Viola skrev 2013-04-29 10:03:22 följande:
Pagnie,
Sorry att jag är så sen med att svara, jag har bara haft så mycket att göra senaste dagarna och jag har velat skriva lite utförligt.
Jag tror definitivt inte att det är en omöjlighet att genomföra, det handlar bara om att hitta en skicklig juvelerare som "orkar" med jobbet. Just för att det är en ring som inte har ett "cast" (gjutform), så är det mycket pilljobb för en oskicklig juvelerare. Det är min enda gissning till varför ingen vill ta sig an projektet.
Ska jag vara ärlig så upplever jag svenska guldsmeder som ganska fega, detta efter att ha arbetat i en smyckesbutik de senaste 5 åren. De vill helst inte ta sig an lite mer komplexa projekt, de vågar inte.
Sök dig till utländska guldsmeder, de har mer stake om man får säga så och kan vara extremt skickliga i det de gör. Testat butiken "Guld"? De finns bla i Sollentuna och Kista (vet inte var du finns?), de ger inte alltid ett superproffisgt intryck, men de är ganska duktiga och verkar ha en filosofi som lyder "vi gör allt". Haha! Jag rekommenderade dem till min svåger när han skulle köpa ringar och de fick ett väldigt bra pris och han är nöjd hittills.
En inflik bara gällande själva ringen/designen, tänk på att en vitguldsring "måste" (det är en smaksak) rhodineras med jämna mellanrum, vitguld är inte den silverfärgade metallen som många tror, utan den har en mer dassig/gul ton. Rhodineringen håller i allt från 6mån till ett par år, beroende på hur ens kroppskemi reagerar på rhodineringen och hur man sliter på ringen. På mig håller det i ca 6 mån, inte för att jag är hårdhänt, utan det är min kroppskemi, men den grå-gula färgen stör mig. En guldsmed rekommenderar att man ska rhodinera sin ring en gång vart 5:e år, som max, jag känner dock inte någon som "hållit sig" så länge. Anledningen till att guldsmed rekommenderar att man inte ska rhodinera sina smycken för ofta är att varje gång ett smycke ska rhodineras så måste det slipas först, detta för att rhodineringen ska ta. Enkel matematik, då slipar man på mönstret, med tanke på att "löven" är gröpta djupare, så förstår du vad som kommer hända genom åren om ni väljer att rhodinera den regelbundet...
...Därför rekommenderar jag inte något med mönster (speciellt inte till män) när det kommer till vitguld om smycket kommer rhodineras regelbundet, mycket mycket hellre platina i sådana fall, eller rödguld.
jag tror precis som du att det är många svenska som är väldigt lata faktiskt. så jag ska absolut kolla med dom och kolla upp det lite.
Men just nu känns det bara som att han kan få behålla sin ring som han har. börjar bli mest jobbigt.
jo det där vet jag faktiskt om och att det slipas ner. det är ju ett problem. han kan få en i silver istället ;) haha.
Nej men som sagt får se hur det blir. min vitguldsring har i alla fall hållt i ett år utan att bli guldassig. alltså den är ju inte lika som när jag fick den den är liiiite repigare på vissa ställen och så men den är fortfarande fin. Men sen å andra sidan använder jag den ju inte hela tiden då jag jobbar i vården. det kan nog göra en del tror jag.
Men tack för alla tips du är guld värd.