• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

Pagnie, 
    Tack för din fina komplimang, vad go du är :) 

Idag har jag och min fästman suttit och klurat lite på inbjudningskorten. Det är inte lätt tycker jag, med hur man ska formulera sig. Jag vill gärna att det ska vara formellt och se perfekt ut! Förutom inbjudningskorten kommer vi också skicka ut ett "Informationsblad" till dem svenska gästerna med info som är självklar för dem syrianska gästerna (eller som inte är nödvändig för dem) men som dem svenska gästerna kanske behöver veta. T ex hotelltips, vägbeskrivning, gåvor, klädkod etc. All denna information är självklar eller onödig för dem syrianska gästerna, eftersom dem gäster bor i Sthlm allihop, så dem behöver varken hotelltips eller vägbeskrivning. Klädkod och gåvor är givet. Man ger alltid pengagåvor på syrianska bröllop.  
    Ska ni skriva något om klädkod & gåvor i era inbjudningskort? Hur ska ni formulera er i så fall?
    Vi vill önska oss bidrag till bröllopsresa och till vårt gemensamma hem, eftersom vi ska flytta ihop till en gemensam lägenhet först efter bröllopet. Egentligen så kan vi finansiera vår bröllopsresa själva, men vi vill inte gärna önska oss prylar, då vi hellre vill köpa inredningsprylar och möbler efter egen smak. 
    Jag vill egentligen hellre skriva att vi önskar oss bidrag till att kunna köpa prylar till vårt gemensamma hem, istället för att skriva bidrag till bröllopsresa.. Men jag vet inte hur vi ska formulera oss? Hjälp! 

• Aidis

Kitkät, mitt tips skulle vara att ni bara formulerar om det precis du har skrivit här...att ni ska flytta till eran gemensamma hem efter bröllopet att ni önskar bidrag för att kunna köpa inredningsprylar och möbler efter eget tycke och smak. Personligen tycker jag inte det är fel, då det är många som önskar bidrag till antingen bröllopsresa eller till inredning och möbler. Vi kommer också att önska oss bidrag, i och med att vi har bott ihop i 6 år och bor i vår gemensam lgh, så kommer vi att skriva "under våra gemensamma år tillsammans så har vi samlat på oss hushållsprylar och elektronik man kan tänka sig, men om ni vill ge present så blir vi överlyckliga för lite bidrag till vår bröllopsresa". Hoppas att det hjälper . Vi ska också börja med att titta på inbjudningskort och skriva våra inbjudna.

• Pagnie
    susanvo skrev 2013-01-14 21:29:22 följande:
    Hejsan tjejer, läser lite i er tråd eftersom jag är så fascinerad av orientaliska bröllop. Minns att det var någon av er som letade efter en mörkblå klänning till sin tärna? har gjort ett felköp, storleken var för liten för mig det var en rätt liten 36:a jag fick hem. Bor i Örebro, pma om du fortfarande är intresserad! Kan skicka bild också!

Köpte denna klänning men i mörkblått, fick betala tull också så vill helst ha 1000 kr för den.

www.ebay.com/itm/Elegant-2012-Sheath-Sleevele...
    det var nog jag med strl 36 är tyvärr för litet.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-01-14 22:49:08 följande:
    Pagnie, 
    Tack för din fina komplimang, vad go du är :) 

Idag har jag och min fästman suttit och klurat lite på inbjudningskorten. Det är inte lätt tycker jag, med hur man ska formulera sig. Jag vill gärna att det ska vara formellt och se perfekt ut! Förutom inbjudningskorten kommer vi också skicka ut ett "Informationsblad" till dem svenska gästerna med info som är självklar för dem syrianska gästerna (eller som inte är nödvändig för dem) men som dem svenska gästerna kanske behöver veta. T ex hotelltips, vägbeskrivning, gåvor, klädkod etc. All denna information är självklar eller onödig för dem syrianska gästerna, eftersom dem gäster bor i Sthlm allihop, så dem behöver varken hotelltips eller vägbeskrivning. Klädkod och gåvor är givet. Man ger alltid pengagåvor på syrianska bröllop.  
    Ska ni skriva något om klädkod & gåvor i era inbjudningskort? Hur ska ni formulera er i så fall?
    Vi vill önska oss bidrag till bröllopsresa och till vårt gemensamma hem, eftersom vi ska flytta ihop till en gemensam lägenhet först efter bröllopet. Egentligen så kan vi finansiera vår bröllopsresa själva, men vi vill inte gärna önska oss prylar, då vi hellre vill köpa inredningsprylar och möbler efter egen smak. 
    Jag vill egentligen hellre skriva att vi önskar oss bidrag till att kunna köpa prylar till vårt gemensamma hem, istället för att skriva bidrag till bröllopsresa.. Men jag vet inte hur vi ska formulera oss? Hjälp! 
    ja det där med gåvor är svårt. iranier ger ju också pengar eller guld. men svärmor tycker att det är fult om man nämner något om det så det är svårt det där.
    jag är jätte dåligt på formuleringar faktiskt.
  • Pagnie

