
    Chicita: Du som är en hejare på att baka... Har du något bra recept på hallonmousse som jag skulle kunna få ta del av? (Som man kan ha i ett lager på en kladdkaka) Skärfast eller vad det kallas Glad 

Idag ska jag ta tag i städningen här hemma. Sätta stereon på högsta volym & kötta musik Flört Sen blir det mysmed en underbar väninna & en massa snack hela kvällen!
  • Chicita
    Nikkita:
    Det här är mitt basrecept. När man använder bär så påverkar det resultatet väldigt mycket om bären är väldigt saftiga. Så om du kan hitta en hallonpuré eller liknande (eller koka ner hallonen och reducera vätskan genom inkokning utan att sockra) så är det det absolut bästa.

3 dl bärkompott (eller puré, Yogurt osv)
    4 blad gelatin
    2 msk hett vatten
    2 dl hårt vispad grädde

Blötlägg gelatinet i kallt vatten ca 10 min
    Mät upp smaksättningen (kompott mm) i en bunke.
    Krama ur gelatinbladen och lägg i en liten skål, häll på hetvattnet och rör tills dom löst sig. Vispa ner det i smaksättningen (vispa ordentligt så det inte blir klumpar. Gelatinet stelnar och klumpar sig snabbt när det möter dom kalla bären eller vad man använder).
    Rör ner den vispade grädden.
    Fördela direkt på tårtan.

Receptet ska räcka till en form som är ca 25 cm i diameter Glad 
Svar på tråden BT-Veteraner