sorry helt off topic men jag var tvungen. Kollar vad jag lyckades knåpa ihop igår kväll. är nästan lite stolt över mig själv då det är mitt första babynest någonsin.

• kitkät

Pagnie, 

Ja, det är likadant på syrianska bröllop. Och därför tänker vi inte skriva något om gåvor i inbjudan, det är inte vanligt att göra det på syrianska bröllop. Men däremot på svenska bröllop så brukar ju brudparet skriva en önskelista eller liknande och därför så vill vi skriva vad vi helst önskar oss i ett informationsblad, som vi bara skickar till dem svenska gästerna, med bland annat vägbeskrivning, boendeförslag, klädkod osv. 
    Vi har pratat med min svärmor och hon tycker att det är bra om vi skriver vad vi önskar oss eftersom alla kommer fråga ändå. Och det är inte lika "fult" att önska sig bröllopsgåvor bland svenskar som det är bland syrianer. Bland syrianer är det självklart att man ger pengagåvor, men svenskar vill oftast veta vad man önskar sig. Och därför har vi tänkt göra så... 

• kitkät

Aidis, 

Tack för hjälpen! Men om vi skriver så som du skrev - att vi vill ha bidrag till inredningsprylar för att vi ska flytta ihop till ett gemensamt hem... Tror du inte då att många ändå kommer ge oss inredningsprylar istället för bidrag, just för att dom tänker att pengar är en tråkig present att ge bort. Medan om man istället önskar sig pengar till bröllopsresan så tror jag att dom flesta då ger pengagåvor. 
    Vad tror du?  

• goli

Pagnie, sötaste baby-nestet! Fan vad imponerande att du gjorde den själv! Nice! Du har definitivt satt din touch på den oxå, med tanke på färgen som du valt, hahaha!

ja, tjejer! det e verkligen svårt det där med gåvor. Vi skrev inte heller ngt eftersom det e lite "fult" att göra så enligt persisk tradition vilket gör det lite småjobbigt, därför att samtidigt ska man aldrig gå tomhänt till ett bröllop enligt persisk tradition heller! Löjligt, va? Först tänkte vi önska oss produkter ur red chilli-serien:

www.obhnordica.se/chilli-114.aspx

Men sen tänkte vi eftersom vi inte vet var vi hamnar o hur det blir med lägenhet osv så kanske det e bäst att vänta o önska oss pengar istället. på så sätt kan man undvika att flera köper samma produkt oxå. Men nu har flera vänner frågat oss vad vi önskar oss o om vi har en hemsida där man kan registrera köp. Ingen aning om hur man gör det! vet någon av er? För alla har inte riktigt möjlighet att ge oss pengar eller köpa dyra presenter heller så... Håller med er, det e svårt. Men Kitkät, tycker att ni har en bra lösning på det, att bara skicka önskelista till vissa gäster!

• kitkät

Goli, 
    Ja, det är väl en ganska bra lösning. Men problemet är att vi inte vet hur vi ska formulera oss, som jag skrev till Aidis i inlägget ovan! Ska man skriva att man önskar sig bidrag till bröllopsresa eller till saker till hemmet? Och hur formulerar man det? 

• Aidis

kitkät, det tror jag inte...men för att vara på säkra sidan så kan ni, om ni redan vet vilka inredningsprylar ni ska ha är att göra registrera bröllopsönskelista i eran favorit butik. Då kan ni skriva i inbjudan att i första hand ni önskar er pengar (det som jag skrev tidigare) och om det är någon som då önskar ge er ger gåvor istället för pengar så är ni registrerad i XXX.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop